Har redan gjort mig känd som en asbestnojig person i andra trådar på detta forum, då jag frågat om olika byggmaterial och sannolikheten att materialet innehåller asbest.
Är fullt medveten om att det inte är bra att gå och oroa sig alltför mycket, men vill ändå fråga följande:

Jag har spenderat oerhört mycket tid i ett gammalt pannrum i samband med att jag sotat pannan. Under fem års tid. Inte hela tiden då, men ibland en sotning i veckan, vintertid när pannan strulat var och varannan dag.
Hade under denna period inte en endaste tanke på asbest. Inte förrän en närstående nyss uppmärksammade mig på att rörböjarnas isolering var trasig (helt söndertrasad) och att det låg som ett tunt pulver på pannans ovansida. Jag kontaktade saneringsföretag och de kom och sanerade böjarna,
som innehöll asbest.

Nu är jag mycket orolig för alla dessa otaliga timmar som jag spenderat i detta pannrum.
Utan munskydd... Var nog tillräckligt osmart att dra i sig allt sotdamm, när jag skyfflade ut soten,
men nu inser jag dessutom att jag med största sannolikhet även dragit i mig rejält med asbestfibrer från de trasiga rörböjarna.

Någon annan som också spenderat mycket tid i pannrum med trasiga rörböjar med asbestisolering?
Inte för att det hjälper mig i sak, men skulle kännas skönt att höra hur ni i så fall tänker eller hanterar detta.

Vet att detta inte är ett medicinsk forum, men eftersom denna tråd ligger under "Miljö & hälsa" hoppas jag att frågan passar in här.

Någon som förresten vet vilken av asbesttyperna som användes i rörisolering vid rörböjar? Finns ju olika sorter, vissa farligare än andra.

Hoppas på överseende om någon börjar tycka att jag ställer alltför många frågor om asbest.
Har dock aldrig ställt denna typ av fråga i denna tråd, där den kanske mest hör hemma.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
S
tror inte du behöver oroa dig. rekommenderat att ha mask.
ännu mer krav när man jobbar med asbest sanering.
skulle du nu stå och jobba med det utan mask ett par år så skulle jag varit orolig.
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Jag tror att det bästa du kan göra, Stina, är att prata med någon på din vårdcentral.
Ofta är det ju så att själva oron kan vara värre än det befarade problemet,
och det kan inte vara bra att du ständigt måste gå och oroa dig.

Förr lungröntgades vissa yrkesgrupper regelbundet, för att snabbt upptäcka förändringar.
T.ex. min flickvän, som arbetade som socialsekreterare med Göteborgs hemlösa, fick gå på årliga "skärmbildsundersökningar" för att få tidiga indikationer på om hon hade smittats med TBC.

Så var/är det väl också för andra yrkesgrupper, gruvarbetare t.ex.

Så prata med en sköterska på vårdcentralen, förklara orsaken till din oro och be om en undersökning (nu är det kanske magnetresonanskamera som används)

Och upp med hakan Stina!
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Tror också det är lugnt. Varför skulle du ha dragit i dig stora mängder asbest bara för att det fanns trasiga krökar? Slog du i rören ofta eller var där och pillade och rev? Dessutom, som redan konstaterats, gjort är gjort och går inte att ändra på och att konstant gå och oroa sig är säkert mer skadligt ;)
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Förresten, sanerade de bara krökarna för att de fick det i uppdrag eller provtog man först och konstaterade att det var asbest. Långt ifrån alla rörkrökar innehöll asbest. Jag har provtagit ett flertal som inte innehöll det.
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Såvitt jag vet så är den enda kategori där man kunnat konstatera cancer pga. asbest, arbetare som jobbade på eternitfabriker på 60, 70 talet. De arbetade då vid sågar, fräs osv helt utan skyddsutrustning, och stod i en dimma av asbestdamm hela dagarna, år ut och år in.

Andra kategorier som utsatts för höga halter av asbestdamm är bilmekaniker, förr fanns det asbest i bromsbelägg. Vid byte var det vanligt att man blåste bort asbestdamm med tryckluft.

Såvitt jag vet har man inte konstaterat skador av asbest hos bilmekaniker.

Så även om dte nu hade varit ständigt damm i luften i pannrummet så är det fortfarande inget att oroa sig över.
 
  • Gilla
stake och 1 till
  • Laddar…
Tack fina ni för era synpunkter!

De sanerade krökarna för att det var asbest.
Menar du, BiFuel, att det finns lindade rörkrökar med typ "bandage" och liknande "gipsmasssa" längst in, som inte innehåller asbest? Eller såg dina provtagna krökar utan asbest annorlunda ut?
 
Stina71 skrev:
Tack fina ni för era synpunkter!

