Efter tillökning börjar det bli lite trångt och vi behöver flytta om lite. Huset är byggt 54. Ett alternativ är att någon flyttar ner en våning eller två (finns ett etage där kanske 1 meter befinner sig ovan jord och den andra metern under jord och ytterligare ett etage ytterligare en halvvåning ner där i princip allt är under jord. Utöver de vanliga problemen med avsaknad av fönster i fullstorlek och så vidare känns det ändå inte riktigt bra. Jag har en magkänsla att det ur hälsosynpunkt inte är så nyttigt att bo längre tider i källarmiljö då fukthalten ofta är högre och luften cirkulerar mindre. Har noterat att t.ex. sängkläder får lite "instängd sommarstugekänsla" när man sovit några nätter där varma sommarnätter.

Tacksam för tankar och synpunkter om detta och gärna förslag på lösningar. Räcker det exempelvis med en avfuktare eller ett extra friskluftsintag? Går det mäta sig fram till om miljön är ok, och i så fall vad är det man mäter? Jag har mätt luftfuktighet och temperatur och sätt skillnader med och utan avfuktare. Frågan är dock vilka gränser man ska gå efter.
 
Avfuktare hjälper naturligtvis men det viktiga är tilluft!
Är huset inte dränerat och det kommer in mycket fukt kan det vara olämpligt att göra om det till boningsrum innan huset är dränerat.
Sen finns ventilerade golv och väggar från t.ex. Nivell eller Granab man kan lägga in för att få ut fukten.
Tänk också på att ett sovrum måste ha minst två utrymningsvägar så man måste kunna komma ut genom fönstret som finns!
 
Du kanske kan sätta in en Q Vent som ventilerar det aktuella rummet? Annars tycker jag att problemet med källarrum är det dåliga ljusinsläppet som ger dålig trivsel. Du kanske kan överväga att gräva ut en bit vid väggen och sätta in en glasad altandörr och en trappa eller liknande?

Avfuktare plus tillluft är troligen en dålig kombination eftersom avfuktaren då hela tiden får avfukta den inkommande luften.
 
ursäkta dum fråga, men hur skiljer man på tilluft och frånluft? Det sitter ventilationstallrik på väggen i källaren som man kan öppna men om den tar in eller släpper ut luft är jag osäker på.
 
Jag vill egentligen bygga ut på marknivå men frun tror det kostar mer än det är värt och föreslår källarlösningen.
 
Vi sover i vår källare utan några konstigheter, sitter en ventil i varje sovrum.

Kanske har fel men frånluft är oftast mekansik i form av fläkt som ex, kökfläkt.
 
sitter paxfläktar i badrummen som tar ut den fuktiga luften därifrån, hade nån fuktexpert på besök som gick och öppnade och stängde tallrikar och småventilerna ovanpå fönstren enligt något mönster han verkade ha inbyggt, den ska vara stängd, den ska vara öppen och så vidare, förstod inte riktigt vad som avgör. Satte i höstas upp en solpanel på källarväggen som vid soliga dagar ska blåsa in 30-40 kubik frisk torr luft i timmen, antar att det kommer pressa upp den andra luften så den hittar sin väg ut.
 
Jag hade föredragit en utbyggnad i marknivå. Visst kostar det pengar (kanske 10000-15000 kr/kvm för sovrum) men ni kan lungt räkna med att värdet på huset höjs en hel del också när ni tillför fler sovrum. Jag håller själv på och planerar en utbyggnad på mitt hus i Falun och enligt mäklaren så kommer huset att öka i värde lika mycket som utbyggnaden kostar. Kan ni klara den utökade boendekostnaden som detta innebär så tycker jag det är ett bättre alternativ. De flesta tycker att det är betydligt trevligare att bo på markplan. Källarrummet kanske är bättre att ha som kontor/gym/gästrum/biorum eller sommarsovrum varma dagar.
 
jag håller med och försöker motivera detta. Tyvärr bor vi i avfolkningsbygd där huspriserna snarare minskar än ökar och varje objekt ligger ute ett halvår innan det kanske hittar köpare. Jag räknar inte med att det ska öka värdet lika mycket som kostnaden (har idag ca 200 kvadrat yta som kostade oss 250.000 att köpa) Lägger jag 250 på en utbyggnad kanske det på en 5-10årsperiod max kan öka värdet med 50-tusen eller åtminstone göra det lättare att sälja. Dock räknar vi med att bo här i minst 10 år till så länge barnen är små och vi behöver utrymmet. Så därför finns det en del att överväga. Bygger vi bara ut i markplan och skippar källare halverar vi antagligen kostnaden och med lite egen insats kanske vi klarar det på 200.000, ska vi ha källare på ytan kostar det ytterligare 100.000 kan jag tänka mig. Men även om vi lånar 300.000 ökar detta månadsutgiften med ungefär 1000 kronor vilket är hanterbart.

