D09
Hej

Klurat på en sak :)

Hur stor skillnad på byggnadens isoleringsvärde gör isoleringen bakom panelen?

Oftast brukar det väl vara 45mm isolering och den har sitt värde men om man inte har den så blir det panel/regel/vindduk/stomme.

Dvs vinden tar direkt i vindduken.

Kan detta påverka mer än man kan ana, dvs vinden kommer in mer under panelen och kyler ner betydligt mer än om mellanrummet varit fyllt med isolering?
 
Man brukar ju alltid ha vind duken ytters även om du har en 45 isolering och luftspalt och panel.
 
Inget illa menat men du får nog förklara vad du menar. Pratar du om luftspalt när du skriver 45mm isolering?
 
D09
smurfen72 skrev:
Man brukar ju alltid ha vind duken ytters även om du har en 45 isolering och luftspalt och panel.
Aha, jag trodde man fyllde utrymmet där 45 regeln var liggande ( som man spikar panelen mot ).

Då är det egentligen bara väggtjockleken / isoleringen som tillkommer. Förutom att det kanske är fördel av att den liggande isoleringen korsar den stående
 
D09
vectrex skrev:
Inget illa menat men du får nog förklara vad du menar. Pratar du om luftspalt när du skriver 45mm isolering?
T ex väggen i sektion

1, gips 13mm
2, osb 10mm
3, liggande regel45mm / isolering
4, 0,2 plast
5,stående regel 220 / isolering
6,vindduk
X 7, liggande regel 45mm ( isolering? )
8, stående panel

Frågan var om det gör jättestor skillnad ( husets energiförbrukning ) om man har luftspalt eller isolering i utrymmet markerat med x
 
Isolering gör normalt ingen nytta om den inte är vindskyddad men flytta ut vindduken ytterst och lägg en tunn ribba 15 mm eller liknande utanpå 45 mm regeln så du får en luftspalt så kommer 45 mm isolering göra nytta. Ett annat alternativ är att skippa 45 mm regeln vindpappen och köra med tex 45 mm västkustskiva ytterst men då behöver du nått att läkta med 32 mm eller liknande.
 
Inte med västkustskiva. Då kan vindduken vara innanför
 
Med västkustskiva behövs normalt inte vind duk den är redan vindskyddad i alla Parocs.
 
D09
Kan passa på att erkänna att väggen finns redan och det är 45mm luftspalt innanför panelen.

Tycker att huset har för hög energiförbrukning så huvet spinner ofta på om jag gjort fel någonstans. :)

Edit

Höftad förbrukning på ca 75kwh/m2
( 15000kwh/200m2 )
 
Redigerat:
Inget fel att ha 45 mm luftspalt och det gör nog ingen jätte skillnad om du redan har 220+45 mm isolering.
 
D09
smurfen72 skrev:
Inget fel att ha 45 mm luftspalt och det gör nog ingen jätte skillnad om du redan har 220+45 mm isolering.
Gott, kan jag pusta ut ha ha

Var en stressad period och trodde att panelen skulle må bra av det

Sen har det legat o gnagt eftersom jag inte varit nöjd med energiåtgången
 
Är huset nytt drar det mera energi innan all fukt torkat det brukar kunna ta 1 år (tror jag)
 
D09
D09 skrev:
Kan passa på att erkänna att väggen finns redan och det är 45mm luftspalt innanför panelen.

Tycker att huset har för hög energiförbrukning så huvet spinner ofta på om jag gjort fel någonstans. :)

Edit

Höftad förbrukning på ca 75kwh/m2
( 15000kwh/200m2 )
Hmmmm

Jag vet nog inte hur man räknar per m2 när jag tänker efter.

15000 kWh är endast uppvärmingen, varmvatten etc och mätt mot bostadsyta, inte byggyta.
 
D09 skrev:
Hmmmm

Jag vet nog inte hur man räknar per m2 när jag tänker efter.

15000 kWh är endast uppvärmingen, varmvatten etc och mätt mot bostadsyta, inte byggyta.
Du ska räkna med den area som värms upp till minst 10 grader C
 
Du har en vägg med Uvärde ca 0,1W/m2 * K.
Det är mer troligt att värmeförlusterna ligger i köldbryggor, fönster och ventilation. Väggkonstruktionen är bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.