Vi har ruttnat på att renovera hus (helt förödande för familjelivet!), och ska nu bara göra det vi absolut måste för att få huset i säljbart skick. Ska lägga om taket, och undrar om det spelar roll för försäljningspriset huruvida vi väljer tegelpannor eller betongpannor. Vad tror ni? Är det värt 20.000 extra för tegel? :-/
 
Förresten, en fråga till när jag ändå är igång;
Sälja huset som det är, med vitmålad eternit och fönster från 60-talet, eller lägga 150.000 spänn på att tilläggsisolera, sätta in fina spröjsade fönster och göra träfasad? (Huset är från 20-talet, och har en gång i tiden varit riktigt gulligt, innan 60-talsrenoveringen gjordes... Interiört har vi valt att göra gammal stil, fast nytt och fräscht.)

Visst är det en himla skillnad, känslomässigt, mellan ett eternithus och ett trähus? Men är det 150.000 kronors skillnad?
 
Fråga tre mäklare! Vad svarar de?
 
Skulle gissa att et beror på var i landet och i vilket område det är. Det är ju en otrolig skillnad om det är i Tärnaby eller på Lidingö ;)

 
Efter att ha letat hus i flera år i stockholm:

Betong eller tegel spelar ingen roll, sådana mindre detaljer kan man inte lägga vikt på.

Jag skulle betala mer för att tilläggsisolerat hus... Lägre uppvärmningsksotnader, mindre underhåll samt att jag som köpare slipper renovera...
Sen kan ju olika indivder tycka att det ni gjort inte är som denne tänkt sig, och inte vilja betala för det arbete ni lagt ner, men görs det bara snyggt och med kvalitet så.

/Abbe
 
Vad svarade mäklarna?  Själv skulle jag ge stalltipset att kränga direkt och utan krångel med nya risker.  

Varför?  Jo:  Marknaden tenderar att överskatta den trygghet man invaggas av nymålade ytor och doften av nybakta bullar. På samma sätt undervärderar spekulanterna oftast kostnaden för uppenbart ogjorda reparationer.

"Betongpannor" lyder mitt svar på ert problem.   Alternativt inga pannor alls...

;)
 
Det intressanta är att mäklarna svarade olika: den ena sade att det inte spelar någon som helst roll, och den andra att vi absolut skulle satsa på tegel. Så den tredje, som jag ännu inte fått tag på, får avgöra ;-) Nej, skämt åsido.

Med facit i handen skulle vi ha sålt huset för länge sedan, INNAN vi lade ner en halv miljon på en massa jox som inte syns (bergvärme, dränering, ny brunn, fixat källaren...). F-n, så fel allt blev!

I övrigt: Huset ligger rätt gulligt vid Säveån i Floda utanför Göteborg. Stor tomt och liten röd stuga från 1800-talet på tomten. Fick det värderat till 1,7 för något år sedan, och har sedan dess renoverat källaren, byggt tvättstuga, renoverat vardagsrummet med golvvärme och så, lagt en entrégång av marksten. Håller på med badet nu, och det kommer att bli dyrt. Dessutom måste vi anlägga nytt avlopp, eftersom det gamla packat ihop. Det var detta som var droppen. Hatar det här skithuset!
 
Hur stor är den gulliga tomten?

Att stycka en tomt kostar mindre än att lägga tegeltak. Med ett penndrag kanske ni får en extra byggrätt som är värd betydligt mer än både tegeltak, träpanel och bergvärme - tillsammans!

Kolla vad detaljplanen säger, och snacka med lantmäteriet.
 
Det alla pratar om är ju energikostnaderna så skall man absolut göra något så är det väl att isolera men ärligt talat har ni lagt ner så mycket som ni redan gjort tror jag inte ni får igen det om ni fortsätter. Huset är ju inte nytt och det vet folk som köper, de är då redan inställda på vissa förbättringsåtgärder. I annat fall måste hela huset vara renoverat och då måste ni fortsätta att bo där tills allt är klart. Jag skulle sälja om jag känner som ni, i befintligt skick, eller i alla fall göra en testvisning och se hur det går.
 
Aha - bra idé med avstyckning! Tomten är 2000 kvm, och har ursprungligen varit två fastigheter, så kanske kan man stycka den igen. Ska genast kolla. Fast chansen är nog inte så stor, då detta ligger inklämt mellan ett naturreservat och K-märkta ängar.
 
Tyvärr brukar folk inte uppskatta värdet av kvalitetsrenoveringar. Köpet sker oftast  på känsla och "första intrycket" är nästan alltid det viktigaste.

Tattarplattor (eternitfasad) brukar sällan gå hem så jag skulle försöka ordna till en träfasad på billigast möjliga sätt. (inget fuskjobb bara) Om det inte är så att det regnar in så skulle jag inte göra något åt taket (möjligtvis fräscha upp det lite med högtryckstvätten). Sen är det bara att måla alla invändiga väggar vita, låna ihop lite snygga möbler och vänta på att priset kommer upp i 3 milj.  :D

Självfallet skall ni inte lura någon. Informera om alla fel ni känner till som t.ex att taket är i behov av renovering. Den kloke köparen gör säkert en besiktning av huset och då upptäcks det ändå. (Det är även bra för er, vem orkar med klagomål i efterhand)  Kom ihåg att när köparen väl bestämt sig för att köpa så vill det mycket till innan de drar sig ur. I värsta fall får ni kanske sänka köpeskillingen med kanske 100 000 kr för en takomläggning och lite andra småfel. I slutänden har ni ju ändå tjänat en stor slant med en liten insats.
 
är ni trötta på att renovera så kan ni alltid försöka sälja huset i befintlig skick till någon som vill fortsätta renoveringen. Det är kanske fler som kan betala mindre för halvklart hus än dom som vill betala mer för en totalrenoverat hus.
Det finns alltid köpare som tittar på mer än dina möbler tapetmönster och husets färg ( som ofta ändras snabbt efter egen smak).
Tak som inte läcker och fungerande godkänd avloppsbrunn är dock viktig för alla köpare. Å andra sidan ... när det blir ordnat så vill ni kanske stanna kvar i huset i alla fall :)
gaia
 
Hmm... nej, det regnar inte in i huset, men det kan läcka in på viden. Ehh, kanske borde lägga dit de pannor som Gudrun blåste ner... :-[
 
Okej - nu är det avgjort; det blir betong. Måste hålla ner alla kostnader så mycket det bara går, och sedan blir det sälja av! Tack för era svar!
 
Styckning kanske inte ar fel? Tag tillvara alla nya grejor ni satt in, riv huset och salj tva finfina tomter sa slipper ni fa missnojda kopare av det s.k. "skithuset" ;)

Ett som ar sant ar att oavsett hur mycket man renoverar sa ar gammalt alltid gammalt - alltid ar det nagot som maste fixas!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.