Nu måste jag höra om min idé kan tänkas vara bra eller om den spricker på massor av punkter! ::)

Vi ska ha ett enplanshus med inbyggt dubbelgarage. Huset är rektangulärt (alltså ej vinkelhus eller annat) och garaget kommer hamna några meter längre bak än själva husets framsida (alltså kommer fasaden på hus och garage ej bli rak).

Nu funderar jag på om man kan tänkas förlänga garaget bakåt med ca 10 kvm och sätta upp en vägg så det blir som ett rum i slutet av garaget, med egen ingång och fönster. Tanken var att det rum till början skulle agera förråd/gästrum och sedan bli tonårsrum. Garaget kommer ha golvvärme och vara helt isolerat men jag antar att gästrummet behövs isoleras ännu bättre.

I mitt huvud låter detta som en superbra idé men jag har inte hunnit höra med min hustillverkare än så jag tänkte be om era synpunkter och tankar! :)
 
Jag har sett den lösningen i ett par hus som jag har spanat på, tycker att det verkar vara en utmärkt idé.
Överväg att göra rummet tillräckligt stort för att kunna sätta in ex. ett litet trinett-kök samt dusch + toalett om behov skulle uppstå. Då skulle ni även kunna hyra ut utrymmet t.ex. till en student (om ni bor i någon studentstad). Eller låta en gäst som stannar lite längre klara sig mer själv.
 
Tack för tipset! :D
 
Vi kommer att göra ungefär enligt förslaget. Det blir en 15 meter lång byggnad, med stort garage, förråd och gästrum. Vi hoppas få denna "lada" klar i somar, så att vi kan bo där (eller åtminstona ha den som bas) när vi snickrar i villan som ska stomresas i sommar.
Gästrummet blir c:a 18 kvm, med litet kök och toa med dusch. Har ganska brant vinkel på taket, så det går att fixa ett loft också om det skulle behövas i framtiden.

Tyvärr har jag ingen ritning i elektroniskt format.
 
Alltid skönt att höra att fler har samma ideér! Talade med husförsäljaren idag och han sa att det inte skulle vara några problem alls!
 
mkt bra ide, vet fler som gjort samma sak !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.