Status
Tråden går ej att kommentera.
bra-byggare skrev:
Själv är jag kluven...
Det tror jag är den enda rimliga hållningen tyvärr. All erfarenhet visar att stödåtgärder som skyddar från konkurrens tenderar att leda till att man halkar ännu mera efter i konkurrensen, och att detta sedan leder till ännu sämre konkurrenskraft än vad man hade från början. Detta på lite längre sikt. På kortare sikt, och i en övergångsperiod, så kan det vara väl så verkningsfullt och användbart. Vi har många exempel på misslyckade omställningar, exv. USAs stålindustri under stålkrisen på sjuttiotalet (http://en.wikipedia.org/wiki/Steel_crisis), men också på lyckade sådana t ex den Svenska stålindustrin efter samma kris. I USA så valde man skyddstullar och i Sverige omställning till mer kunskapsintensiva och lönsamma stålsorter, alltså från "bonnjärn" till specialstål. Vi är fortfarande framgångsrika inom den sektorn emedan USAs stålindustri är i stort sett borta (http://en.wikipedia.org/wiki/Rust_belt)

Samtidigt så har vi nu en växande befolkning i östra och södra Asien som är villiga att arbeta under helt andra villkor, och det på en global marknad, och detta leder lätt till ett "race to the bottom" även om vi får hoppas att vi slipper ett "Iron Law of wages"-scenario (http://en.wikipedia.org/wiki/Iron_law_of_wages). I vissa branscher, t ex transportnäringen så ser ju tecknen inte bra ut idag, och frågan är om fler kommer att få smaka på samma (http://www.svt.se/ug/speditorerna-skrattar-at-svenska-loner). (Här talar vi om ett löneläge som gör det omöjligt för en Svensk att acceptera. Det går helt enkelt inte att leva på en sådan lön här.)

Vad gäller konkret stöd som konsument så finns det bara en bransch kvar i Sverige som åtnjuter ett sådant, och det är försvarsindustrin. Den hålls under armarna av oss skattebetalare av rent industri-politiska skäl, ofta stick i stäv med försvarspolitiska realiteter (dvs vi köper utrustning och tjänster vi egentligen behöver bara de levereras av ett Svenskt företag, vi köper fel och dyrare utrustning om den levereras av ett Svenskt företag). Vi hade fått mycket mer smäll *till försvaret* om vi *inte* hade haft någon försvarsindustri, det är nämligen i högsta grad köparens marknad. Av olika skäl så har vi dock kvar den modell vi haft i alla år och av det skälet kvar en internationellt gångbar försvarsindustri som omsätter mer än 30 000 anställda och varav hälften faktiskt går på export. Till ett totalt värde av ungefär 30 miljarder. (Siffror från 2010 från den lilla skriften "Facts 2011-2012 Revised Edition, Swedish Security & Defence industry" jag orkar inte googla fram aktuellare siffror).

Så inte ens där är bilden entydig. Vi har en livkraftig industri inom ett hårt konkurrensutsatt område på världsmarknaden. Vi anställer en hel del människor med hög kompetens och exporterar för avsevärda belopp. Å andra sidan så är det här "skyddad verkstad" i stort sett överallt i världen, och vår egen försvarspolitik lider av det samtidigt som det kostar en *hel* del pengar. Pengar som förstås hade kunnat läggas på något annat som kanske gett bättre utdelning.
 
  • Gilla
Nidhögg och 3 till
  • Laddar…
Jag håller inte med. Skyddade verkstäder leder på sikt till misär. Försvarsindustrin är ett bra exempel. Sedan måste det sägas att ett litet land som Sverige kan inte diktera så mycket. Det är inte så att ett Amerikanskt företag får sälja vad dom vill till oss utan den Amerikanska regeringen måste godkänna. Och produkter lämpliga för ett värnpliktsförsvar kommer ofta från östblocket och därifrån var det inte lämpligt att köpa under det kalla kriget.

I alla fall, om en Rumänsk hantverkare gör samma jobb som en Svensk för en fjärdedel av priset ser jag inget fel i att köpa av honom. Eller har ni problem med era Vietnamtillverkade märkesjeans? En del tycker då att om jobbet utförs i Sverige skall det vara Svenska villkor. Detta kallar jag att skydda sin verkstad.

