Vi köpte ett hus med viss renovering gjord. Jag drar inte hela historien utan tar det i kort.

Vi har isolerat hela övre plan, takstolpar, målat, takfönster osv för att bo där uppe

Golvet som tidigare ägare lagt är råspont av någon anledning. Kanske de ej tänkt att man skulle bo där uppe?

Jag har slipat det en gång med en ROTAX 150 dvs en bra slip dock handslip. Blev mycket bättre men inte bra nog för att krypa på (son på 11 månader som ej kan vistas där ännu)

Min fråga är om det går att slipa, behandla eller på annat sätt få detta golv lent som silke? eller är det bara att kasta ut. Kan tilläggas att det är cirka 80-85kvm golvyta med isolering under.

Tacksam för svar som inte kostar en förmögenhet.
 
RoTe
Lägg ett golv ovanpå?
 
En tanke som slagit mig så klart men vi vill ha trägolv dvs ingen parkett eller laminat. Skulle jag lägga trägolv ovan på detta t ex moelven så skulle det bygga på cirka 2-3cm vilket inte fungerar. Då måste jag riva ut all råspont före så för närvarande går det bort.
 
ullberg
Hyra en golvslip är inte speciellt dyrt, och om man är försiktig går det utmärkt att slipa mjuka träslag som furu (antar jag det är)

/U

EDIT: vilka kornstorlekar körde du med handslipen? Borde funka bra det med (förutom att det är väldigt mycket arbete)
 
Redigerat:
Jag skulle tippa att förre ägaren tänkt ha råspontgolvet som undergolv och sedan lägga något annat på. För normalt har man ju hyvlat plank som i trägolv.

Jag skulle hyra en riktig golvslipmaskin och sedan prova att slipa ner golvet rejält så att du blir av med alla stickor, och blir det bra så lacka golvet. Att hyra en golvslip en helg borde kosta max några tusenlappar.
 
Kommer inte riktigt ihåg men jag körde två olika dvs först ett lite grövre (dock inte så farligt grovt) och sedan ett mindre grovt. Kan det ha varit 120 först och 200 sen? minnet är dåligt.

Fördelen med handslipen var att den var riktigt billig att hyra samt att dammsugaren som medföljde gjorde jobbet 99% dammfritt.

pelpet: ska kolla med samma firma om de har större maskiner!
 
Redigerat:
Så här skulle nog jag göra:

Lägg ett bastant, men enkelt "ekonomigolv" liknande detta 26x190 furugolv
M4KlTGQkwn-1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har själv sådant "på vinden", obehandlat, och det känns rejälare än den fina parketten jag har på bottenvåningen.
Att bryta väck råsponten och samtidigt lägga det nya golvet är inte så besvärligt.
Frågan är kanske också om du har golvreglar cc 60, eller om råsponten bara är lagd på takstolarnas underramar cc 120 för att tjäna som förrådsyta. Då kan det ju bli lite svajigare.

Golvet i exemplet är http://www.gsbyggvaror.se/produkter/tra/FURU_GOLVTRa_EKONOMI_KVALITE.html
men liknande billiga, men rejäla golv finns nog hos alla bygghandlare.
 
Ett fint golv och det skulle jag mycket väl kunna tänka mig att använda mig av.

Men gör jag en snabbkalkyl med detta golv så landar det nog någonstans mellan 15-20000kr (tror nog det är närmare 90-95 kvm) med golv, lister, spik osv osv. Dessa pengar går just nu till köket och kan inte flyttas.

Ska dock ha det i åtanke.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.