Det som ser ut som en vägg är en frysbox som står precis bredvid. Den flyttar man lätt. Vattenmätaren byttes nyligen men eftersom det tydligen varit en del diskussioner i samfälligheten angående byte av kranar så förstod jag det som att dom är gamla. Folket i området väntar nog på att det ska bli ett uppköp för att få ner priset. Jag vill inte stänga av vattnet i gatan eftersom väldigt många hus blir drabbade då.

Fastighetsskötaren sa att flera kranar är tröga men att jag kunde testa att jobba upp och ner med den och att det krävs många varv för att stänga den. Jag har endast dragit åt max ett par varv. Så i eftermiddag tänkte jag prova att jobba lite på den. Återkommer hur det har gått! :)
 
Om det är en samfällighet med gemensamt vatten så finns VA-bolagets mätare någon annanstans. Då är detta en mätare som föreningen eller fastighetsägaren äger och ansvarar för. Hur den enskilda mätplatsen i ett sådant upplägg har inte VA-bolaget något med att göra.
Dessa mätare brukar finnas för att kassören skall kunna fördela vattenkostnaden efter faktisk förbrukning. Inget krav finns på byte var 10:e år då men självklart minskar noggrannheten med åren.
150m3 är ganska normal årsförbrukning för en familj i radhus eller villa.

Annars är det korrekt att det finns regler för mätplatser. Normalt ansvarar ägaren för att ventiler och mätplats fungerar.
 
Putsa av spindelns korrisionen med fin smärgelduk innan man börjar skruva gör susen.

Mvh
 
I en del kommuner är kranarna du har förbjudna. De kallas LK ventiler och har benägenheten att käglan lossnar och skjuts iväg ( farligt). Byt illa kvickt innan du har en stor vattenläcka i ditt hus.
 
verktygsgurun skrev:
I en del kommuner är kranarna du har förbjudna. De kallas LK ventiler och har benägenheten att käglan lossnar och skjuts iväg ( farligt). Byt illa kvickt innan du har en stor vattenläcka i ditt hus.
LK för mig ser mer ut som de under i denna länk. De där gamla är ju standard.
http://www.stockholmvatten.se/Foret...tenmatare-och-avlasning/Byte-av-vattenmatare/


Ps sorry räknade fel i åtgången förut. ;) Ds
 
snuttjulle skrev:
LK för mig ser mer ut som de under i denna länk. De där gamla är ju standard.
[länk]


Ps sorry räknade fel i åtgången förut. ;) Ds
Då har jag fått lärt mig fel en gång i tiden. I vilket fall som helst är det tryggt med nya vettiga kulventiler så man kan stänga av vattnet. Själv stänger jag vattnet om jag skall resa bort.
 
Nu har det löst sig! Jag skruvade bortre vredet upp och ner så gott det gick.. kändes dom det "fastnade" 1 gång/varv men tillslut fick jag ner den så att vattnet nästan va helt stängt. Eftersom jag skulle byta kran på övervåningen så lät jag det rinna lite på nedervåningens toalett medans jag bytte kranen. Tack för era kommentarer!
 
Krilleman
Du borde fortfarande planera in att byta till en korrekt vattenmätarkonsoll med kulventiler för din egen skull.

När det skiter sig någonstans i huset så är du tacksam för du investerade pengarna detta arbete kostade!
 
A
Satt du in Ballofix kulventiler samtidigt när du bytte kranen?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.