Lösningen borde vara att exportera tillverkningen så att husen byggs i färdiga moduler antingen i Sverige eller utomlands. Om t ex alla lägenheter byggdes av prefabricerade betongelement och alla kök och badrum byggdes i fabiker borde man kunna anställa Rumäner som fabriksarbetare för 20 kr i timmen utan att någon klagar så länge som Rumänen som sköter monteringen på bygget får Svensk lön. Ingen har nämligen klagat på att bärplockarna tjänar så lite. Det är bara när bärplockarna blir helt blåsta som någon reagerar. En annan lösningär att lägga tillverkningen av moduler i Baltikum och frakta dom hit med Bulgariska chaufförer. Eller så borde man kunna robotisera bort många moment.

Är jag cynisk? Knappast mer än alla som köper lågpriskläder från &M, kaffe till lågpris eller en TV tillverkad i Kina.
Det är bara att vi känner mer för de som blir utsugna på hemmaplan.

Som sagt, lösningen historiskt på kostnadskriser i Sverige har varit mekanisering så jag tycker egentligen att debatten borde handla mer om hur mekanisering kan minska behovet av hantverkare.
 
  • Gilla
mariatherese och 2 till
  • Laddar…
Anders_Nilsson skrev:
Jag håller inte med. Skyddade verkstäder leder på sikt till misär. Försvarsindustrin är ett bra exempel. Sedan måste det sägas att ett litet land som Sverige kan inte diktera så mycket. Det är inte så att ett Amerikanskt företag får sälja vad dom vill till oss utan den Amerikanska regeringen måste godkänna.
Nu förstår jag inte. Är försvarsindustrin ett exempel på "missär"? Eller menar du bara ett exempel på "skyddad verkstad"? Är Sverige i ett misserabelt läge pga av den? Och vad menar du med att vi inte kan diktera? Inköp? Eller vår egen försäljning? (Det senare är fö sant, eftersom vi tillverkar så mycket materiel med amerikanska komponenter. Vill man *köpa* så finns det många tillverkare på världsmarknaden som bara är intresserad av om man kan betala och inte är så bundna till USA, exv. Frankrike.)

Sedan så var ju frågan *på hur lång sikt*. Hade man klarat omställningen inom varvsindustrin i Sverige så hade vi fortfarande kunnat ha den kvar. Korea är fortfarande lite billigare idag, men inte för att man har billigare *löner* för varvsarbetare. Man prisade sig helt enkelt in på marknaden genom att sälja skepp billigare än vad stålet man gjorde dem av kostade. Menar du att man skall kunna klara t ex ett sådant konkurrensläge *utan* "skyddad verkstad" under längre eller kortare tid? (Att sedan varvsstödet havererade var pga andra skäl, framförallt finansiella manövrer som misslyckades). "Stora skeppsbyggnadsnationer äro Sverige och England" för att citera Nordisk familiebok.

Att du sedan pekar på att mycket tillverkningsindustri fått stryka på foten, ja dvs, inte industrin som sådan, utan de som arbetat i den här i väst, industrin finns i många stycken kvar; *är ju just det som är problemet*! En stor del av dessa människor arbetar idag i den sk serviceindustrin, till vilken hantverkandet räknas. Vad skall de jobba med istället? Om man kan ställa om (s.s. stålindustrin) så är det att föredra, men till vad? Och om man inte kan då? Varvskrisen ledde till mer eller mindre lokal katastrof som tog *decennier* att fullt återhämta sig ifrån. Så bar låtsas som det regnar är ingen lyckad strategi.
 
  • Gilla
Jugend
  • Laddar…
Anders_Nilsson skrev:
Jag håller inte med. Skyddade verkstäder leder på sikt till misär. Försvarsindustrin är ett bra exempel. Sedan måste det sägas att ett litet land som Sverige kan inte diktera så mycket. Det är inte så att ett Amerikanskt företag får sälja vad dom vill till oss utan den Amerikanska regeringen måste godkänna. Och produkter lämpliga för ett värnpliktsförsvar kommer ofta från östblocket och därifrån var det inte lämpligt att köpa under det kalla kriget.

I alla fall, om en Rumänsk hantverkare gör samma jobb som en Svensk för en fjärdedel av priset ser jag inget fel i att köpa av honom. Eller har ni problem med era Vietnamtillverkade märkesjeans? En del tycker då att om jobbet utförs i Sverige skall det vara Svenska villkor. Detta kallar jag att skydda sin verkstad.

