Vi håller på att diskutera tillbyggnad men är inte överens om den ska ha källare eller inte. Jag ser flera fördelar med källare, dels följer det tidigare konstruktion och tillbygger ser förhoppningsvis ut att flyta ihop bättre med det gamla. Utrymme är aldrig fel, 15-20 kvadrat källare går att göra mycket med. Den 50 år gamla väggen man bygger emot blir frilagd och den nya ytterväggen får modernt fuktskydd och bottenplattan bättre isolering. Det går ju även att sätta dit fönster i källardelen och kanske en källaringång om man ändå gör jobbet.

Nackdelarna är som sagt kostnaden och källare har ju alltid risk för fuktproblem.

Någon som kan råda?
 
Jag har byggt ut med källare. Givetvis är det mer jobb, men konstruktionen blir bättre. Största fördelen är att hela huset kan dräneras om utan problem.
 
men om man bygger ut längs ena kortsida och så att säga förlänger huset, dränerar man väl bara om den delen eller?
 
Om du bygger ut med platta på mark eller krypgrund så kan du t ex inte byta ut isodrän-skivor på källarväggen under utbyggnaden.
 
Injonil har bra synpunkter.

Även om källare blir dyrare än bygge på mark (räkna med 15000-20000 kr/kvm för beboelig källare) så får du ju samtidigt huset nydränerat på ena sidan vilket innebär förbättrat klimat i befintlig källare.

Ta in en mäklare som gör en värdering av de olika alternativen och jämför dessa med offerter från byggare, så har ni ett bra beslutsunderlag.
 
precis min tanke, bygger jag även till källare så blir det ju sådana effekter. Och eftesomhuset är byggt 54 och inte dränerats om sen dess antagligen lär det inte finnas så mycket dränering över huvudtaget idag... men om jag gräver ner och frilägger källargrunden på hela kortsidan så blir ju tillbyggnaden som ett nybygge med allt vad modern teknik erbjuder och den gamla väggen blir plötsligt bara en innervägg med uppvärmning från båda håll vilket borde dra ner fukten och förbättra klimatet i källaren.
 
Jag skulle absolut bygga med källare om jag hade möjlighet. Extra yta i huset är aldrig fel och om den är lite överflödig just nu så är det ju bara att lämna rummet tomt och omöblerat. Vänder man på det och bygger utan källare så är det istället kört för tid och evighet att få fram det extra rummet som ligger dolt jorden.

Vad jag har förstått så är en av de dyrare posterna med att gräva ur för en källare att bli av med schaktmassorna. Om du har möjlighet att behålla massorna på tomten bör du kunna spara en hel del pengar. Du kanske kan bygga en liten pulkabacke till barnen eller en liten bullervall mot den där störiga grannen. :p
 
tack för svaret, mycket nyttig info, hade ingen aning om att det var schaktmassorna som var en stor utgift. Tomten har en höjdskillnad från högsta till lägsta punkt som säkert skiljer 5 meter så utjämning borde inte vara några större bekymmer för att bli av med massorna. 15 kvadrat x 2 meter djupt är om jag inte tänker fel ca 30 kubik? I en annan tråd hittade jag lite prisuppgifter på materialkostnad för källarebygge där varje del var specad och materialet med främst bottenplatta, leca till väggarna och formar och murbruk med mera borde inte gå på mer än 30-40000. Även grävningen går säkert att lösa med hjälp av släktingar och vänner som råkar ha traktorer och grävskopor.
 
Jag skulle också välja att bygga källare.....ev fukt går ju att förebygga om man tänker till innan...
 
Janus82 skrev:
Vad jag har förstått så är en av de dyrare posterna med att gräva ur för en källare att bli av med schaktmassorna. Om du har möjlighet att behålla massorna på tomten bör du kunna spara en hel del pengar. Du kanske kan bygga en liten pulkabacke till barnen eller en liten bullervall mot den där störiga grannen. :p
Detta beror nog mycket på var i landet man bor och vilka kontakter man har.
Jag har fått stora mängder massor (tiotals traktorkärror) bortforslade vid olika byggen och jag har aldrig behövt betala för mer än traktor och förare. Det kan ju såklart bero på vad det är för massor oxå, lättare att bli av med sand än lera.

För övrigt håller jag med er alla som förespråkar att bygga ut med källare.
 
1954 så hade jag fundrrat på att ta in en grävmaskin för grävning av de andra 60%av huset. Irriterande om 3år när trädgården är fin igen efter uppfyllning att tvingas fixa dräneringen.

Med markplattor som podrän kan man utöver fukt även ordna till kylan.

Em bra grävmaskinist kan vara bra investerade pengar. Fysikpass får du med gjutning och murning så det räcker.
 
går det beskriva skillnaden mellan dränering från 50-talet och dränering 2014 på nåt enkelt sätt? Bättre antar jag men hur mycket, 10%, 90%?
 
peternicklas
Största problemet med gammal dränering är att tjäran på väggarna har försvunnit samt att ev. rötter kan trivas i de gamla rören. Hade byggt med källare.
 
Antar att vi ev kan prata om tegelrör. Det system man lägger ner idag är bättre på fler sätt.
Man lägger det så man både ser flödet samt kan spola ur dräneringen. Förr var man inte alls lika flitig med kross så dräneringen fylls snabbare av leran. En markduk för att hålla isär materialen är också en faktor.
Har inte sett några siffror men visst fan finns det 100år gamla dräneringar som funkar minst lika bra som nytt. Dränering är mer absolut; antingen lyckas man dränera ur grunden eller så gör man det inte. 10%-90% tror jag inte riktigt på.

Gällande grunden trodde man på asfalt och tätning vilket man har kommit fram till stänger in mycket fukt. Nu skapar man en ventilerande grund med markskivor.
 
  • Gilla
reez
  • Laddar…
Vi är också i tillbyggnadstankar och funderar på att lägga till källare eftersom det finns idag på resten av ytan... kan inte riktigt bestämma oss. Blir också mellan 15 - 20 kvm och då vi redan har ca 60 kvm källare (som iofs inte är bobar) så känns det kanske lite onödigt.. men där kunde ju blivit ett schysst gäst/hobbyrum nere?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.