Tacksam för alla tips om vad det är som kostar vid utbyggnad, 10-15000 per kvadrat verkar ju vara norm, men hur är fördelningen mellan material och arbetskraft? är det 50-50 eller 30-70? med eller utan rot och så vidare? Vi behöver ett sovrum till, och tar man i lite så det även får plats en klädkammare så borde 15 kvadrat räcka. Huset är 5 meter brett ungefär och då handlar det om att förlänga huskroppen med ca 3 meter i ett plan med platt tak. Jag har svårt att se vad som skulle skilja arbetsinsatsen för detta mot ett 15 kvadrats friggebodsbygge. Räknar med att kunna återanvända det ca 5 år gamla fönstret. Och jag är beredd att minimera komplexiteten till en början genom att bara sätta in en enkel elradiator med stickkontakt om det sparar ett rörmokarbesök.
 
Är det avfolkningsbygd så blir det ju svårt att räkna hem det hela, vilket absolut talar för din frus ståndpunkt.

Går det kanske att göra någon annan lösning? T.ex. att ni delar upp ert största sovrum till två barnrum och använder källarrummet som kontor/klädkammare eller liknande? Det finns inget som säger att man måste ha kläderna nära sovrummet så det går utmärkt att kasta ut garderoberna. Det borde kunna bli en relativt billig lösning. Och med en avfuktare och en nålfiltsmatta så borde ett källarrum kunna bli en riktig lyxig klädkammare (walk in closet). Särskilt om den ligger nära tvättstugan. Då behöver man inte släpa kläder genom hela huset.
 
  • whiteAngle.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tombe691 skrev:
ursäkta dum fråga, men hur skiljer man på tilluft och frånluft? Det sitter ventilationstallrik på väggen i källaren som man kan öppna men om den tar in eller släpper ut luft är jag osäker på.
Frånluft är där luften lämnar huset, oftast via en fläkt (köksfläkt, badrumsfläkt osv). Tilluft är där luften kommer in, oftast via väggventiler.
 
Bara genom att berätta för andra om situationen får man mycket nya uppslag och ideer. Vi har hitills haft kläder förvarade i källaren men på grund av lite för höga fukthalter (omkring 70%) så är mögelvarningen väldigt nära, därav avfuktare i källaren. Vi har varit inne på att dela av olika rum men det känns som en dålig kompromiss då väggar och liknande gör att man för att komma till ett rum i så fall måste gå genom någon annans som kanske visserligen fungerar men förstör planlösning och helhetsbilden. Jag är lite kluven, man vill ju inte slänga pengarna i sjön, men en tillfällig lösning som ska vara permanent i minst 10 år känns ju som man vill trivas med. Skulle det gå att göra den så mycket budget som möjligt(utan källare och så mycket egen insats man klarar av, omkring 100.000) så blir det utslaget på 10 år ca 800 kronor i månaden om man inte skulle få tillbaka någonting. Eftersom huset var så billigt och det förutom sophämtning och vatten i stort sett bara tillkommer uppvärmning bor vi ju idag under 5000 i månaden vilket man inte får mycket mer än två rum och kök om man skulle hyra en lägenhet.
 
tror jag under rådande förhållande ser boendet lite som ett bilköp. Man vet att pengarna man lägger på sikt kommer försvinna men vill ändå ha något som uppfyller vissa krav gällande komfort och säkerhet och är därför beredd att acceptera en viss kostnad.
 
Lägg upp en planlösning här så kanske du får några bra tips.

Hur är det med eventuell vind? Finns det möjlighet att inreda ett sovrum där?
 
tyvärr låga takstolar och idag ingen isolering så takhöjden är max 1.10 eller nåt.Ritningen är inte skalenlig, slängde ihop den lite snabbt för att få en ide. Skiljer ett halvplan mellan övre och undre delen. Samt att båda har källare. Ingång mitt på högra kortsidan. Murstock mellan sovrummen ovanför trappan. Ut till vänster fanns tidigare en dörr så där skulle en tillbyggnad passa väldigt bra estetiskt och praktiskt, naturligt med en dörr och så vidare.
planlösning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.