Hej har ett gammalt hus med en toalett under trappen. Har påbörjat renovering av denna.
Det låg en gammal plast matta som jag rev ut+ golvspånskiva. Jag har lagt ny golvspånskiva nu.
Jag vill lägga klinker, men vad gäller? ska jag lägga golvgips först o hur många lager i sådana fall?
är cirka CC 400 mellan reglarna. Bredden på golvet är 900 x 1800 cirka.
Tack på förhand från en nybörjare
 
Antingen 1 lager golvgips som gärna limmas med speciellt lim typ Ardex S48 (eller skruvas, sämre böjstyvhet men funkar kanske på en liten wc) eller flytspackla min 13mm.

Sen ska du ha tätskikt minst 50mm upp på vägg och en tröskel med uppvik, ska man vara riktigt ordentlig så kan man ansluta en golvbrunn som handfatsavloppet går ner i, då har man gjort allt man kan för att undvika vattenskador
 
  • Gilla
Mangeee
  • Laddar…
Okej :) kör ett var varv med golvgips,kommer limma det. Men vad använder man som tätskikt? Handfatet har redan ett avlopp att rinna ner i.
 
Ett folie tätskikt från valfri tillverkare med tillhörande manschetter
 
  • Gilla
Mangeee
  • Laddar…
Okej.. jag tänkte gipsa till väggarna... ska jag göra det före eller efter jag lagt in tätskiktet? många dumma frågor nu..
 
gipsa väggarna först annars blir det svårt att få till uppviket
 
Är det nya regler kring detta? Jag trodde inte en toalett + handfat räckte för att det ska klassas som våtutrymme.
 
Berätta mer nimhed... tycker åxå det lät lite overkill med detta men vad vet jag?
 
nej det ska vara vattentätt golv och 50mm uppvik på wc.
väggarna behöver alltså inte tätas
 
  • Gilla
Mangeee
  • Laddar…
Jag kör på tätskikt som det ska vara med manschetter m.m. Nästa fråga då... uppviket som ska vara 50 mm uppåt väggen... den kommer ju synas efter jag har klinkrat... hur kan jag gömma den? golvlist i lämplig storlek?
 
S
va ska du ha på väggen?
 
Jag hade nog aldrig orkat fixa (och har ej) vattentätt golv i en liten gästtoalett under trappan. Och jag känner mig nog betydligt mer orolig, generellt, för köket än toaletten.

Jag tolkar dessutom det som att tätskiktet är en rekommendation och inget krav
http://www.byggahus.se/forum/badrum/73034-nya-vatrumsregler-gasttoalett.html

Men men, så jätte påläst är jag ju inte.
 
Kolla i BKR 10:1 Där står allt.
Jag lusläste den när jag gjorde vår lilla gästtoa.
Kolla bara om det finns någon senare utgåva än 10:1
 
Redigerat:
Jag ska gipsa,,, sen spackla o bara måla tänkte jag?..
 
Sätt en sockel av klinker som är ca 10cm
 
  • Gilla
Mangeee
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.