Vårt hus är byggt på en tomt som vi fick fylla ut ganska mycket. Tomten bestod mest av sand (morän?) när vi köpte den. Färdig sockel hamnade ca 1 meter från vad det var från början.

Min fråga gäller vår baksida där vi skall anlägga gräsmatta. Eftersom det var ca 400 m2 som skulle höjas ca 80-90 cm så åtgick betydande mängder fyllnadsmassor. Vi fick tag på lera utan kostnad (t.o.m. transporten ingick eftersom det var så nära för dem) som vi använde som fyllnad, och det är nu så här i efterhand som jag börjar tvivla på om det var så klokt att fylla ut med detta... Leran kom från en gammal åker/äng som legat nära sjön. Det var en relativt hård lera. Vi har alltså fyllt ca 60-70 cm med lera och sedan lagt ca 10-20 cm osorterad jord på detta. Ovanpå detta skall vi sedan toppa med prima matjord innan vi sår gräs.

Se bifogade bilder som visar tomten:
Bild 1: Visar huset/tomten. Tomten närmast i bild är grannens.
Bild 2: Närmast i bild syns leran
Bild 3: Med osorterad jord på.

Det som oroar mig är om detta kommer ge tillräcklig bärighet? Efter höstens/vinterns eviga regnande så är marken rejält sur och när det regnat blir det vatten stående på vissa ställen. Detta vatten rinner dock undan när det slutat regna. Problemet är att på vissa ställen så blir marken så mättad med vatten att det inte håller att gå på. Man kan sjunka ner ett par decimeter på visa ställen, inte överallt dock.

Jag är orolig för hur detta kommer funka och skulle gärna vilja ha lite tips och råd. Några tankar i mitt huvud;
Kommer det sätta sig med tiden?
Måste man dränera på något sätt?
Vågar man anlägga gräsmatta på detta?
Räcker det att se till att det blir ett lagom/litet fall ut från huset?
Ska man leta upp alla ställen som inte bär och fylla med singel eller grus?

Mycket tacksam för hjälp!
 
  • baksida1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • baksida2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • baksida3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hejsan,

Marken kommer sannolikt att sätta ig en hel del. När vi anlade gräsmatta för drygt två år sedan så fyllde vi också först med vanligt åkerjord med mycket lerinnehåll. I vårt fall fyllde vi som mest 40-50cm. Under första vintern satte sig marken ganska mycket, dessutom ser det värre ut när gräsmattan fortfarande är i vintervila då snön försvinner på våren :)

Ovan på fyllnadsmassorna lade vi på endast 5cm finare matjord, något jag ångrar i efterhand eftersom gräsmattan på vissa ställen är lite "hård" pga leran. Vi har dock inte haft några problem med varken bärighet eller dränering eftersom det är lite fall på mattan. Bärighetsproblemen du upplever försvinner när jorden satt sig, men eftersom du lagt på såpass mycket kanske det tar ett år.

En annan aspekt att tänka på när du lagt på så mycket jord är hur mycket rotogräs du fått med? Om du är utrustad med gott tålamod skulle du kunna låta jorden sätta sig över ett helt år samtidigt som du bearbetar ogräset och sedan nästa vår fylla på med matjorden.

Mvh
//S
 
Hej!

En tanke är att blanda grus i / på leran. Det ger ökad dränering och jordförbättrar leran i största allmänhet - det kommer ner mer luft, blir lättare för maskarna att sköta sitt och ökar rotbildningen hos växterna ni såsmåningom vill ha där. Även gräs trivs på sandblandad bädd - toppdress innehåller viss del sand. Ren lera är näringsrik, men tung och hård att arbeta, och svår för växter att rota sig i om den inte blandas ut lite.

Ett första steg kan vara att helt enkelt tippa på ett par ton sand / grus, kratta ut det och låta regnet, vintern och maskarna göra sitt - det sjunker ner efterhand. Gräva ner dräneringsrör är förståss ett alternativ, då kan man blanda en del grus i lerjorden som man ändå rör om i.
 