Lösningen borde vara att exportera tillverkningen så att husen byggs i färdiga moduler antingen i Sverige eller utomlands. Om t ex alla lägenheter byggdes av prefabricerade betongelement och alla kök och badrum byggdes i fabiker borde man kunna anställa Rumäner som fabriksarbetare för 20 kr i timmen utan att någon klagar så länge som Rumänen som sköter monteringen på bygget får Svensk lön. Ingen har nämligen klagat på att bärplockarna tjänar så lite. Det är bara när bärplockarna blir helt blåsta som någon reagerar. En annan lösningär att lägga tillverkningen av moduler i Baltikum och frakta dom hit med Bulgariska chaufförer. Eller så borde man kunna robotisera bort många moment.

Är jag cynisk? Knappast mer än alla som köper lågpriskläder från &M, kaffe till lågpris eller en TV tillverkad i Kina.
Det är bara att vi känner mer för de som blir utsugna på hemmaplan.

Som sagt, lösningen historiskt på kostnadskriser i Sverige har varit mekanisering så jag tycker egentligen att debatten borde handla mer om hur mekanisering kan minska behovet av hantverkare.
Framtida Sverige i Herrnilssonland.

Idag stjäls det drivmedel och verktyg ifrån dom som försöker vara seriösa. När dom seriösa är borta i ditt framtida Sverige och endast gangsters kvarstår, hur tror du samhället och skatteintäkterna ser ut då?

Lycka till med ditt tänk?

Framtida sverige.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Barfota dieseltjuvar?!
 
Och hur har det gått med försvarsindustrin? Borta! Hade dom fått verka på en öppen marknad hade det kanske gått men att först förbjuda dom att sälja fritt som t ex Ryssland, USA, Frankrike och tro att man skall kunna leva på minskande Svenska beställningar är naivt. Och USA har dom bästa och billigaste prylarna i sammanhanget. Varför tror bi det sitter så mycket USA-komponenter i SAAB 39?

Många inom tillverkningsindustrin arbetar idag inom serviceindustrin - till halva lönen. Ja, det är klart att serviceindustrin inte utgör ett alternativ till serviceindustrin.

Ni som gillar stöd och skydd, fråga er varifrån pengarna kommer? På något sätt tycks det som att det alltid finns pengar att stöda med. Måste vara något hemligt Joakim Von Anka-valv under Riksbankens hus.

Stöd fungerar när man bygger upp en industri och eventuellt för att slå ut konkurrenter så man kan ta över världsmarknaden. Men det är en himmelsvid skillnad på att som Japanerna och senare Koreanerna subventionera sin industri i ett uppbyggnadsskede för att bli stark och att subventionera en icke konkurrenskraftig industri för att försöka rädda jobben. Om en mogen näring inte kan långsiktigt stå på egna ben är den dömd att gå under, med eller utan subventioner. Fråga Engelsmännen hur deras bilindustri ser ut.

Och det är här vi ser poängen med mitt resonemang. Hade Svenska hantverkare genom att få en gratis uppsättning verktyg och en gratis servicebil kunnat resa ut i Europa och slå ut Polacker och andra på deras hemmamarknad hade jag stött det, men inte som nu när man försöker skydda sig från en utländsk invasion.

Så jag föreslår att vi avskaffar ROT och satsar dom pengarna på en Svensk industriell hustillverkning som blir en av få som klarar den nya EU-standarden i miljövänlighet som vi mutar Nörrmännen att stöda så att vi kan ta över den Europeiska husmarknaden.
 
Anders_Nilsson skrev:
Och hur har det gått med försvarsindustrin? Borta!
Va? De ökade stadigt sin försäljning och export mellan 2005 och 2010 (sista siffrorna jag orkade slå upp som sagt) och anställer som sagt 30' människor och en omsättning på 30 miljarder om året.

Är det "borta"?
 
Anders_Nilsson skrev:
Och det är här vi ser poängen med mitt resonemang. Hade Svenska hantverkare genom att få en gratis uppsättning verktyg och en gratis servicebil kunnat resa ut i Europa och slå ut Polacker och andra på deras hemmamarknad hade jag stött det, men inte som nu när man försöker skydda sig från en utländsk invasion.
Det ligger säkert något i detta, men jag begriper inte. Vad är bra med att Svenskar åker iväg för att spöa Polacker till den grad att dom åker till Sverige och jobbar istället?
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Svårt att jämföra verkstadsindustri med lokala servicetjänster. Sedan de som propagerar för frimarknad skall komma ihåg att det ofta är en pappersprodukt. Det finns ofta olika incitament - tex statliga stöd och dylikt som inte finns med i kalkylen. Det är aldrig så bra som det ser ut och det skall vi lära oss av varvsdöden.

