Är ni inte skrockfulla?

Jag fick lära mig av min mamma att det betydde olycka att slå ihjäl en spindel, så hos oss åker de ut om de blir för många. (Dessutom krasar det för mycket att slå ihjäl dem.)

Man fångar dem så sätt att man ställer ett glas över, eftersom de ofta står stilla, och sen skjuter man in ett styvt papper under glaset. Sen är det bara att kasta ut krabaten, och man har inte riskerat att bli biten.

Enkelt och simpelt. Fast det allra enklaste är att låta dem vara. Möjligen städa bättre.

/EB

ps Jag fick inte lära mig av min mamma att vara rädd för vare sig spindlar, ormar eller andra smådjur.
 
Meijan skrev:
Åh! Du har Källarspindlar som husdjur! De är så söööta   :-*

Själva kroppen blir faktiskt inte så stor, bara 15 mm, men så har de ju ben också  ;)
Titta här!

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

Ber om ursäkt om någon här råkar ha spindelfobi   8)
Tack för upplysningen!

Precis så ser de spindlar ut som vi har i krypgrunden, och dom bits alltså dessutom! FASA!! :surprised:

Det läbbiga är att dom befinner sig i det som blir taket när man kryper runt i, öh, krypgrunden. Perfekt läge att få en sådan i nacken alltså.

Och dom är faktiskt stora, klart större än man vill tro. :p
 
En husspindel som är flera centimeter stor är också flera år gammal, så den har klarat sig ett tag. Jag tycker spindlarna i källaren hör till, det är fel att rubba ekosystemet. Vem vet vilka otrevliga insekter, som spindlarna lever av, man får problem med då?
 
Eld skrev:
En husspindel som är flera centimeter stor är också flera år gammal, så den har klarat sig ett tag. Jag tycker spindlarna i källaren hör till, det är fel att rubba ekosystemet. Vem vet vilka otrevliga insekter, som spindlarna lever av, man får problem med då?

Precis... se hur det gick för killen som transformerades till Spiderman... ;D ;D
 
Eld skrev:
En husspindel som är flera centimeter stor är också flera år gammal, så den har klarat sig ett tag. Jag tycker spindlarna i källaren hör till, det är fel att rubba ekosystemet. Vem vet vilka otrevliga insekter, som spindlarna lever av, man får problem med då?
Håller helt med! Känns tryggt med dessa väktare i krypgrunden. Respekt!
 
Håller helt med! Känns tryggt med dessa väktare i krypgrunden. Respekt!
Platta på mark!!! 8)
 
  • Gilla
micketrono
  • Laddar…
Hallon,

Våra spindlisar som också bor i källaren ( vi har en torr källare) som itne helelr riktigt liknar den där på bilden - de gillar att lura intill lysknappen och de är STOOORA!
Jag har länge undrat vad som är så spännande med lysknappen - nu vet jag :-/
 
Vi har också spindlar stora som tefat i vårt nybyggda hus.

Dom syns mest i lilla badrummet men vi har nog träffat på dom överallt i husets rum vid det här laget.

Det liknade inte dom spindlarna på bilderna men de är nog ca 7 cm stora de största!

Dom är riktigt otäcka och jag skulle gärna vilja bli av med dom.

Var kan dom ha sitt bo tror ni?
Var ska man leta?
 
Dom här spindlarna är det vi har hemma såg jag nu.

Den stora husspindeln -huga!

stor_husspindel.jpg
 
Wow, vilken kille, ett prakexemplar! Det där blir något att spänna för plogen i vår !
Men ska man städa av med klorin alltså för att de ska flytta ut ?
 
Var glada att ni bor där ni bor...

Kolla in de här sötnosarna...

yuck.jpg

//Johan
 
Visst har har du goa källarspindeln (Meta menardi), för det var väl i källaren...
Kärrspindels vill inte gå in eftersom den bor i och vid vatten (såg ni inte filmen på tv).

Och den är stooor!
karrspindel.jpg

//jj
 
sniffinclose skrev:
Visst har har du goa källarspindeln (Meta menardi), för det var väl i källaren...
Kärrspindels vill inte gå in eftersom den bor i och vid vatten (såg ni inte filmen på tv).

Och den är stooor!
//jj
Kanske något man kan ha i sitt akvarium, hö, hö...
 
Det stämmer nog att såna där källarspindlar gillar fukt. Vi har en koloni med stora rackare i vår jordkällare där det är mycket fuktigt p.g.a. en borrad brunn inne i källare som flödar över ibland.

Varje gång vi får strömavbrott löser motorskyddet på vattenpumpen ut och man måste gå ner där och trycka på en knapp. Nu senast var frugan ensam hemma och var tvungen att göra detta själv. Det gick ju bra när hon gick in och fokuserade blicken på pumpen hon skulle fixa.

Men på vägen ut råkade hon lyfta blicken till taket.....

Jag kan berätta att hon flög ut och blev liggande i en snödriva.

När jag tänker efter rinner det en å ca 15m från källaren.
Kanske är det kärrspindel ändå?
 
Våra fina spindlar har flyttat ut!!!

Har inte sett röken av en enda på flera veckor nu...


Vad kan det bero på tros?

Hade grannen kanske ett bättre julbord än vi???
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.