Jag vill gräva ner och bygga en ackumulatortank i betong (utförande, se här), minst 4x4 m[SUP]2[/SUP] med inre höjd=2 m, vilket blir ca 30 m[SUP]3[/SUP]. Större (?) mått ger möjligen 50 m[SUP]3[/SUP], kanske mer, för berg kan finnas vid 2,5 m djup och större yta än 7 x 8 kvm verkar osäkert på utvald plats. Vi vill utnyttja platsen till ”största möjliga tank”, därför att större blir alltid billigare för oss per lagrad kWh energi. (En 100 m[SUP]3[/SUP] ackumulatortank kan lagra upp till 6 000kWh användbar värmeenergi). I detaljplanen finns inga hinder. Isolering 70 cm runt om 30 m[SUP]3 [/SUP]tanken ger i minimifallet ca 40 kvm grop. Dränering blir inget problem då vår tomt sluttar nedanför tanken. Isoleringens ovansida bildar tomtens marknivå (= är i plan med omgivande mark).

Tomten blir alltså oförändrad före och efter grävning av en 30 m[SUP]3[/SUP] tank. Marklov eller grannsamtycke verkar då (formellt) inte behövas, även om tanken (inkl isolering) läggs exakt vid tomtgräns. Jag kommer ändå att diskutera mitt projekt med grannen, om hur vi ska göra, när jag vet gällande regler. Jag ser många alternativ, som vi båda tjänar på. Om mitt energiprojekt blir så fördelaktigt som jag hoppas, kan grannen bara kopiera min energilösning, utnyttja min dränering och isolering i tomtgränsen, och där bygga en egen ackumulatortank. Vid 30 m[SUP]3[/SUP] och inre tankhöjd 2 m hamnar ovansidan av tankisoleringen på nivå = granntomtens mark vid tomtgräns. Utgrävda fyllnadsmassor får jämna ut några svackor på vår tomt, och resten kan lätt säljas/tippas på andra tomter, som letar fyllnadsmaterial. Det finns inte prickmark, ledningar, kablar eller annat som hindrar oss att gräva på utvald plats.

Vad jag sett krävs inte heller bygglov för nedgrävda slutna tanksystem. Nergrävda tankar för avlopp och kemikalier kräver (som huvudregel) tillstånd av andra orsaker. Denna tank fylls bara med renare vatten än omgivningens gräsmattegödda järnrostgula grundvatten, så andra tillstånd borde inte behövas. Min fråga blir därför:

Krävs bygglov - eller andra tillstånd - för ovan nergrävda ackumulatortank med enbart vatten på ca 30 m[SUP]3[/SUP], (eller vad volymen blir), så länge den är helt dold i backen enligt ovan? Det går ju inte före grävning att bestämma tankens storlek. Jag vill följa regelverken, och inte råka ut för administrativa överraskningar, när jag påbörjat projektet. Därför: Vet någon vad som gäller? Om tillstånd krävs, var finns dessa bestämmelser?

Jag hittar nämligen inga krav. Är det därför fritt fram för mig att starta gräva, eller … ?
 
jag skulle ringa sbk på kommunen och fråga. Jag ser dock inget bygglovskrav men kanske anmälningspliktig.
 
Första gången jag läser om en sån här lösning (läste den andra tråden också). Det jag tänker att man vill är att ha hela värmebehovet för hela året ska kunna lagras. Går det? Om det blir riktigt kallt vad ska man ha då för tillskjutande värme? Vad kostar detta? Hur mycket solceller går det åt?

Äger många fastigheter och kan verkligen se detta som en konkurrent även till bergvärmen när det gäller kostnads på förbrukning och kanske även installationen. Kommer följa denna tråd med glädje.
 
Jag såg inte den förra tråden förrän efter vi gjort grunden till krypgrundsdelen av vår tillbyggnad, den hade passat som en smäck mot källarväggen och eventuell läckvärme hade hjälpt till att hålla klimatet i krypgrunden på en bra nivå. Jag hade definitivt grävt ur lite till eftersom den andra tillbyggnaden gjordes med källare i anslutning till den befintliga källaren. Ett intressant projekt som jag kommer att följa med spänning. Kör hårt! :)
 
Jag kan inget om bygglov. Men börja gräv nuu :wow: och glöm för allt i världen inte att skapa en projekttråd.
I den gamla tråden verkade det som att du hade en liiten bit kvar för att få alla tekniska bitar på plats. Och vad det verkar så räknar du med att nyttja 50 graders temp diff i acken, (om man bortser från förlusterna, eller om du redan räknat bort dom) men om du plockar ut energin med en billig värmepump borde du kunna använda nästan all lagrad energi.
Men framför allt så räkna inte så noga på om det lönar sig eller inte utan kör igång (y)
 
Det är väl som vanligt med bygglov, det byggnadsnämnden inte vet har de inte ont av:rolleyes: ute på landet:D

Skämt åsido, om de inte har en aning så kommer de ändå ta saftigt betalt för nåt luddigt formulerat tillstånd...och inte ta något ansvar ifall det skiter sig, som vanligt med byggnadsnämnden.
Vad ska man ha bygglovet till egentligen rent principiellt då byggnadsnämnden ändå inte tar något ansvar ifall något blir fel?
 
frigolit runt hela tankensamt kanske en plastduk utanpå som svetsas/limmas ihop?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.