Är i slutet med arbetet att installera kaminen hemma i kåken.

Ska hörnmontera en Dovre 760 CB och har lite frågor ang spjäll, sotningslucka osv.

Rökröret som ska gå mellan kamin och murstock är 150mm. Har kollat runt lite och sett att det finns med spjäll osv Ska man välja ett med spjäll?

Undrar också varför det bara finns rökrör med sotningslucka till 45 graders böjar och 90 graders böjar (iallfall vad jag hittat)

Är man tvungen att ha sotningslucka? kan man inte bara dra ut kaminen 1ggr om året och sota ur utrymmet mellan stoset och bottenkonan?

se bild hur den är änkt att stå, kommer bli en 15 graders böj förmodligen med en kort bit rakt rör efter in i stoset. (bakmonterat)

kmain_montering.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Många av de frågor du ställer har ju bara skorstensfejarmästaren (eller hans företrädare) svar på.
Det som är godkänt i en kommun kan vara helt uteslutet i en annan.
Jag ser att du bor i Jönköping. Då är det ju nya entreprenörer inom sotning från årsskiftet. Kanske med andra tolkningar av regler och föreskrifter..

Vi fick omedelbart eldningsförbud i vår kamin när den installerades (av installatör) för 10 år sedan, då skorstensfejarmästaren inte ville godkänna installatörens installation..

Så ring och kolla upp hur de vill ha det..

Vi har inget spjäll, men sotningslucka (vid 90° böj).
 
GoForIt skrev:
Många av de frågor du ställer har ju bara skorstensfejarmästaren (eller hans företrädare) svar på.
Det som är godkänt i en kommun kan vara helt uteslutet i en annan.
Jag ser att du bor i Jönköping. Då är det ju nya entreprenörer inom sotning från årsskiftet. Kanske med andra tolkningar av regler och föreskrifter..

Vi fick omedelbart eldningsförbud i vår kamin när den installerades (av installatör) för 10 år sedan, då skorstensfejarmästaren inte ville godkänna installatörens installation..

Så ring och kolla upp hur de vill ha det..

Vi har inget spjäll, men sotningslucka (vid 90° böj).
Gjorde som du sa och det visade sig at jag varken behöver spjäll eller sotningslucka pga det korta avståndet in i stoset :)

Samt ett mycket väl utfört arbete. haha det tackar man ju för...!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.