Men till hantverksmarknaden. Alltså man behöver en rörlighet annars blir marknaden korrupt i ett litet land som Sverige. Vi har utländska firmor här för att vi helt enkelt inte klarar av att utbilda tillräckligt mycket folk för att täcka byggnadsbehovet och ROT-behovet. Att vi inte har gjort det visas med all tydlighet i sådana här forum. Olika svenska hantverkare som håller på med ocker, och det har ju helt enkelt med konkurrenssituationen att göra. Genom ockret har de ju själva öppnat upp för konkurrensen.
 
Bo.Siltberg skrev:
Det ligger säkert något i detta...
Ja, bara för att vara tydlig. Det är klart att det ligger något i detta. Det ligger något i de flesta synpunkter som framförts i den här tråden. MEN det finns inget förhållningssätt som är allena saliggörande, inte i alla sammanhang och vid alla tillfällen. Och inte för all tid, eller ens för en tid som går att överblicka i förväg.

Man påminns om H.L. Menckens: "For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong."

Det här är inga enkla frågor. Det går t ex bra att säga att "vi kan växla till servicejobb när vi förlorar vår industri". Om det inte var så att många av dessa servicejobb servar just industrin (som utreddes och påpekades här i Västsverige för inte länge sedan. Det är ju nämligen här vi tjänar Sveriges pengar...). Hur man än vänder sig så har man i allra högsta grad röven bak. Och det som ger en kortsiktig fördel ger kanske en långsiktig nackdel, och vice versa. Det är inte för inte som man kallar stadsmannaskap för "the great game". Det finns ingen som "vinner" eller "förlorar", man fortsätter bara att spela nästa runda.

Så det jag vänder mig i inlägg som de från Anders Nilsson är den tvärsäkra övertygelsen och uttalandena. Om det bara var så enkelt så behövde vi inte ha den här diskussionen. Men det är det inte. Inte på långa vägar.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
301 anstäldla? Det är vad man lägger ner i glesbygden varje vecka. 30 miljarder är mindre än vi lägger på godis varje år. Jo, det arbetas inom försvarsindustrin men inte som under glansdagarna på 60-talet. Visst ar vi en försvarsindustri men jag ser inte tillväxten.

Det jag försöker säga är att massiva subventioner normalt sätts in i sektorer där man ser en tillväxt samt ökning av produktivitet och vinst. Och det ser jag inte inom hantverket.

Sean för att jämförs med den Koreanska vsrvsindustrin så är ju vitsen just att Polackerna kommer asldrig mer hit, dom ger upp och om tio år finns det bara Svenska hantverkare i Europa.

Att långsikitigt löpande subventionera en stagnerad sektor fungerar inte. Visa mig ett exempel. Svenska Varv och den Brittiska bilindustrin är två slående exempel.

Chrysler är ett exempel på när det fungerar. Hade Svenska Varv sagt att nu behöver vi statlig hjälp för att lägga ner 75% i Sverige, bygga fina fartyg i Sverige hos det nya företaget Svenska Finskepp, och så bygger vi fulskeppen iIndien hos Svenska Fulskepp och slår ut Koreanerna hade det kanske kunnat gå. Men allt man ville var att bevara status quo och så gick det som det gick. Volvo bygger bilar i Kina. Tar jobb från Europa men det är en förutsättning för att vi skall har åtminstone några jobb kvar i Europa och Sverige.

Visa nu gärna hur Svenska hantverkare ökar sin produktivitiet genom ROT? Sker det någon utbildning i nya metoder? Nya material? IKEA har insett vad som gäller och tillverkar allting utanför Sverige numera men ändå har dom fler anställda (inom servicejobben) och dom anställer Svenska formgivare.

Om ni nu tycker jag är tvärsäker så kom gärna med egna åsikter. Det är lätt att kritisera folk som tycker saker och lätt att säga att man vill ha pengar för all framtid men kom nu med visionen för hur hantverkssektorn skall utvecklas.
 
Anders_Nilsson skrev:
301 anstäldla? Det är vad man lägger ner i glesbygden varje vecka.
Var har du siffrorna på att det försvinner 30000 jobb per vecka från glesbygden i Sverige? De vill jag se. Och visst är retailsektorn stor, men 30 miljarder kan jämföras med bla hela Svenska försvaret som kostar 40 miljarder/år.
 
Sorry, min frukostlaptop behöver få en rengjord skärm och jag behöver gnugga ögonen mer på morgonen. Dina "anställer 30' " läste jag som "anställer 301". Fnutten blev en etta.

