hahalj
Jag har planer på att bygga ett större förråd till våren/sommaren och har lite funderingar.

Förrådet kommer troligen bli runt 25 kvm stort och ersätta ett gammalt vedskjul i samma storlek. Vi bor utanför planlagt område men däremot i s.k "sammanhållen bebyggelse". Vedskjulet är idag registrerat som "komplementbyggnad" och vi behöver inget rivningslov för det.

Jag vet däremot inte om jag behöver ett bygglov för förrådet, sett ur kommunens synvinkel så gör man ingen skillnad på vedskjul eller förråd, det är ändå komplementbyggnad. En komplementbyggnad ersätts alltså med en annan. Någon annan i samma situation, utanför planlagt område och som byggt stort förråd, har ni behövt bygglov? Ska naturligtvis kolla med kommunen så småningom, vill bara höra hur ni andra har gjort.

Undrar också om någon vill dela med sig av bilder eller ritningar på lite större förråd, 20-25 kvm? Skulle behöva lite inspiration. Förrådet är tänkt att inrymma 4 cyklar, kanske nån moped, takbox till bilen, trädgårdsredskap, trädgårdsmaskiner som gräsklippare, röjsåg och annat. Troligen 2 x 4 sommar/vinterhjul. Kanske en arbetsbänk och några hyllor för mindre förvaring. Kommer troligen isolera förrådet och ha frostfritt runt +5 grader vintertid mha elradiator (eller nån luft-vp-lösning?), men inte mer.
 
Är i en liknande situation som dig! Inom "sammanhållen bebyggelse" så är bygglovsfriheten begränsad. Du kommer troligen att behöva söka bygglov och lämna in en rivningsanmälan.
Detta gäller i.a.f i min kommun.. Men det kanske varierar.
 
hahalj
Ok, jag har kontaktat bygglovsenheten, lika bra att få det utrett vad som gäller på en gång. Samtidigt väcks ju en tanke, man skulle ju kunna "bygga om" vedskjulet till ett förråd. Så länge som hela stommen inte tas ned på en gång utan man byter en stolpe i taget så behövs ju inget nytt bygglov oavsett, eller?

Rivningslov vet jag annars att det inte behövs, det har jag kollat tidigare. Inte heller rivningsanmälan krävs för rivning av komplementbyggnader, inte enligt Plan- och byggförordning (2011:338) 6 kap 6 §
 
  • Gilla
Talbo
  • Laddar…
hahalj
Värst vad de var på alerten på bygglovsenheten då, fick snabbt svar att det inte finns någon given byggrätt för komplementbyggnader utanför detaljplanerat område i min kommun, dvs jag kan i princip bygga hur mycket eller hur stort jag vill. Dock krävs alltid bygglov vid större än 15 kvm. Så då vet jag det. Får se om det räcker med en ombyggnad av vedskjulet, annars är väl inte det nån större kostnad för bygglovet. Gissar jag (har mailat fråga om det också).

Då kan vi fokusera på inspirationen då, någon som har något att dela med sig av? Länkar, bilder, ritningar, idéer? Tänker ta hjälp av dottern som har som mål att bli arkitekt, hon får stå för design och skisser, jag får göra ritningar, hållfasthetsberäkningar och genomföra själva bygget...
:x
 
hahalj
Bygglovsenheten verkar ha lite att göra idag, snabbt svar igen. Ett bygglov för ett 25 kvm förråd skulle kosta runt 3000:-. Och jag kan bygga hur jag vill, inga begränsningar avseende höjd eller storlek :), bara det inte avviker för mycket mot hur andra komplementbyggnader i området ser ut.

De bekräftar också att jag inte behöver några lov för ombyggnad av existerande vedskjul till förråd, så länge man inte ändrar användningen för så är det ok. Och det är ju förvaringsutrymmen båda två. En förändring av utseende spelar ingen roll. Så det lutar nog åt en stegvis ombyggnad.

Nu saknas bara inspirationskällorna! ;)
 
Tja, du kan få se hur min egenritade friggebod ser ut. Håller på att uppföra den nu. Är snart klar med den utvändiga panelen.

Det borde vara enkelt att förstora denna till 20-25 kvadratmeter. Är 15 kvadrat nu. Yttermått 5x3 meter.
Är du intresserad av själva ritningen (sketchup) så kan jag dela med mig av den också.

Huvudiden är att få så stor takhöjd som möjligt, nockbalken är limträ 66x315mm. Det är dimensionerat för att ha betongpannor på taket (råspont och papp underst).
Förstorar man boden så måste naturligtvis dimensionerna på nockbalk och "takstolsbalkar" räknas om. Övriga dimensioner är höftat men jag tror det är rejält överdimensionerat så det borde klara en bod med storlek 25 kvadratmeter också.

bod.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hahalj
  • Laddar…
hahalj
Tackar! Ja, det är något åt det hållet jag tänker mig, fast med dörr på långsidan.
 
Om du inte har några restriktioner så lägg ett 45-graderstak med vanliga takstolar. Då får du en massa bra att ha förvaringsutrymme i taket, ovan hanbjälkarna.

Beroende på vilken yta och terräng du har på tomten, och med anslutningar (stigar, gångar el gårdsplan), så tycker jag att man med fördel kan hålla bredden 3 m, och göra det långsmalt. Dels för att inte få för högt/stort hus med 45-graders takstolar, och dels för att den bredden är fullt tillräcklig, om inte rent optimal, för förvaring av sådant som du nämner. Kan då vara en fördel med mer än en dörr för tillgängligheten.
 
hahalj
Tack för tipset! Tillgänglig yta är ca 6 x 4.5 meter om jag bygger om nuvarande vedskjul, 3 meter bredd då blir det bara 18 kvm, nja, behöver nog komma upp i närmare 25 kvm. Högt i tak gör inget, men jag får räkna på hållfastheten och virkesdimensioner innan jag bestämmer mig.
 
hahalj
Någon som byggt förråd med mansardtak? Bostadshuset har denna typ av tak, hade varit snyggt om förrådet går i samma stil. Dessutom kunde man kanske få till mer förvaringsyta under taket. Men är det värt de mer komplicerade takstolarna? Är det svårare att isolera ett sådant tak?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.