Har ett hus 1,5 plan med källare, byggt 1954-55 som vi installerat bergvärme i 2004, 3-glas fönster 2012 med ventil på alla karmar.
Upplever att vi har dålig ventilation i huset och dålig lukt i källaren.
Källaren ska renoveras och allt organiskt material ska ersättas eller tas bort.

För att få bättre ventilation har jag har funderingar på att sätta en fläkt i murstocken i källaren där pannan satt.

Vad tycker ni om det?
Vilken fläkt ska man välja?
 
Redigerat:
Bumpar min egna tråd och hoppas på input =)
 
Hej,

Vi har ett hus från 1952 och i tvättstugan som liggar i källaren har vi monterat en Fresh intellivent fläkt in i murstocken. Detta efter att ha konsulterat sotaren och fått godkänt.
 
Jag är verkligen ingen vent guru så jag hoppas att du får fler åsikter. Men hur ser er frånluft ut annars. Den ska ju helst ut i fuktiga rum så som badrum,kök och tvättstuga. Så man inte riskerar att suga fuktig luft genom huset.
 
Jag har monterat Paxfläktar i duschrummen. Dessa går en stund efter man släckt lyset samt när RF är högt. På detta sätt ökar man antalet luftombyten en aning. Fungerar bra.

I nuläget tar vi dock tilluften från källaren men framöver skall jag stänga av den vägen och montera ställbara tilluftsventiler istället.

Det satt fönster med ventilation tidigare men dessa är utbytta i samband med fasadbyte.
 
Real7 skrev:
Jag är verkligen ingen vent guru så jag hoppas att du får fler åsikter. Men hur ser er frånluft ut annars. Den ska ju helst ut i fuktiga rum så som badrum,kök och tvättstuga. Så man inte riskerar att suga fuktig luft genom huset.
Vi har inga fläktar förutom i köket (vanlig köksfläkt).
I badrum/dusch sitter ventil. Har funderat på en PAX i ventilen. Upplever dock att just denna ventilation fungerar bra.
Tvättstugan är i källaren (granne med pannrummet) där det står en avfuktare och skramlar.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.