Och Svenska försvaret är ju ett skräckexempel som visar vad jag menar: När jag gjorde lumpen på 80-talet kostade det 40 miljarder (lite mer än 40 miljarder idag) men idag klarar vi bara att försvara Djursholm 2 dagar tills alla LearJet lyft från Förbifart Stockholm med alla bonusdirektörer. Vårt försvar är verkligen ett exempel på att skydda sin verkstad.

Tänk nu om vi sparkat hälften av alla pappersvändare i Tegelhögen (FMV:s byggnad i Stockholm) och använt de pengarna för att stödja Svensk vapenexport med en moralsyn från Frankrike/UK/USA/Ryssland/Kina (nej, inte Kina). Fast nu kanske vi kommer in på moralfrågor.

Jag tycker Tekoindustrin är ett annat exempel. Numera har dom fått vind i seglen igen fast dom får släppa massmarknaden och satsa på lyx/specialtextilier. Bl annat vävar till airbags i ställer för Eiser trikåer och andra hightechtextilier.

Så jag vill se att ROT-pengarna går till att utveckla betongindustrin så alla får råd att rita sitt drömhus och får det automatisktgjutet i moduler och monterat på plats av Svenska montörer (behöver även anläggare för markarbeten) så vi kan slippa ruttnande trähus. Åtminstone här på västkusten, inlandet kan fortsätta med trä om dom vill. Gärna även utveckling av robotbyggda trähus i moduler efter egen ritning. Gärna en europastandard så att du kan köpa ett hus online varsomhelst och få det hemkört av Bulgariska långtradarchaufförer på en eller två bilar.

Då skulle vi få något för pengarna. Kommunerna kan sedan få lite pengar för att utveckla Svensk Standardavlämningsplats 2020 så man bara behöver gräva ett schakt för VVS/El/Tele/TV/Data/Fjärrvärme och så ansluter man huset på en timme. Det är sådant jag tycker man skall stödja.
 
OK, så ditt förslag är sammanfattat att vi skall göra en omställning av byggnadsindustrin till en mera högteknologisk sådan så som vi gjorde med stålindustrin och teko? (Och kunde gjort med varvsindustrin. Man lyckades i vår närhet, t ex Finland, även om de fått problem just nu. Men vi misslyckades som sagt ganska kapitalt av en massa olika skäl.)

Det är ett intressant förslag. Det löser inte jobb/skattefrågan, även om tekoindustrin tjänar/omsätter mer än man gjorde under glansdagarna på 60-talet så anställer man inte i närheten av lika många. De man anställer tjänar iofs mer, men inte så att det uppväger. Men det vore spännande att se om det faktiskt *går* att rationalisera byggindustrin av småhus. Vi vet ju att de varit mycket och lyckat motståndskraftiga mot det på ett sätt som få andra branscher varit.

P.S. Och skall vi prata om försvaret så är nog sanningen den att det var egentligen lika dåligt ställt på 80-talet, när vi gjorde lumpen. Redan då så var brigad 66-Martin så omodern att det skulle varit "otillständigt" att skicka ut unga Svenska män i den uppställningen "om kriget kom". Men den enda officer jag hörde säga det offentligt gick det inte bra för. Det enda som ändrats är väl att man nu tagit bladet från munnen och erkänner precis vilken förmåga vi har även från högsta ledningen, och det är ju iofs ett fall framåt.

Det var ju dock spännande att när muren föll och vi fick tillgång till de Sovjetiska planerna för hur man skulle ta sig ur Östersjön, så var Sverige tvärtemot vår förmoda inte med. Man hade inga planer på de anfall vi övade mot, eftersom man helt enkelt inte ansåg att det behövdes. Man räknade med att man med några väl riktade flyganfall och hot skulle få oss att sitta på våra händer... Men det är ganska ordentligt OT och en helt annan historia.
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Det var ju dock spännande att när muren föll och vi fick tillgång till de Sovjetiska planerna för hur man skulle ta sig ur Östersjön, så var Sverige tvärtemot vår förmoda inte med. Man hade inga planer på de anfall vi övade mot, eftersom man helt enkelt inte ansåg att det behövdes. Man räknade med att man med några väl riktade flyganfall och hot skulle få oss att sitta på våra händer... Men det är ganska ordentligt OT och en helt annan historia.
Enligt en gammal klasskompis pappa (som slutade sin karriär som general) så var deras plan att nuka Sverige tillbaka till stenåldern och därefter marschera rakt igenom Sverige med sina trupper...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.