De sanerade krökarna för att det var asbest.
Menar du, BiFuel, att det finns lindade rörkrökar med typ "bandage" och liknande "gipsmasssa" längst in, som inte innehåller asbest? Eller såg dina provtagna krökar utan asbest annorlunda ut?
Absolut, de kan se precis likadana ut. Har till och med inom samma byggnad haft likartade krökar med och utan asbest. Samma med kakelfix och -fog. Kan variera från rum till rum beroende på vilket fabrikat man använt eller vilket år det gjordes. Samma för fogmassa med/utan PCB etc.
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
O
Jag hörde om en somfick stenlunga pga asbest....
han jobbade i gjuteriet eller nått sånt uppe i Luleå den dräkten han hade för att skyddas mot värme var isolerad med gissa vad.... jo asbest.. det var tydligen ren asbest på insidan...
Kanske inte så konstigt att han fick stenlunga.

när det gäller asbest så är nog många gånger så att de som sanerar asbest gärna spär på farligheten i det hela...
För att kunna tjäna mer pengar....

Jag skulle inte vara ett dugg orolig i TS situation. Asbest är långt ifrån så farligt som man vill ge sken av...
Fast det är dumt å vara storrökare och hålla på med asbest utan skydd....
Men å andra sidan är det nog dumt å vara storrökare överhuvudtaget.
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Såvida du inte hade vinkelslipen framme och slipade lite på asbestböjarna varje gång då var i pannrummet så är det helt ofarligt :)
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
En kompis pappa jobbade runt 1950 med att blanda Asbest till en massa som skulle formas till plugg. Han har berättat hur dom emellan brukade gå ut från skjulet de jobbade i och snyta ut det värsta dammet samt ta ett bloss.
Gubben har aldrig haft några problem med lungorna och lever än.
Personligen skulle jag inte vara rädd för Asbest men skulle hantera det med respekt.
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Jag förstår din oro då jag själv har asbestnojja lite till och ifrån. Men den har blivit mildare med åren då jag förstått att man måste kunna ställa olika faror i relation till varandra här i livet.
Lite som svar på din fråga så skulle man väl kunna tänka sig att princip alla människor i modern tid har viss mängd asbestfibrer i lungorna. Då materialet förekom/förekommer lite överallt. Hur många här inne som hade bil och körkort före 80-talet har inte bytt bromsbelägg på sin bil t.ex.. Eller kanske vistats i tunnelbanan där alla tåg hade asbest i sina bromsar, dvs det for säkerligen en del asbest i luften där nere. Alla familjer åkte väl inte från sina hus när de på 50-talet anlitade snickare som utanför stod och sågade eternitskivor som de sedan spikade upp på huset.
Hur många har dessutom inte rivit ut en gammal plastmatta eller två i sitt hus utan att reflektera över att limmet därunder kanske innehöll asbest?

Läser man på nätet för mycket(vilket jag har gjort), så läser man ibland artiklar som menar på att det räcker med en asbestfiber i lungorna och risken är överhängande att du dör i lungcancer om 10 år.
Visst kan det kanske vara så i nåt fall men då kanske det snarare handlar om att man har en ärftlig benägenhet att utveckla cancer. Detta är ju något vi inte riktigt kan råda över.

Sen finns väl inga garantier att huset är fritt från asbestfibrer även om anlitar professionella sanerare. De kan väl knappast garantera att utrymmet är helt fritt på partiklar när de lämnar rummet, även om de våttorkat, dammsugit och ventilerat med fläktar.
De kan säkert inte heller själva garanteras att de aldrig utsätts för fibrer, då det finns en mänsklig faktor- Kanske händer det någon gång att deras skyddsutrustning inte fungerar tillfredsställande, eller kanske slarvar man vid nått tillfälle när man skall rengöra sina verktyg eller klä av sig sina skyddskläder.

Missförstå mig rätt nu. Jag tror faktiskt att asbest är riktigt farligt, men hur man än gör så är sannolikheten ganska stor att man någon gång i livet utsätter sig för risken, medvetet eller omedvetet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Om man inte är eller har varit rökare är risken med asbest väldigt liten läste jag nånstans. Rökning ökar risken med flera tusen gånger.
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Uppskattar att ni tar er tid att komma med era synpunkter! Tack alla!

En gång, mitt i min asbetsnoja, kom en asbestsanerare och gav mig sin "gamla mask".
Verkade som han förstod min oro och sa att "den här låg ändå och skräpade i bilen, det är min gamla mask, du kan ta den, och använda den när du river osv i fortsättningen och är osäker på om det är asbest".

Jag blev först tacksam. Frågade sen, om filtren var nya, dvs rena. Han sa då någonting om att "vi brukar rengöra dem med dammsugaren".
Jag använde sedan masken vid några tillfällen. Men, sen kom jag på..
Förmodligen fanns en massa asbestfibrer från hans tidigare saneringar i masken, och eftersom han rengjort filtren med dammsugare (vilket man inte ska har jag lärt mig senare), så kanske jag snarare drog i mig fibrer än skyddade mig mot fibrer genom att använda masken...

Har lite svårt att släppa även detta.
Vad tror ni? Kan skadade filter fulla med fibrer ha gjort att jag drog i mig dessa?
Någon som är bra på detta med skyddsutrustning och andningsmasker?
 
Stina71 skrev:
Har lite svårt att släppa även detta.
Det är bra att du har självinsikt (y)

Besök en vårdcentral och gör en utredning, och eller besök en psykolog som kan hjälpa dig att släppa asbetstnojan och gå vidare i livet...
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.