Är risken för fuktskador alltför stor om man lägger golvvärme (vattenburen) i källare över befintlig betongsula från 60-talet?


Birch

(Har läst en del om att man värmer jorden under huset och att när man stänger av värmen inför sommaren finns stor risk att fukt tränger upp nerifrån beroende på att underliggande jordlager är varmt.)
 
I källare skulle jag nog välja radiatorer,samt kanske någon fläktkonvektor i tvättstugan,då blir tanten glad för att tvätten torkar snabbare ;D
 
birch skrev:
Är risken för fuktskador alltför stor om man lägger golvvärme (vattenburen) i källare över befintlig betongsula från 60-talet?


Birch

(Har läst en del om att man värmer jorden under huset och att när man stänger av värmen inför sommaren finns stor risk att fukt tränger upp nerifrån beroende på att underliggande jordlager är varmt.)
Stäng inte av värmen på sommaren! Källaren ska värmas året runt om du vill slippa fuktproblem...
 
Under en sula från 60talet finns nog inte mkt till isolering, så golvvärme kommer nog bli ganska ineffektivt och dyrbart då mkt värme kommer tas upp av marken.
 
Jag kommer lägga golvvärme i källaren, helt enkelt för att det är fantastiskt komfortabelt och det finns nog inget bättre sätt att bli av med källar-känslan.

För att hantera fuktproblemet kommer viss värme stå på året runt. Dessutom kommer förläggningen ske enligt någon av dessa principer:

1. Bila upp golvet, isolera, gjut in rör i ny platta.
2. Spårad frigolit ovan på platon och befintlig platta.

Sannolikt blir det alt 1 möjligen i kombination med någon platonmatta (beroende på val av ytskickt).

Angående förluster nedåt skall man veta att skillnaden mellan några centimeter frigolit och många centimeter frigolit inte är speciellt stor ur värmeförlust synvinkel med detta förläggningssätt.
 
Är ingen expert på detta. Är det skillnad på under och över betongsula? Jag har med sakkunnig till hjälp räkna på skillnaden mellan 2 och fem centimeters frigolit under rören PÅ plattan och det är var inte värt besväret att få dit något mer. Givetvis är det så att ju mer destobättre och det är väl också därför jag tänker bila upp plattan och lägga dit mer än några centimeter MEN i en situation där man inte tänker stå och vibrera i två veckor kan man veta att det inte är så stor skillnad i förlustvärme. Undras om jag kan hitta detta räkneexempel någonstans.....får leta lite...
 
TN skrev:
Under en sula från 60talet finns nog inte mkt till isolering, så golvvärme kommer nog bli ganska ineffektivt och dyrbart då mkt värme kommer tas upp av marken.
Värmen stiger ju som bekant... och om du värmer marken under plattan får du oxå en torrare platta, dvs ett bättre alternativ.
JAg skulle aldrig "glömma" golvvärme om jag lägger ett tätskikt på källargolv av den här typen.
 
Aspekten att det ev kostar 10-30% extra att värme ett källargolv med golvvärme jämfört med radiatorer är något jag iallfall jag kan leva med!

Den andra aspekten med fuktskador till följd av avstängd golvvärme på sommaren oroar mig mera...det känns ju inte så jättelistigt att kompensera detta genom att låta värmen vara på under sommaren...ska man då dubbelkompensera genom att låta värmepumpen generera sommarkyla? ;D

Men jag är väldigt osäker på vilken typ av fuktskador som uppträder på grund av att man slår av värmen...det kanske bara blir något mindre fuktgenomslag som snabbt försvinner när man slår på värmen igen?

Det kanske bara är någon teoretiker som har räknat ut att det är möjligt scenario...som i praktiken aldrig inträffar?


Birch
 
Alltså... jag har svårt att tänka mig att avslagen golvvärme skulle kunna generera mer fuktproblem än ingen golvvärme.

Förvisso kan en torr platta kanske "suga" åt sig fukt, men sannolikt inte mer än förut.

Man måste tänka på att detta är ingen snabb process vi talar om heller, såvida inte huset står i en balja med vatten förstås. Den naturliga trögheten jämnar nog ut det hela.

Komforten med varma golv och det faktum att du kan sänka innetemperaturen en smula överväger nog. Den lilla energiförlusten får man nog ta... komfort måste få kosta.
 
birch skrev:
ska man då dubbelkompensera genom att låta värmepumpen generera sommarkyla?  ;DBirch
klart man ska, har iallafall jag i planerna :)

ett konvektor element är redan inhandlat för att kyla föräldrars sovrum + donnans arbetsrum...

funderar sen att komplettera med två små till resterande sovrum vid tillfälle

:)
 
Om du gjuter in golvvärmen, använder ett tätskikt som är gjort för betonggolv (t.ex ardulit 8 + 9) och sedan ett klinker golv så kommer fukten att kunna vandra genom utan att skada om du stänger av värmen. Nu är värmen på golvet inte helt fel under sommaren heller så lite komfort värme skadar aldrig.
 
