Nu har vi fått vår första elräkning i huset. Vi läser själva av mätaren en gång/månad och får en beräknad faktura först och med korrigeringar på nästa faktura. För 35 dagars elförbrukning i varmaste juli har vi en räkning på 1000:-. Hur kommer det att bli i vinter med dels uppvärmning och lampor? Nu har det varit sommar och vi har inte haft några uppvärmningskostnader och vi har nästan bara "snål-lampor".

Det här är inte klokt. Det blir till att ha pannlampa, koka kaffe på stormköket, köra handtvätt, grilla korv i kaminen. Några fler spartips?

Aljan
 
Om ni ger mer detaljer från räkningen så går det att se om det är något som sticker ut. ???
 
Ni kanske har något som skrämt upp elmätaren?
- Själv hade jag en gång en vattensäng på max (och öppet fönster), trevligt men oj vad mycket ström det gick åt :surprised:
 
Har inte fakturan framför mig just nu, men inte var den specad på något sätt vad jag minns. Jag tror inte att vi har något som drar extra mycket, bara det vanliga. Vi som vill ha badkar, det blir inte tal om det. Går inte att värma vatten om vi inte gör upp eld och värmer i kittel.

Aljan
 
Vi får våra sommarräkningar i en klump, så årets förbrukning vet jag inte vad den är ännu. Men förra sommaren hade vi i snitt 400kr/månad har jag för mig, så 1000kr för en månad låter superhögt (om det inte är en herrgård förstås... ::))!

Men som sagt, utan mer detaljer är det svårt att gissa.
 
Vilken beräknad förbrukning står det att ni har på fakturan? Har ni bundet eller tillsvidarepris? Nog är den specad? På ett eller annat sätt så står det vad de tar betalt för. De måste ange summan som är för nätet och vilken summa som är för elen.
 
Skulle tro att det har att göra med att ni fått er första elräkning, vilket måste betyda att ni oavsett om ni har avtal eller kör avtalslöst har ett väldigt högt pris/kWh, då elpriset är extremt högt just nu, detta dessutom andra sommaren det regnat massor och alla magasin måste vara överfulla ;)

Men,men......., iom. att det inte är vattenbrist att skylla på just nu, så beror denna sommarens megahöga elpris på försäljning av utsläppsrätter för koldioxid ;) ;)

Är det inte det ena så är det nåt annat ;), regeringen/riksdagen ska enligt de uppgifter jag fått, vara uppmärksammad på problemet samt sysselsatta med att se över dilemmat, någon sänkning av kWh-priset till följd av ett snabbt beslut från deras sida är nog dessvärre inte så sannolikt, knappast något beslut att vänta förrän tidigast nästa år :-/

MVH//Christina.
 
Men Vattenfall gjorde 13 miljarder (13 tusen miljoner)
i vinst första halvåret i år.

Det är lätt att förstå att de håvar in ett inte föraktligt antal
tusenlappar i vinst per kund.

Elmarknaden stinker monopol!!!

Och regeringen håvar glatt in vinsten + momsen på elskatten.

Skandal! //KoW
 
Fast det rörliga elpriset är faktiskt inte så otroligt högt denna sommar. Hos min leverantör, Mälarenergi, kostade rörlig el under juli månad 27,4 öre per kWh + skatt. Inklusive skatt blir det 72,88 öre.

Det innebär att Mälarenergi lade på 2,9 öre per kWh jämfört med börs-priset för el på nordpool, den nordiska elbörsen. Visst, inte är det som de glada åren runt 2000, men betydligt bättre än 2003.

Vattenreservoirerna är faktiskt fortfarande inte normalfulla, se:

http://www.nordpool.no/marketinfo/rescontent/area/rescontent.cgi

för statistik om vattenreservoirerna, uppdaters veckovis och kan vara lika viktiga att följa som räntorna ;)
 
Vi har vattenfall både som nätägare och elleverentör. Beräknad årsförbrukning är 16.629 kWh/år. Under perioden som fakturan gäller har vi förbrukat 897kWh. Elpriset är totalt 75,94 öre/kWh fördelat på förbrukning, energiskatt, elcertavg.,moms. Sedan tillkommer kostnad för nätavgift: abonemang + överföring. Summa sumarum 1113:83. Elpriset är bundet 1 år med gratis bytesrätt om elpriset går ner. Herrgården består av 66 + 60 kvm

Aljan
 
Tjaa..... :-/, inte vet jag vad ni andra jämför med, men nog tycker jag att ett elpris på över 80-85 öre/kWh från 1 aug. (alltså även hos Mälarenergi), bundet i 1-2-3-4-5 år är riktigt högt :p ;)

//Christina.
 
aljan skrev:
Elpriset är bundet 1 år med gratis bytesrätt om elpriset går ner.
Hur kan bytesrätten vara gratis?? Är det någon form av introduktionserbjudande ;)

MVH//Christina.
 
Ksund skrev:
Mälarenergi, kostade rörlig el under juli månad 27,4 öre per kWh + skatt. Inklusive skatt blir det 72,88 öre.
Skatten står alltså för 62% av priset. Jag tycker inte elpriset i sig eller för den delen bensinpriset är för högt.
Det är skatterna på desamma som är boven i dramat.

Sedan kan man ju tycka att Vattenfalls vinst är ok OM de återinvesterar i nätet....men de gör de ju inte.

Liksom bensinskatten INTE går till våra vägar etc så hycklas det som vanligt.

Att svenska folket, en majoritet än så länge, går med på detta vansinniga år efter år är mycket förvånande. ???
 
Byggimpert: Japp, det var ett introerbjudande som gällde under en kort period.

Aljan
 
nog tycker jag att ett elpris på över 80-85 öre/kWh från 1 aug. (alltså även hos Mälarenergi), bundet i 1-2-3-4-5 år är riktigt högt
Ah, ja, jag håller absolut med om att priset inklusive skatt är svinhögt, men själva elen är ju inte så hejdlöst dyr just nu, som den var ett tag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.