hahalj
Ska bygga ett 25 kvm isolerat förråd. Hur tjock isolering i golv/väggar/tak rekommenderar ni? Har tänkt värma det till +5°C november-mars mha elradiator. Ju tjockare isolering desto bättre fattar jag, men det är ju en kostnadsfråga, inte bara för isoleringen själv utan även bjälklag och regelverk om det blir en väldigt tjock isolering.

Bor i västsverige, årsmedeltemp +7°C.
 
hahalj skrev:
Ska bygga ett 25 kvm isolerat förråd. Hur tjock isolering i golv/väggar/tak rekommenderar ni? Har tänkt värma det till +5°C november-mars mha elradiator. Ju tjockare isolering desto bättre fattar jag, men det är ju en kostnadsfråga, inte bara för isoleringen själv utan även bjälklag och regelverk om det blir en väldigt tjock isolering.

Bor i västsverige, årsmedeltemp +7°C.
Jag har 70mm i uterummet och det tycker jag är i det klenaste laget.
(Östergötland)
Satsa på minst tjockleken över.
 
hahalj
Ok. Mitt bjälklag och regelverk kommer nog vara minst 120 mm, kanske skulle satsa på 120 mm isolering överallt då?

Hur gör man om man t.ex. har ett golvbjälklag med 170 mm reglar? Stoppar man ner 120 mm isolering ovanpå trossbottenskivan som sitter under golvbalkarna så blir det kanske ca 30-40 mm luft till golvskivorna, är det några problem med det?
 
Kör med 170-reglar om du kan.
Sedan kör du på 120mm isolering i golvet med.
Skruva ströläkt 150mm från toppen , eller jämns med botten på golvregeln, en på varje sida i alla fack.
Sedan skär du till asfaltsboard så det blir bra passform i alla fack mellan golvreglarna så att du får en bra botten för isoleringen. (Var noga med att det inte blir glipor)
Sedan lägger du i isoleringen och sedan på med åldersbeständig plast och på med golvplankorna.

Med djupet 150mm till ströläkten får du en luftspalt mellan isoleringen och golvet med ca 20mm
 
Redigerat:
hahalj
Ok, tack för råden!
 
hahalj
cust3000 skrev:
Skruva ströläkt 150mm från toppen , eller jämns med botten på golvregeln, en på varje sida i alla fack.
Sedan skär du till asfaltsboard så det blir bra passform i alla fack mellan golvreglarna så att du får en bra botten för isoleringen. (Var noga med att det inte blir glipor)
Vad är fördelen med denna metod med ströläkt mot att skruva brädor under längs med golvregeln som asfaboarden kan vila på?
Hur noga kan man göra detta utan att det blir glipor? Kan man täta längs kanterna på asfaboarden med nån lämplig tätningsmassa? Risken finns väl annars att möss etc kan leta sig in i isoleringen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.