image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En lätt o smidig vedkorg o den är väl beprövad. Har gjort flera tidigare o dom håller grymt bra
 
  • Gilla
Fanjunkarn och 1 till
  • Laddar…
Snyggt! Basar du virket? Träslag?
 
Björk o ek. Jag har en mall o sen limmar jag tunna remsor o tvingar ihop det med ett spännband:)typ limträ
 
Heggeland skrev:
Björk o ek. Jag har en mall o sen limmar jag tunna remsor o tvingar ihop det med ett spännband:)typ limträ
Hur tunna?
 
Två mm ca ek ribborna är tre mm
 
Snyggt! Jag tror det kan vara en låmplig byggtråd. Har du fler bilder från tillverkningen? Om inte, har du lust att ta om det skulle bli ytterligare en korg. Jag tycker det skulle vara mycket intressant att följa hela processen.
 
  • Gilla
Anders_Roslagen och 1 till
  • Laddar…
Kan göra en byggtråd på nästa men jag har några bord o göra först:)men det kommer
 
  • Gilla
Anders_Roslagen och 3 till
  • Laddar…
Jag instämmer med alla andra att vedkorgen är väldigt fin. Frågor från en som provat att böjlimma björkremsor med lite tveksamt resultat. Vilket lim använder du? Återfjädrar de mycket? Testar man sig fram?
 
Helt vanligt vitlim ute eller inne lim kvittar å ja kan inte säga att det återfjädrar speciellt mycket.
 
Hur är måtten på korgen. Det känns som 3 mm ek skulle svikta en hel del.
 
Hur har du gjort sammanfogningen? Bara plugg och lim, eller är det dolda skruv? Vad använder du för ytbehandling?
 
Bara pluggat med grövre blommpinne o koktlinolja inge större arbete på behandling för det är ju en vedkorg så den får sin egen patina av svett o slitage ändå. Kommer strax en bild på originalet :)
 
De här är originalet ca 15 år på nacken o vi använder den fortfarande varje dag på vinter pga kakelugns värmt hus:)
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Måtten bör man anpassa efter djupet på sin eldstad o sin styrka :)3 mm räcker o blir över det kan ja lova man flätar ju korgar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.