Hej,

Vi har precis fått ett positivt förhandsbesked för att bygga på en fastighet vi haft en längre tid. I handlingarna vi fått hem står i princip inget utförligare än att bygglov måste sökas inom 2 år.

Förstår att kommunen i och med detta sagt att det är lämpligt att uppföra ett hus på den plats och fastighet vi sökt på. Men vad har vi egentligen fått beviljat?

Kan man säga att det i och med beviljat förhandsbesked är godkänt att bygga ett hus på 150 m2 (normalstorlek) eller liknande, eller kan det visa sig efter bygglovsansökan att de inte vill acceptera ett hus större än 70 m2?

Dvs, vad har kommunen godkänt iom att de godkänt ett förhandsbesked?
 
I din ansökan om förhandsbesked så har du väl angivit en byggnadstyp, storlek osv? Så länge du ansöker om byggnadslov för ett hus som är exakt som det du angav i förhandskeskedet så är du garanterad att få bygglov.

Sedan kan du säkert avvika en del från det också, men då blir det i viss mån en subjektiv tolkning från myndigheten om din lovansökan stämmer med förhandsbeskedet.

Troligen kan man också riskera att få nedslag på "stilpunkter", Om du ex. fått förhandsbesked på ett "normal modernt" hus, så tror jag att de kan få för sig att kräva en äldre stil som skall passa in bättre i omgivningen. Dvs. stilen uppfattades inte som en del av förhandsbeskedet.

Jag kan ha fel, men jag tror att om man ex. sökt förhandsbesked på ett extremt hus, kanske hypermodern utformning, då bör förhandsbeskedet gälla även stilen.
 
Jag sökte förhandsbesked för ca 6-7 år sedan och då villa handläggare ha in väldigt specifika detaljer, tex typ av hus, storlek, exakt placering etc.

Denna gången ville de dock inte ha det, utan processen verkade mest handla om huruvida det är lämpligt att placera "ett hus" på min fastighet. Vi planerar bygga ett lite större hus och jag började fundera om det i förhandsbesked numera är "normala förhållanden". Dvs om du får beviljat ett förhandsbesked är det ok att uppföra ett normalt hus (150 m2 + 40 m2 garage eller liknande). Vill man avvika från detta får man se vad bygglovet säger?
 
Är det möjligen så att det finns områdesbestämmelser för området (en form av detaljplan "light"). För då kanske du kan räkna med att få bygga vad som helst som passar till områdesbestämmelserna, nu när tomten bedömts som OK för bebyggelse.
 
Enklast är väl att fråga på byggnadsnämnden, det kan ju innebära vad som helst.
Det kan vara så att dom ritningarna är godkända men att VA frågan inte är löst, och visst du kan bygga på vinst eller förlust. Finns inget VA kan du ju inte flytta in. Så var det när vi byggde nytt för många år sedan, VA var färdigt samma vecka som vårt dåvarande hus blev slutbesiktigat så vi hade tur.
 
Ett förhandsbesked säger att det är lämpligt att placera ett hus där ni har ansökt.

Det kan dock visa sig senare ett man behöver flytta det åt något håll av någon anledning.

Du är inte garanterad bygglovet, men du vet om att det är lönt att lägga energi och pengar på en riktig ansökan.
 
Kan man om man skrivit 1planshus i ett positivt förhandsbesked ändra sej och söka bygglov för ett 1,5 halvplanshus?
 
Stod det nåt om vilken typ av hus det gällde? Har för att mitt förhandsbesked bara lite luddigt medgav ett hus inom planbestämmelser etc etc.
 
Om du svarar på min fråga så fick jag kryssa i 1plan. Men man kan ju ändra sej. Som jag tolkar pbl så säger ett förhandsbesked bara om det är lämpligt att bygga på platsen överhuvudtaget. Men jag kanske tolkar fel o är orolig.
 
CHEMAS skrev:
Om du svarar på min fråga så fick jag kryssa i 1plan. Men man kan ju ändra sej. Som jag tolkar pbl så säger ett förhandsbesked bara om det är lämpligt att bygga på platsen överhuvudtaget. Men jag kanske tolkar fel o är orolig.
När vi sökte bygglov så ändrade vi såväl placering som byggnadstyp jämfört med förhandsbeskedet. Hade kontakt med handläggare innan och han förklarade att de "tar hänsyn till vad som står i förhandsbeskedet" men att vi skulle söka precis som vi ville ha det.

Den enda punkt som de inte var villiga att ändra på var färgvalet, vi fick endast välja en kulör som motsvarade någon byggnad i närområdet vilket för vår del kändes helt okej när grannarnas hus hade samma färgkod som vi tittat på sedan innan :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.