Vi har ett jättefint laminatgolv från Pergo. Poblemet är att det är mörkt och således syns det att det blir smutsigt snabbare än ljusa ekgolv, och det är ett rent h*e att städa. Man får slita som ett djur med en microfibermopp, och knappt ens då blir det bra.

Jag har sneglat på en sån där golvmopp med ånga, det känns ju som att det borde vara hur smidigt som helst med en sån! Någon som har några erfarenheter kring detta?

Exempel på vad jag menar: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=878635

Tacksam för ALLA svar kring rengöring av dessa golv!
 
Jag har en snäppet mindre kärcher som jag provade på pergogolvet vi hade i förra huset och det var inte på något sätt klockrent. Det var iofs ett pergo kitchen i marmorimitation och hade lite skrovlig yta som smutsen fastnade i. Det var microfibermopp som gällde där också. Har svårt att se att ånga är särskilt bra på golv öht, utom mattor då. På textiler kan det vara guld och blåsa rent kakelfogar funkar jättebra.

Tror man kan hyra ångtvättar tex på bauhaus, om du vill prova innan du köper.
 
Redigerat:
Även jag är intresserad av rengöring av laminatgolv som har struktur!

Jag lånar tråden lite! jag själv har ett vitt Ekgolv från Alloc som jag är jättenöjd med. Men det är fortfarande jobbigt när det fastnar skit mellan "strukturen" så att säga. Har använt en dyrare scotch-brite för att ta bort tuffare fläckar. Tror ni att man sliter på laminatytan om man använder de dyrare scotch-brites?

hur bör man rengöra dyrare laminatgolv med struktur från pergo och alloc?
 
Jag har en ångtvätt med bla en ångmopp (med microduk) som jag använder på parkett, klickgolv, plastmatta och kakel. Hur bra som helst! Första gången gick det en förfärlig massa moppgarn på parkettgolvet (ångan sög upp hur mycket skit som helst :eek:). Det som är viktigt är att inte ha på för mycket ånga!!! Minimum räcker, vräker man på för mycket blir det inte så bra, ångan blir för blöt då. Ju torrare ånga desto bättre! Med riktigt torr ånga hinner jag inte ens moppa färdigt ett litet rum innan det är torrt där jag började medan däremot med blötare ånga kan det ta säkert 15 min innan det är torrt. Stor skillnad mao!
 
Tack för infon Snuslisa! Vad har du för modell?
 
Jag råkar iofs ha en lite dyrare halvproffsig maskin som jag fick tag på begagnad på Blocket (där hade jag tur som en tokig också!) men även så var den dyrare än Kärcher... Å andra sidan är det lite som att jämföra en Fiat med en Ferrari. Jag hade kollat ganska mycket och bestämt mig för att hellre skaffa en riktig maskin än en halvskräpig som inte funkar som den ska och då till slut bara blir stående så jag hade ju räknat med att kosta på mig en dyrare grej. Tecnovap är det som tillverkar den (eller tillverkade för den jag har verkar inte finnas längre...).
 
Hej! Ett tips är att inte använda en ångmopp på laminat eller parkettgolv. Du kommer med största sannolikhet att "trycka" ner fukt i skarvarna, vilket kommer att göra att dessa reser sig.
Mvh Kimpo
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Så länge man inte vräker på med för mycket och för blöt ånga så är det isf värre att våttorka golven på vanligt sätt...
 
Återkopplar till detta. Var inne på lokal golvfirma och säljaren trodde precis som Kimpo att det kommer tränga ner fukt i skarvarna. Så jag blev osäker.

Snuslisa, du har ju kört med denna lösning ett tag nu - Har du fått några vattenskador på golvet?
 
Har även jag en ångtvätt (Kärcher) och kört på mina laminatgolv av olika fabrikat utan problem. Använder man golvmunstycke och frottéduk har jag svårt att se att det skulle kunna tränga ner mer fukt i skarvarna än vid vanligt våttorkning med mopp eller liknande. Däremot är det ju ingen mirakelmaskin för just golv, men den fungerar bra. Miraklet sker vid rengöring med precisionmunstycket på mer "svåråtkomliga" ställen med ingrodd smuts. Där är den oslagbar.
 
  • Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
Vattenskador? Ja inte ifrån att ångmoppa golven iaf. Det verkar lite som att de som uttalar sig inte riktigt vet så mycket om detta med ånga... Jämför torktiden vid våttorkning av golven där du oftast använder som mest kranhett vatten, kanske 60 grader eller så, som du blöter ner golven med som sedan får lufttorka med att använda ånga som vid utloppet (alltså i moppen) håller dryga 100 grader och som lufttorkar på ett par minuter.
Ångan som används (iaf i min maskin) har en koktemperatur på 165 grader i tryckkärlet (högre tryck - högre kokpunkt). Detta gör att ångan inte är fuktig utan torr (du kan inte jämföra den ånga som du får i badrummet vid dusch tex). Vid ångmoppning är det inte fukten som rengör utan värmen (googla gärna Zinners cirkel). Hade en gammal vattenskada i parketten under ett element som hade stått och droppat där det hade börjat växa svartmögel, blåste med ångan (eller värmen egentligen) och fick bort allt svartmögel som låg ner i skarvarna och inte blev det något värre än det var innan, tvärtom, värmen och trycket hjälpte till att få bort fukt som låg kvar så det torkade upp och i slutändan såg bättre ut.
Så, mellan vattenskador och ångmoppning finns det inget samband, men mellan okunskap och goda råd verkar det finnas länkar...
 
  • Gilla
Nygge72 och 2 till
  • Laddar…
Nu använder ju jag en mopp med ånga, likadan som en vanlig mopp som man fäster ett moppgarn eller dylikt på med kardborrband fast den istället för att torrmoppa moppar med ånga och parkettgolven som är en 30 år eller så gick från att vara lite allmänt mörka till att vara lite allmänt ljusa istället. Repor finns det ju gott om så klart och den färgförändring som kommer sig av ljus är ju oundviklig men det finns ingen smuts kvar som gör att golven ser mörkare ut än vad de är. Golvmunstycke använde jag utomhus på terassen som jag ångade/borstade. Terassen var sådär brunsvart i färgen som trä blir efter år av olja och smuts och efteråt var den istället ljust träfärgad :)
 
Bra svar. Tack!

Då är det helt enkelt en maskin med högt tryck, eller "torrånga" man ska leta efter. Räknar med en dyrare prislapp, men det får det vara värt... :)
 
DEt är det! Och den kommer du att kunna använda till ALLT! Med bra tillbehör så kan du använda den förutom till alla typer av golv även till mattor, möbler, sängar, kök, badrum, fogar, mögel, trä, fasader, få bort gamla tapeter, djurhår, olja, till bilen, båten osv osv, definitivt värt att satsa på en dyrare istället för en billig som bara blir en besvikelse... Lycka till!
 
Jag har inga städtips att tillföra men kan iaf säga att om maskinen ger det som kallas överhettad ånga dvs torr ånga så borde det inte bli problem med fukt. Men det är verkligen inte alla material som mår bra av höga temperaturer, vissa lacker tex. Nu är det ju varmt en väldigt kort tid men jag skulle inte gå över mitt golv med överhettad ånga utan att ha kollat med div tillverkare först.

I övrigt verkar det som en effektiv städmaskin.
Edit: ånga av 165 grader och 6bar i städmoppen, det är bad-ass :)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.