Hallaå där.

Någon som känner till ett bra sätt att ta bort gamla tapeter på? Den som sitter där är en struktur tapet som inte går att dra väck. Väldigt bra tapetserat. Kan man använda ånga om det är gips i väggen? Eller finns det andra sätt?


Mvh Ante.
 
Är inte att rekomendera,ångan kan få pappret på gipsen att luckras upp om man är oförsiktig,men det går.vill du bli av med strukturen kan du patentera väggen,om det är mycket bubblor under eller om den sitter dåligt i underlaget,och sedan bredspackla eller.om det är liten struktur,skrapspackla.Det sistnämda är lättare att få till det med än med bredspacklingen, du kan få skrapspackla 2ggr om du inte gjort det förut,men det går bra :)
 
Tackar för svaret. Undrar bara en sak. Vad menas med att "patentera väggen"?
Ja annars så är det väl bara att spackla på. Kanske skruva på renoverings gips. Vad sägs om det?

Mvh Ante.
 
Jag har lite samma problem i mitt hus.

I sovrummet vi skall göra i ordning så har man målat rakt på tapeten utan att skära skarvarna på den gamla tapeten och utan att spackla. Den tapeten är i sin tur lagd på en gamal tapet utan att skarvarna skärts eller spacklats så var 15e centimeter är det nu en tapetskarvsbuckal typ. Detta är då som sagt toppat med färg som känns som sandpapper.

Hur går man till väga för att komma tillrätta med detta?
 
Beppo skrev:
Jag har lite samma problem i mitt hus.

I sovrummet vi skall göra i ordning så har man målat rakt på tapeten utan att skära skarvarna på den gamla tapeten och utan att spackla. Den tapeten är i sin tur lagd på en gamal tapet utan att skarvarna skärts eller spacklats så var 15e centimeter är det nu en tapetskarvsbuckal typ. Detta är då som sagt toppat med färg som känns som sandpapper.

Hur går man till väga för att komma tillrätta med detta?


riv ner, bredspackla 2 ggr, sätt upp ny tapet / väv eller måla om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.