Vi ska bygga hus nästa år och gillar att bygga så miljövänligt som möjligt inom vår budget.
En idé är att välja grästak. Jag hittat några leverantörer men det är mycket säljsnack och ont om kostnadsbilden. Är det någon av er som har grästak och kan berätta om kostnaden och har eventuella erfarenheter ?
 
Jag lade på Platonmatta, och sen ett lager färdiggräs uppåner och sen ett lager åt rätt håll. Fungerade förjäkla illa.......
Ska man ha ett riktigt grästak så måste taket dimensioneras för det från början när man bygger då det kräver mycket jord etc under gräset.
Annars är gammalt enkupigt tegel snyggt, eller brädtak ovanpå Platon. Mest miljövänligt är nog plåt, det håller i evigheter.

Men grästak ger ju ett intryck av miljötänk.
Låt det kosta för det är så vackert.
 
Ska man ha ett ta som håller länge så finns det inget som slår koppar, zink och aluminium håller hur länge som helst om det är rätt gjort.
 
Hur förhåller sig kostnaderna mellan ett tak med betongpannor och ett sedumtak ? Har någon en känsla för det ? Eller ännu bättre, siffror ?
 
Jag fick följande siffror:
700 sek/m2 ink moms och tätskickt för sedumtak
800 sek/m2 ink moms och tätskickt för betongpannor.

Låter det rimligt ?
 
Om det är bättre miljötänk du är ute efter skulle jag satsa på traditionellt tak men att t ex ordna en stenkista till takavrinningen istället (om detta nu är möjligt där huset ska vara).
 
I stället för dagvattenavloppet menar du ? Vad är tanken bakom det ?
 
Ja, det är väl den miljöförbättring som grästak ger, att ta omhand lite av det vatten som hamnar på taket och inte skicka det vidare för rening, eller direkt ut i sjöarna.

Hur menar du annars att grästak skulle vara bättre än t ex betongpannor för miljön?
 
Tillverkningen av betongpannor (och betong i största allmänhet) är inte så himla miljövänlig. Dessutom är sedum bättre isolering.

Vet inte hur miljön påverkas av himmelvatten som skickas vidare till rening eller sjö, som du kom in på..
 
Om det var rent vatten hade det inte varit några problem. Fågelskit(kväve fosfor och tungmetaller från materialen är det som sabbar.

Vet iof inte om det är bättre att ha detta i stenkista eller in i det kommunala där någon faktiskt försöker rena det.

Tror 700kr / 800kr är rimligt men det inkluderar nog inte det överdimensionering som bör göras vid sedum tak. 30cm jordmån vägen 300kg/kvm efter det har regnat.
 
Remco skrev:
Dessutom är sedum bättre isolering.
Du ska alltså bygga enligt en konstruktion där det inte finns någon luftspalt i något skikt mellan jorden och takets isolering?
 
@JKrister: enligt leverantören är jorden bara 5cm tjock

@injonil: Nej, det blir som vanligt. Sedum isolerar bra mot solljus tex.
 
Mjaha, någon extra isolering mot kyla får du iaf inte iom luftspalten...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.