Har funderat på att bygga ut hallen på huset, under det befintliga taket.
problemet är att farstukvisten idag möter det lutande berget, vilket gör att
vatten rinner mot denna.
Idag är det en tryckimpregnerad regel som möter det vattnet som kommer och den har hållt bra i 4 år men den är ju lätt att byta om den ruttnar. Hur ska man göra för att inte riskera ett fuktproblem om man bygger ut här? Huset står i övrigt på plintar.

Under själva farstukvistgolvet stupar berget brant ner och vid nivå av ytterdörren är det 1 m ner.

Förslagen jag har fått är;
A) Bygga en form under hela golvet och gjuta en stor kaka (platta)
B) Göra en normal träregelgrund men istället för träregel i framkant som möter vattnet gjuta en
balk av betong.
C) försöka få bort fallet från farstun genom att antingen gjuta små kanter som kan fyllas med grus och bli till en form av trapp, eller elda som en idiot och försöka plana ut berget eller åtminstone ändra fallet för vattnet åt ett annat håll...

Vad tros?
 
  • dörr.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • dörr2.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om hallen skall byggas ut antar jag att det skall vara isolerat, och där är ju inte tillräckligt med utrymme att få ngn vettig isolering.

Om det sluttar brant under farstun borde du ju ganska enkelt kunna spräcka bort en klack som börjar ett par dm utanför kvisten. Sen kan ni få till ett bjälklag på korta plintar som blir välventilerat.

Varken A eller B tror jag på. Betongen kommer transportera fukt in i konstruktionen. Jag har spräckt liknande med snigeldynamit. Det är inte alltid det spricker såsom planerat, men är i övrigt ganska enkelt.
 
Redigerat:
Jag resonerar också som Larsa; spräcka bort en del av berget får att få in både isolering under en gjuten platta och ett dräneringsrör.
 
Å fy, spräcka berg... jobbigt, som det är idag är det faktiskt 2 plintar på plats men utrymmet mellan regel och berg är inte mer än 3-5 cm, man kanske kan försöka "hyvla" av det så lutningen blir brantare
och däremed ökar distansen kanske till 10-15 cm?

skissade lite på ena bilden i paint, det röda visar på det jag menade med att gjuta ett trappsteg som kanske funkar lite som en barriär mot vatten...

Tanken är väl egentligen inte att det ska bli vinterisolerat tänkte väl försöka isolera golvet med 120 cellplast bara.. kanske dumt? dörr2b.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tror inte trappsteget gör någon större skillnad. Dit blir mindre vatten men inte torrt.

Om underkanten kan vara som den är och det är luftigt under så bör det ju annars funka att ha det som nu. Men du måste förhindra att regn studsar på berget upp på väggen (skärmtak?). Sen måste du på något sätt se till att inte barr och skräp läger sig i "skrevan" .

Men får du till det och vatten bara rinner under farstun tror inte jag du får några problem med träbjälklag som har en springa på 3-5 cm precis vid berget, så länge det bara rör sig om hörnet och det under är luftigt.
 
ok, får väl köra på tryckad regel där i fortsättningen också då, vad menar du med skärmtak?
 
Nja, tryckt regel är inte en lösning. Konstruktionen måste vara torr, annars transporteras fukten vidare från den tryckta regeln.

Med skärmtak menar jag att bygga ett litet tak över den nya ytterdörren/väggen. Något smäckert som kanske sticker ut 70-80 cm. Annars kommer ju regnet att studsa på berget och stänka upp på väggen och dörren så fort det regnar, eftersom berget lutar ordentligt mot huset. Antar att det är därför det är så blött på bilden... Ungefär samma princip som att det är bra att ha djupa takfötter, för då blir inte fasaden blöt så fort det regnar.

Bara för att vara tydlig: självklart skall väggen klara av regn, men det blir för mycket om det stänker upp vid ett vanligt regn...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.