Hej och god fortsättning

Jag har suttit och försökt läsa på hur man ska täta en dörrkarm och har en bild av hur man kan göra. Men eftersom alla situationer är något olika, tänkte jag ändå fråga och bifoga en bild på min situation.

Dörren är fastmonterad i lättbetongväggen med skruv och sitter bra, det är bara det att det är en ojämn glipa mellan karm och vägg. Dessutom saknas foder. Eftersom det är en dörr mellan oisolerat garage och källare i ett fritidshus är kravet på finish inte i hantverkarklass, men jag tänkte göra ett så gott arbete jag kan, så jag blir nöjd.

Här är situationen, jag inser att jag kanske borde tagit en bild från andra hållet också:

20131229_112515.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som "foder" tänkte jag spika dit två profilerade lister på sidorna och en annan typ av smalare smyglist upptill. Det är ju en lite speciell situation eftersom dörren når nästan hela vägen från golv till tak. Jag tänkte måla foder i blankvitt och vitlasera dörren. Smutsiga garagefingrar kommer nog med tiden att smutsa ner, framförallt kring handtaget, så kanske blir det blank färg även på dörren, så den blir lättare att torka ren?

Frågan: kan jag använda fogskum, eller ska man använda puts? Isf vilken sort.

Tack på förhand!
 
sätt kilar mellan dörrblad och karm, maskera karm och skumma.
 
Tack för svaret!

Vad för uppgift har kilarna? Finns det en risk att karmen slår sig?
 
Skummet expanderar och kan trycka ihop karmen.
 
Tack för svaret. Jag har i helgen granskat dörren närmare och är nu mer på det klara med hur jag ska göra. Det är ett lite större projekt än jag först tänkte mig, men då blir det ordentligt gjort också. Förhoppningsvis tätare mot ljud, lukt och temperatur när jag är klar. Det stora jobbet, att fixera dörren, är ju redan gjort! :)
 
Du har inte brandkrav på dörren? Tänkte bara att det är ett garage på ena sidan och du brukar det krävas brandklassade dörrar.
 
Njae, jag vet inte faktiskt. Det är förvisso värt att tänka på, men med tanke på att dörren som satt där när vi köpte huset inte ens satt fast i väggen, var "schimsad" med 7 cm gullfiber på vardera sida och tippade inåt när den stängdes, så är alla åtgärder förbättringar. Nu är jag mest ute efter att isolera och hindra mössen från att ha raka spåret in i huset.

Sen att man i normalfallet inte kan resonera "jag är så bra förare så jag behöver inte bilbälte", så tycker jag att man har väl tillräckligt vett att inte starta en eldsvåda de gånger jag vistas där. Men jag förstår poängen med brandväggar. Däremot har jag planer på ett frostfritt och brandsäkert skåp åt kemikalier och kompressor, när dörren tätas, för jag vill ju inte riskera att saker ska bli förstörda om det råkar frysa på i garaget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.