Har en fundering om blandningsventiler

Blandar dessa NER varmvattnet till önskad temperatur?

Eller blandar dessa UPP kallvattnet till önskad temperatur?

Kanske lite konstigt formulerat men kanske ni förstår.

Med vänlig hälsning, Jonas
 
De blandar kallvatten med varmvatten till rätt temperatur.
 
Den blandar ner varmvattnet.
 
Lite filosofisk fråga.
Antar att skillnaden är om man nyttjar mest varmt eller mest kallt vi blandningen.
Jag har ca 8grader kallvatten och ca 80grader från vvb.
Detta gör att jag använder mer kallvatten för att blanda till 40grader tappvatten. Så jag har kallvatyen blandar in varmvatten.
Vatten innehåller lika mycket energi mellan 0-100grader. Alltså kan vi höja temp från 98-99 med lika mycket energi som från 2-3grader. (Bortsett från förluster)
 
Jo att den blandar varmt och kallt vatten till inställd temperatur vet jag.
Men jag undrar vilken ingång den prioriterar.
Om jag vill ha en ackumulatortank med beredare/slingor först och en elvvb efter detta och köra med dubbla blandningsventiler för att i första hand tömma tanken på värme så förstår jag inte hur den första blandningsventiler fungerar.
Hittade ett schema som matss här på forumet lagt ut men jag vet inte hur jag kan lägga in det.
 
tomtend skrev:
Jo att den blandar varmt och kallt vatten till inställd temperatur vet jag.
Men jag undrar vilken ingång den prioriterar.
Om jag vill ha en ackumulatortank med beredare/slingor först och en elvvb efter detta och köra med dubbla blandningsventiler för att i första hand tömma tanken på värme så förstår jag inte hur den första blandningsventiler fungerar.
Hittade ett schema som matss här på forumet lagt ut men jag vet inte hur jag kan lägga in det.
Den håller KV-porten stängd så länge VV ligger lägre än inställd temp. Så vill du koppla dina två källor och spara på elvärmda vattnet ska du koppla elvärmda på normala VV-porten och från tankslingan till KV-porten, då försöker den blanda ner det redan för varma VV med tankvärmt "kallvatten". Det utgående från denna kopplingen ska du sen som vanligt blanda ner via en normalkopplad ventil.
 
Borde det inte bli fel i det schemat om man säger att den blandar NER det varma vattnet till önskad temperatur.

Borde den inte ta av den sista beredaren till största delen då?
Om inte vattnet där är för varmt så att den måste blanda in från den första.

Eller tänker jag galet då?
Eller är en sån installation jag nämnt tidigare inte alls att tänka på?

Det är en jobbarkompis som funderar på detta. Han har både pelletspanna och luftvatten värmepump kopplad till en ackumulatortank. Kör han på pelletspanna så är det inget problem med varmvatten men om han kör värmepumpen så klagar tanten hans på att varmvattnet inte räcker till.
 
Men om du skippar blandningsventilen vid acktanken och matar hela tanktempen direkt i in i VVB som är ställd något längre än vanligtvis, tex 65c.
Då får du en simpel lösning som är driftbillig sålänge det finns över 65c i acktanken, och sjunker det så stöttar VVB.
Om du dessutom kan skippa en inbyggd VVB i acktanken och köra med två slingor, en låg och en hög som seriematar varandra så får du ut maximalt av tankvärmen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.