Man ska undvika alltför fin sand då denna lätt i förening med lerjord blir så gott som oigenomtränglig för vatten. Rejält kraftigt grus behövs för att dräneringen ska funka.
 
Aha! Hur grov då? Vi öste på två ton grus i mellankornstorlek (0,2-0,8 mm tror jag) i vårt land och den verkar ganska genomsläpplig och porös i kombination med jorden, men då är det inte ren lera förståss. Det fanns ännu finkornigare (-0,2mm), men det valde vi bort för att det just skulle bli lite "luft" i jorden.
 
  • Gilla
theboppers
  • Laddar…
Det beror, precis som du antyder, på hur leraktig jorden är.
 
Tack för era svar. Känner mig något lugnare, har även rådgjort med dom som kört hit leran. Dom menar på att det är likadant överallt nu när det regnar i princip oavbrutet i ett par månader... Kommer definitivt avvakta och se hur det blir till sommaren innan vi kör hit något matjord. Jag har nog fullt upp med att lägga marksten tills dess...

Angående rotogräs så har tanken redan slagit mig. Kommer garanterat vara massor av ogräs eftersom fyllnadsjorden kommer från en gammal åker (massor av rötter och torvor i jorden). Ytterligare en anledning att avvakta med att anlägga gräsmatta.

Jag har även grävt lite i marken och det är verkligen "mättat" med vatten när man tar ett par spadtag. Men det är i alla fall inte leran som är mjuk, utan det är jorden som inte bär. Jag var rädd att det var själva leran som gav med sig. Jorden borde väl sätta sig så småningom?

Vi får se hur det går...
 
En rejäl vinter med lite tjäle gör susen, jorden sätter sig ordentligt då. Tyvärr så kommer vi nog inte få några sådana vintrar i Västeråstrakten som det verkar. För oss är det bara att avvakta och inse att fyllnaden kommer sjunka undan lite ojämnt. Vi har fyllt som mest 3 meter.
 
Ursäkta om jag väcker en gammal tråd till liv.

Vi har köpt tomt och ska bygga på den nu i vår.
Kommunen har planerat hela området, jämnat till, bytt ut och fyllt på med massor. Så tomterna är väldigt fina och plana.
Under massorna så är det gammal ås, ca 90cm ner. Men nu på hösten och den blöta vintern så samlas det vattenpölar på tomten, som överlag är ganska geggig.
Vad ska jag tänka på när jag ska planera gräsmatta? Ska man fylla upp med någon dm kross av något slag för dräneringens skull? och sedan ett nytt lager jord?

MVH Östlund
 
Tror att ca 5 cm sand/grus ovanpå räcker. (Kan kanske vara svårt att få gräsfröna att ta sig i det tjocka sandlagret?)
Eller så sår du i den befintliga jorden och toppar med 5 cm sand/grus efter ett år el två.
Eller så lägger du på ett par cm sand/grus först, och fyller på med ytterligare ett par cm efter ett el några år.
Sanden ska enl uppgift minska risken för mossa också.
(Med tiden kommer sand, jord/lera och gräsklipp & löv att blandas, och en utmärkt lätt, luftig och näringsrik jord bildas.)

När det är så här regnigt/blött så är all jord blöt och svampig, (utom möjligtvis väldränerad sandjord). Det är den normalt aldrig på sommaren, såvida inte sommaren är riktigt riktigt usel med regn varje dag. Kan dock inte påminna mig att det varit någon så regnig sommar de senaste 13 åren att gräsmattan varit tillnärmelsevis lika svampig som den alltid blir på hösten/vintern. (Så länge har vi bott här med vår blöta/fuktiga gräsmatta på lerjord.)

Så länge vattenpölarna inte blir stående (i en el flera dagar efter regnet) så är det inga nämnvärda problem.
 
Tack för det välformulerade svaret.
 
Fyra årstider ska passera för att dom värsta sättningarna ska vara över men jag har märkt att det ätter sig längre ändå.
 
Varför lyfts en tråd från 2008 på 1a sidan under rubrik "Diskutera"? Är det såå dött här på forat en allahelgonhelg som denna ?
 
  • Gilla
Sister ray
  • Laddar…
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.