Jag har funderingar på att ta tilluften till min Contura 560 från en annan del av huset ca 8m från vardagsrummet där den är placerad.

Orsaken till detta är två:

Dels ta "kall" inomhusluft istället för "varm" inomhusluft precis under kaminen.
Dels bättra på värmespridningen i huset genom att suga "kall" luft från hallen och genom detta tvinga "varm" luft dit istället då jag idag har problem med spridningen pga. planlösningen.

Vad tror ni om detta? Tänker jag fel?

Huset i övrigt är självdragsventilerat med 2st PAX-fläktar i badrummen som går på kontinuerlig drift.

Har för avsikt att testa detta genom att koppla på en slang till luftintaget på kaminen och lägga den på golvet ut till hallen, för att testa min idé.

Dock har jag svårt att hitta en bra slang ca 60mm diameter som stosen på kaminen är.

John
 
Det låter ju enkelt att prova om du hittar rätt slang, men det är så små luftmängder en kamin förbrukar att det lär vara närmast försumbart ur värmesynpunkt.
 
Om du avser förbränningsluften så tänker du fel. Den skall tas utifrån (helst)

Om du avser att flytta inneluft från 1 rum till ett annat så använd en värmeförflyttarfläkt tex PAX kanalfläkt eller liknande.
 
Mja är det verkligen så?. Elda i kaminen eller vedspisen är ju en del av mitt ventilationsystem, iallafall som det är tänkt från början. Den att man efterhand som man slutade elda i kamin och värma murstocken har modifierat hur husen andas borde jag väl ta min förbränningsluft innefrån, ny luft sugs in genom tilluftventilerna?
 
Du har ju PAX fläktar som drar ut!!??

Om du vill dra ut ytterligare ca 38 m3 uppvärmd luft per timme genom att elda känns väl inte nödvändigt om du tänker på värmeekonomin. PAX fläktarna balanserar väl redan så du har lagom flöde i huset?

Men ingen kan ju hindra dig.... :)
 
För övrigt skulle jag inte kalla huset självdragsventilerat när du har 2 fläktar igång kontinuerligt.
Det är ju ett mekaniskt frånluftssystem :confused:
 
Intressanta reflektioner. Jag har faktiskt inte tänkt i den banan. Att mina PAX-fläktar täcker mitt totala behov av ventilation. Om så är fallet så är förbränningsluft utifrån det ända rätta alternativet och lösa värmeförflyttningen inomhus med fläkt motsv?
 
Om du hittar en slag som passar och du tycker det blir bra inomhusklimat när du lägger den i hallen så kör på det. Annars tror jag som sagt också att du ska ha uteluft till förbränningen.
 
Och jag tror som sagt inte att det har någon betydelse varifrån man tar förbränningsluften. Det brukar pratas om 0,35 l/s och m² som normalt ventilationsflöde. Om kaminen förbrukar 20 m³ per timme som ofta anges är det ett lagom flöde för att ventilera ett rum på 16 m². Dessutom är det risk att förbränningen blir sämre när man har kall förbränningsluft. Man har en extra kanal för kalluft in i huset där det kan läcka även när man inte eldar. I ett äldre hus som inte har ett modernt ventilationssystem finns det ingen orsak att ta förbränningsluften utifrån.
 
Avemo skrev:
O Om kaminen förbrukar 20 m³ per timme som ofta anges är det ett lagom flöde för att ventilera ett rum på 16 m².
Jag är inte helt med på din kalkyl. En Contura 480 (som är en ganska vanlig kamin) anges förbränningsluften till ca 25 m3/h (jag tog i lite för mycket i inlägg #5 :surprised:).
Detta behöver vi inte bli ovänner om men viktigt att komma ihåg är att det är uppvärmd luft utöver det som dras ut av det normala vent.systemet. Dvs en överförbrukning av uppvärmd luft (= energiförlust) som går åt om man tar förbränningsluften från rummet.