Klart att det ska vara golvvärme i en källare. Det blir alltid förluster om det är oisolerat. En radiator på en källarvägg värmer ju väggen. Mindre yta men högre effekt.
Försök installera ett system som bibehåller den torra plattan över sommaren till så låg kostnad som möjligt.
Lägg klinker, inga tätskikt.
 
Har varit med i svängen från 0 underliggande isolering till nu...
Såg förresten att 300 mm rekommenderades, men jag minns inte vart jag såg det...
Teoretiskt:: fukt vandrar/drivs från varmt till kallt.....
ett oisolerat källargolv med golvvärme laddar upp underliggande mark kraftigt.... stänger man av golvvärmen på sommaren då vänder fuktvandringen!!!!!! fukten kommer upp igen.... och du kan tom få fritt vatten på kallargolvet....
Gammaldags källare mår bättre ur fuktsynpunkt om man kan hamax 15 grader på vintern så inte man lagrar in så mycket värme... det är bäst!!!!!!!!
Om du väljer det inget organiskt på golv o väggar lite hyfsad grundventilation självdrag i musrtocken brukar va ok.... en luftavfuktare i tvättstugan kan va en hit för hela källarn!!! även frugan blir glad det torkar snabbt....
Om du promt ska ha golvvärme i källaren rekommenderar jag:: bila upp golven... minst 200 mm underliggande isolering platon golvvärme och övergolv... men kom ihåg du har fortfarande sulan stående på i bästa fall fuktmättat grus, kanske på vanlig jord....
För väggarna gräv upp lägg på minst 100 mm utvändiigt... (gör om dräneringen samtidigt) helst mer. Men jag skulle ändå inte stänga av golvvärmen på sommarn.....
På 60 talet var inte ens kapilärbrytande skikt uppfunnet... så marken under plattan har i princip alltid 100% fuktighet...

Jag har 50 talskällare... dränerade om vid köpet... det var lite fuktigt och en gammaldags källare... valde 100 isolering utvändigt på väggarna golven fick va..... första hösten hade jag FRITT vatten på golvet på vissa ställen.... snacka om deppigt.... och det var torrt i dränslangarna... grundvattnet var ca 5 meter ner (har egen vattenbrunn intill)..... det var vatten som sugits upp kapillärt under källargolvet.... men nästa höst var det bättre....
jag använder den som "gammaldags" källare idag 25 år senare... det funkar utmärkt....
13-14 grader inne inget som kan mögla på golv/mot ytterväggar....men det begränsar användningsområdet onekligen....

En lösning som nämdes kan va klinker..... du har man inget organiskt i golvet som kan mögla.... fogarna kan "andas" en del... en rätt fukttålig lösning...

Visst var jag för djävlig nu (svindyra råd) men det är 1000 tals som har jätteproblem med källaren, nästan olösliga vill jag påstå..
lugnast om den får va som det var
tänkt när det byggdes... 8) 8) 8) 8) 8)

Bra att du luskar lite i frågan.../lycka till!!!
 
Hej!
Själv så dränerade jag källargrunden från 1950 enligt isodrän-metoden förra sommaren, och ska nu ta tag i inredningen av källaren (golv väggar tak). Allt tidigare material träreglar, inv. isolering, spånskivor osv är eller ska rivas ut.
Jag står med andra ord också inför valet om golvvärme eller ej och jag känner mig mycket tveksam med tanke på varningar om fuktskador. Den ökade värmekostnaden är ju en sak, och den kan man leva med. Men om golvvärmen orsakar fukskador så får det bli radiatorer istället.
Om jag sätter golvvärme i ett rum ökar då fuktbelastningen i rummet bredvid? likaså ökar fuktbelastningen i väggar och sula? och vad händer då?
Rådet som brukar ges: gräv ur isolera med 200mm isol osv men du kan ju inte gräva ur under sula under bärande innerväggar osv likaså kanske inte hela källaren grävs ur, isoleras och får golvvärme.

Hur tänker ni andra och hur har ni gjort?
 
A Andersson skrev:
Hej!
Själv så dränerade jag källargrunden från 1950 enligt isodrän-metoden förra sommaren, och ska nu ta tag i inredningen av källaren (golv väggar tak). Allt tidigare material träreglar, inv. isolering, spånskivor osv är eller ska rivas ut.
Jag står med andra ord också inför valet om golvvärme eller ej och jag känner mig mycket tveksam med tanke på varningar om fuktskador. Den ökade värmekostnaden är ju en sak, och den kan man leva med. Men om golvvärmen orsakar fukskador så får det bli radiatorer istället.
Om jag sätter golvvärme i ett rum ökar då fuktbelastningen i rummet bredvid? likaså ökar fuktbelastningen i väggar och sula? och vad händer då?
Rådet som brukar ges: gräv ur isolera med 200mm isol osv men du kan ju inte gräva ur under sula under bärande innerväggar osv likaså kanske inte hela källaren grävs ur, isoleras och får golvvärme.

Hur tänker ni andra och hur har ni gjort?
Hej!

Trillade över ditt inlägg och står inför samma val som du. Vet att det var längesedan, men undrar hur du gick tillväga tillslut?

Mvh
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.