Hej!

vi flyttade in i vårt hus våren -13 då var tomten grovplanerad och vi gjorde inte något åt den under förra året... Nu i år är de dags att ta tag i gräsmatta och trädgården.

Vi har tänkt att lägga på mat jord och så gräsmatta. Efter förra sommaren har en hel del gräs / ogräs (?) växt upp. Det jag undrar är om vi behöver göra något åt det innan vi lägger ut matjorden eller kan vi låta det vara kvar under?

Tacksam för svar :) /moa
 
Undrar exakt samma sak!

Hade jag vetat att det skulle växa så jävulskt mycket hade jag nog sett till att peta ut jorden och rullat gräset illa kvickt för om det som vuxit måste bort innan jord+gräs blir det vääääldigt mycket merjobb...
 
Mikael_L
Frågar du mig så skulle jag dra på en omgång round-up 2-3 veckor före matjorden.

För så gjorde jag själv.

Visst går det att lägga ut matjord, sen frö för att avsluta med att under åratal efteråt manuellt bekämpa ogräs, men det orkar inte jag. :)
 
Det beror ju kanske på lite vilka mängder ogräs vi pratar om, men jag hade nog sett till att få bort det först. Det kanske sitter så löst så att det går att dra upp en del med rötterna?
 
Jo,var lite inne på rond up så det kanske är lika bra! Men man behöver inte fräsa upp jorden för att få bort gräset under? Jag vet inte direkt om man ska kalla de ogräs, fanns inte några tistlar o dylikt i somras! Men vildvuxet gräs har de blivit iaf :)
 
Jag skulle säga att det beror på hur mycket matjord ni ska lägga på. Lägger ni på ett minst 10 cm tjockt lager tror jag inte det blir några problem - givetvis lite beroende på vilka ogräs ni har. Jorden kväver (det mesta) ogräset, medan det gräs ni sår och vårdar kommer ta överhand ganska snabbt. Ofta får man mängder av ettåriga ogräs i vilket fall som helst (frön ligger i jorden och flyger i luften), vilka bekämpas genom att mörda dem med gräsklipparen INNAN de fröar av sig.
 
Redigerat:
Mikael_L
Jag håller helt med bödde, det beror ju mycket på vilka ogräs ni har. Många sorter klarar inte av konkurrensen av gräs som klipps som gräsmatta och är inget bekymmer. Och då känns det ju rätt onödigt med kemikalier.

Vi hade t.ex. ganska mycket tistel, och trots RU och sen 10cm matjord så har jag ändå fått jaga och utrota över 10 tistlar som överlevde både kemiskt krig och övertäckning. Så lite undrar jag ibland hur det skulle blivit om jag hade skippat round up. :|

Det går ju också att vända på befintlig jord ordentligt, om man nu har dit en grävmaskin eller annan lämplig maskin, det är ju också rätt effektivt mot ogräset, men kostar ju dock lite i maskintid.
 
Tack för era svar :) vi har mest klöver så de kanske räcker med jord då!
 
moaemilia skrev:
Tack för era svar :) vi har mest klöver så de kanske räcker med jord då!
Absolut!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.