Om ni knackar bort väggen mellan de större sovrummen så kanske ni kan klämma in ett barnrum där?
 
hej, skissen saknade tyvärr en del detaljer som jag försökte få med i texten under bilden. Har varit inne på tanken, men tyvärr går det en murstock från öppen spis i gillestugan på ca 1x1 meter mellan de stora sovrummen från källaren upp genom taket. Yta finns som går att ta från flera rum, men det blir ingen naturlig plats för dörrar någonstans. Lösningen blir hela tiden att ingången till det nya rummet blir genom ett annat rum.
 
Bygga en liten minihall på kanske 1,2 x 1,2 meter innanför dörren på ett av de befintliga sovrummen? Då kan du dela på ett sovrum utan att någon av rummen blir genomgångsrum. Dessutom blir det en väldigt enkel lösning - det behövs i princip bara en ny vägg som delar av rummen och två nya dörrar.
 
tack, det var en ny ide jag inte funderat på, ska rita och räkna lite!
 
O
Ur hälsosynpunkt så kan du absolut inreda källaren anser jag...
Men naturligtvis, det blir mindre dagsljus...
Kan man flytta ner tv-rummet och göra om tv-rummet till sovrum?

Tänk på att om man ska bygga ett rum i källaren så måste du tänka på fukten, ventilerat golv säkerligen väggarna åxå...
 
Någon som kan förklara varför det är så farligt att sova i en torr, uppvärmd, ventilerad källare? Vi har gjort det i flera år utan några som helt komplikationer.
 
O
En väldigt bra fråga....
Eller så är det så farlig att du dog första natten och nu är inne på ditt 120 liv....:D
 
har lekt lite med tanken på att göra en liten extrahall och göra om två sovrum till 3 nu på ca 9 kvadrat styck. Någon som gjort något liknande? För att det ska bli bra krävs det att man flyttar 2 dubbelfönster och kanske fyller på med ett vilket innebär modifieringar på ytterväggen. Sen behöver en innervägg rivas och 3 nya sättas upp. Ingen risk att ett sånt projekt drar iväg och blir nästan lika dyrt som en riktig tillbyggnad?
 
tombe691 skrev:
Vi har hitills haft kläder förvarade i källaren men på grund av lite för höga fukthalter (omkring 70%) så är mögelvarningen väldigt nära, därav avfuktare i källaren.
Vad har du för temperatur där nere? Det är ju ett direkt samband mellan RH och temperatur. Jag hade runt 70% och mögel på textilier tidigare. För att snabbt lösa problemet installerade jag LLVP och fuktnivån sjönk drastiskt. Därefter satte jag in ventilerade Platongolv och senare bergvärme så nu har jag bara 50% och källarklimatet är helt borta.
 
Ser inga problem med att bo i källare så länge den är renoverad till normal boendestandard samt dränerad och riktigt ventilerad. Vi har ett sovrum i källaren i ett hörn med fönster (60x100cm) i två väderstreck och jag skulle vilja påstå att det rummet är minst lika ljust som övriga sovrum.
 
hönan eller ägget, det är två parallella bekymmer som följer. Värme skulle absolut vara en lösning, men med nuvarande värmesystem vattenburen luftvärmepump så är tanken att alla element ska stå på fullt. Om vi ska ha 20 grader i källaren blir det ca 28 på övervåningen och en elförbrukning runt 30.000 kw. Har vi det lite svalare så blir det ok på övervåningen och elförbrukningen nästan halveras. Har bett rörmokaren sätta in ett element till, men han verkar ha mycket att göra för den beställningen har legat ett par år nu. Nästa problem är årstiderna, det är på sommaren fukten är som högst och då har man normalt inget behov av värme, att köra värme då känns som att elda för kråkorna. Har försökt lösa det med med solventilation som installerades i höstas, verkar lovande, får se hur det projektet utvecklar sig. Men fukt, fönster, extrautgång verkar vara 3 problem att lösa innan man rekomenderas att bo i en källare.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.