Avemo skrev:
Dessutom är det risk att förbränningen blir sämre när man har kall förbränningsluft.
Ja, teoretiskt har du en poäng, men har det någon betydelse rent praktiskt i en liten kamin? Hur mycket sämre? :confused:

Avemo skrev:
Man har en extra kanal för kalluft in i huset där det kan läcka även när man inte eldar. I ett äldre hus som inte har ett modernt ventilationssystem finns det ingen orsak att ta förbränningsluften utifrån.
Detta hus har enligt min mening ett mekaniskt frånluftsystem som det är beskrivet. Naturligtvis kan kalluft läcka in, men det är en installationsteknisk sak. Är man noggrann så händer inte detta.
 
Mycket intressanta tankar.. En tanke som inte pratats så mycket om är hur mycket det skulle påverka luftväxlingen inne i huset om jag sög luft från en annan del av huset.

pelle242: Jag såg den ja. Jag ska se vad jag kan hitta. Kanske gul kabelslang kan duga för provet
 
HobbyJohn skrev:
Mycket intressanta tankar.. En tanke som inte pratats så mycket om är hur mycket det skulle påverka luftväxlingen inne i huset om jag sög luft från en annan del av huset.
Ja, du kommer att få en utjämnad temp i huset. Det vill ju gärna bli för varmt i rummet där du eldar. Det är ju inte fel att flytta denna värme till annan del av huset.
 
  • Gilla
frepe383 och 1 till
  • Laddar…
roland53 skrev:
Jag är inte helt med på din kalkyl. En Contura 480 (som är en ganska vanlig kamin) anges förbränningsluften till ca 25 m3/h (jag tog i lite för mycket i inlägg #5 :surprised:).
Detta behöver vi inte bli ovänner om men viktigt att komma ihåg är att det är uppvärmd luft utöver det som dras ut av det normala vent.systemet. Dvs en överförbrukning av uppvärmd luft (= energiförlust) som går åt om man tar förbränningsluften från rummet.
Jag tror att denna energiförlust är något man ser när man tittar på en enskild detalj i stället för helheten. På sin väg genom kaminen värms luften och senare rökgaserna till över 1000 grader. Därefter kyls de av till ett par hundra grader innan de lämnar skorstenen. Vid den högsta temperaturen sker en stor del av värmetransporten genom strålning. Denna värmeöverföring är proportionell mot temperaturen upphöjt till fyra. Därmed kommer inte rökgastemperaturen att ändras i närheten av lika mycket som insugsluften.

Om tilluften tas från rummet så skall de 25 m³/h först värmas från säg 0 till 20 grader när den kommer in utifrån. För att värma 1 m³ luft en grad går det åt 1,2 kJ. Då kan man få fram att om jag har fel i mitt följande resonemang så pratar vi om en effektförlust på ungefär 170 W. Skulle det vara -20 grader ute blir det 340 W. Bedöm själv om den förlusten gör det värt att skaffa en tilluftskanal utifrån.

Om tilluften i stället tas utifrån så blir inte rökgaserna kallare i samma utsträckning som tilluften. Luften och rökgaserna skall fortfarande värmas till sina dryga 1000 grader och sedan kylas till ett par hundra. Eftersom luften var kallare från början kommer kaminen att lämna ifrån sig en lägre effekt till rummet. Lika mycket lägre som vi "förlorade" på att ta förbränningsluften från rummet.

Det finns flera osäkerhetsfaktorer i resonemanget, så jag kan inte svära på att jag har rätt. Däremot går det att konstatera att det inte är några stora förluster vi pratar om.
 
  • Gilla
HenrikP och 1 till
  • Laddar…
Spännande!

När jag läser så _tror_ jag att den totala vinsten för mig med att sprida värmen från kamin på hela undervåningen väger upp den energiförlust jag gör genom att ta förbränningsluften inomhus?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.