Någon som vet vad gamla öppna expansionskärl på vind och rör från detta vanligtvis är isolerade med för material? Se bild! Detta material fanns runt rören.Om jag ska slita ut detta vill jag först försäkra mig om att det inte innehåller asbest.


Har kopplat bort detta kärl i samband med installation av jordvärme.
Vissa säger att det kan stå kvar på vind, andra hävdar att det kan bli ett kallras om det står kvar och därför bör tas bort. Hur ser ni på saken?
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dom ska bort! Brukar dessutom kunna vara ordentligt rostiga i anslutningen, har vart med om dom som har lossnat bara man ruckat på dom utan att skruva/kapa...

Ang. isoleringen så vet jag inte tyvärr
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Ok! Då ska jag försöka få tag på någon som kan ta bort det..
Vilken typ av firma gör sådana jobb tror du?
 
Om vi förutsätter att det är bortkopplat från systemet, så är det väl ingen större skada att det sitter där på vinden. På sikt vill man ju få bort genomföringen ut på taket.
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Ja, det är ju det som är frågan..
Vad är bäst långsiktigt?
Att ta ut det eller låta det sitta kvar.
För vindens skull.
Tänker att börjar man slita ut kärlet innebär det säkert att genomföranden genom tak påverkas, dvs man måste se till att laga/täta ordentligt.
Kanske mer riskfyllt att ta bort än att låta sitta kvar?

Någon med kunskap om isoleringen på bild? Asbest?
 
Om tummen sitter mitt i handen, anlita rörmokaren. Isoleringen är nöthårsvarianten. Är det inget vatten kvar kan kärlet sitta kvar om det inte är i vägen. Vårt gamla kärl hade försvunnit av sig själv. Bara isoleringen kvar.
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Vad innebär nöthårsvarianten imported_Benno?
Kan den innehålla asbest?

Haha, hur kunde kärlet ha försvunnit av sig själv? :)
 
Stina71 skrev:
Vad innebär nöthårsvarianten imported_Benno?
Kan den innehålla asbest?

Haha, hur kunde kärlet ha försvunnit av sig själv? :)
Jag antar att imported_Benno menar isolering gjord av de fibrer som sitter ytterst på kokosnötter. Det ser ut som det på din bild.
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Växtfiber innehåller ingen asbest.
Gamla tomma expansionskärl har en inbyggd förmåga att omvandlas till järnoxid och försvinna i form av rost …
 
Redigerat:
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
fahlis skrev:
Nöthår är hår från nötkreatur, kokosfiber är växtfiber. De innehåller ingen asbest.
Gamla tomma expansionskärl har en inbyggd förmåga att omvandlas till järnoxid och försvinna i form av rost …
Där lärde jag mig något nytt. Tack för det. :)
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Ok, -RB-. Om så är fallet, brukar det finnas asbest i denna typ av material?
Har du någon aning?
 
Vi lät vårt sitta kvar i några år. Sedan satt det ivägen när jag skulle byta avluftningsröret från avloppet. Så jag tog bort det. Då när jag hade tagit bort röret som gick upp genom taket hölls kärlet bara upp av röret som nedifrån. När jag sågade i det så lossnade plötsligt kärlet, men det var inte där jag sågade som röret gick av, utan i sista skarven in i kärlet, den gick bara rakt av. Så det var tur att vi tog det ur drift när vi gjorde. Den skarven skulle troligen börjat läcka inom något år eller så. I ärlighetens namn så har jag faktiskt fortfarande inte tagit bort röret som går upp igenom taket. Det har funnits på min attgöra lista i 4 år nu.
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Hempularen, vad satt det för isolering i ditt expansionskärl och runt de rör som kom från kärlet och sedan gick neråt?

Någon som vet om man under nöthårs- eller kokosfiberisolering brukade sätta asbest närmast röret?
Dvs i ett lager under.,

Jag tolkar det som att Fahlis och Hempularen anser att kärl och rör bör bort, för utan vatten i dessa kommer de att skapa en massa rost. Har jag tolkat rätt? Kan kärl och rör om de behålls på vind skapa några problem, ex fukt?
 
De brukar inte skapa problem, annat än att de kanske upptar ett utrymme som du vill ha till annat.
Rören har man antagligen kapat och plomberat när kärlet ersattes med ett tryckkärl.
Men du har kanske kvar ett avluftningsrör som går genom taket, med risk för läckage den vägen?
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.