Någon som vet vad gamla öppna expansionskärl på vind och rör från detta vanligtvis är isolerade med för material? Se bild! Detta material fanns runt rören.
Om jag ska slita ut detta vill jag först försäkra mig om att det inte innehåller asbest.

Har kopplat bort detta kärl i samband med installation av jordvärme.
Vissa säger att det kan stå kvar på vind, andra hävdar att det kan bli ett kallras om det står kvar och därför bör tas bort. Hur ser ni på saken?
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
Ser ut som nöthårsisolering. På värmerör samt ibland även på tappvatten så hade man asbest närmast röret och utanpå nöthårsisolering.
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Om ni inte använder utrymmet så ser jag ingen större mening med att ta bort den om det medför massa jobb. Såga av röret ovanför kärlet så slipper du kallraset. Låt resten vara :)
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Jag tog bort mitt kärl häromdagen, det var isolering av något slag, det kliade efteråt. Vet inte om det var den eller annat mög på vinden som sågspån och getingbon.
Några cm med den, sen låg det med lite som såg ut som det du har bild på.
Och till sist fyllde jag två stora sopsäckar med kalsonger med knytrep, skinnjacka från 40-talet, täckjacka, skjortor mm mm...
När jag tog undan kärlet så såg jag att de satt det rostfria kärlet direkt mot svartrör, så det var avrostat.
Sen såg jag även att det läckt in genom taket där ångröret gick ut.
Så bort med skiten och täta ordentligt :)
 
  • Gilla
Nicolae och 2 till
  • Laddar…
Tack för goda råd!

Patrik, menar du att du hittade alla dessa kläder på vinden?! Haha! :)

Pherra, måste det vara asbest under denna nöthårsisolering runt expansionskärlsrör på en vind?
I vilken form isåfall? Som ull eller menar du den där typiska massan( i pulverform) som man ofta hittar under typ gasbinda, vid rörböjar i ex pannrum? Eller kan de ha använt enbart nöthårsisolering?
Är den isåfall fri från asbest i sig själv?

Jag har har hört att man oftast använde asbest i rörböjar, med linda runt, där det skulle vara lite snyggt, så att man kunde måla rörböjarna. Finns det anledning att pyssla med sånt på en vind?

Nypon, hur menar du med att det räcker med att såga av rören för att slippa kallraset?
Hänger inte med riktigt..
 
Japp, det var en snickrad trälåda runt kärlet med alla sorters textilier i :)
 
  • Gilla
Nicolae och 1 till
  • Laddar…
Du kanske inte ska lägga samma fråga i samtliga forumsavdelningar. Blir lite tråkigt forum då.
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter och 1 till
  • Laddar…
Sorry imported_Benno.
Ska tänka på det i fortsättningen!
Är ny här och hittade, efter att jag lagt in frågor i en tråd, andra trådar där jag sen tyckte att frågan kanske passade bättre. För att hitta rätt sakkunskap. Jag ska skärpa mig! :)
 
Har dock inte lagt frågor i samtliga forumsavdelningar.
Men, i några stycken.
 
Har du funderat på förslaget du fått tidigare om att ta hem en asbestsanerare, gå igenom huset från grund till tak och fråga honom vad han anser är asbest. Jag tror du skulle få säkrare svar än vid bedömningar av bilder i forumet och mindre oro när du får klara besked.

Visst, det skulle kosta några tusen, men det är det värt för att slippa oroa sig.

Därefter kan du börja fundera på eventuella saneringsåtgärder.
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Klart jag funderar på att ta hit en saneringsfirma för att kolla och det har jag även redan gjort.
Har även skickat in prover.
Men, i ett gammalt hus som detta ser man inte alltid alla material på direkten.
Man hittar nya.
Även om svaren jag får från er här inte alltid kan tas för 100%-igt säkra känns det skönt att få ventilera frågor jag har. Vilket väl är syftet med detta forum?!
 
Stina71 skrev:
Klart jag funderar på att ta hit en saneringsfirma för att kolla och det har jag även redan gjort.
Har även skickat in
Och vad blev analyssvaren? Eftersom du frågat på forumet om många olika asbest frågor är det intressant att få veta vad experterna säger (=analyserna).
Hoppas du publicerar svaren och vilka material det gällde :)
 
Roland53: De material jag frågat om här på forumet, sen jag blev medlem för ett tag sen, har jag ännu inte testat.

Jag har dock lämnat in prover tidigare, på andra material som jag var osäker på.
Ex limrester på ett golv. Innehöll ej asbest.
Och svartlim, papp under en annan matta, som aldrig testades, men som med stor sannolikhet, enligt expert, innehöll asbest. Tyvärr hade vi redan rivit ut golvet innan vi kom att tänka på asbest...

Efter de tester som jag kommer göra framöver kan jag självklart gärna lägga ut svar och vilka material det gällde! :)
 
Linda in kärlet med gladpack några varv innan du river.

Mvh
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.