Funderar på att köpa en timmerbyggsats för att bygga till fritidshus.
Tillverkarn jag tittas hos har timmer med tjocklek 94mm, räcker det eller måste man sätta ytterligare panel+isolering på ut eller insidan för att man ska slippa frysa?
 
Det beror på hur mycket el eller ved du tänker använda.
 
Jadu, låt säga att jag sätter in en vanlig vedspis, utan murstock, och att jag inte ska behöva frysa på morgonen bara för att jag inte eldat hela natten även för att det är 0gradigt ute.

Borde ju finnas någon slags rekommendation?
 
94mm trä motsvarar ju ungefär 25mm glasull. Personligen tycker jag att det verkar vara lite väl lite. Sannolikt så kommer det "stråla" kyla från väggarna när det börjar bli kallt ute. Jag hade nog valt att stoppa in 70mm isolering i väggarna för att få en jämnare och behagligare temperatur över dygnet. Dessutom kommer det fort bli varmt inne när solen skiner då isolering även isolerar åt det hållet med. Du riskerar alltså få en riktigt jojo-temperatur i huset under vår och höst då solen är stark på dagarna men det fortfarande är kallt om nätterna.
 
Redigerat:
Tackar för svaret! Då krävs det alltså riktigt grovt timmer för att det ska räcka.
Frågan är nu, finns det några för/nackdelar om man isolerar på in eller utsidan, eller ev skillnader överhuvudtaget på hur man ska göra?
 
Byggnormen idag är väl 8 tum tjockt timmer om man inte ska ha isolering.
Jag vet att det blir skillnad på timrets egenskaper om man isolerar på utsidan eller insidan, men jag kommer tyvärr inte ihåg vad skillnaderna innebär, men det handlar om inomhusklimatet.
 
En faktor är att har man isolering utanför låter man trät med sin värmekapacitet lagra värmen och minska skillnaden dag/natt.
Det är massan som avgör hur bra materialet lagrar värme. Nu är inte trä så tungt om man jämför med betong men lite skillnad blir det.

Placeringen ändrar även var ev. daggpunkt hamnar, var det kan skapas kondens. Kan vara av hög vikt om du tänkt skippa plasten.
 
odolf skrev:
Jadu, låt säga att jag sätter in en vanlig vedspis, utan murstock, och att jag inte ska behöva frysa på morgonen bara för att jag inte eldat hela natten även för att det är 0gradigt ute.
Om tanken är att komma ut till stugan en fredagskväll och elda tills det är varmt så kan du nästan oavsett isolering glömma att det är varmt i huset på lördagsmorgonen. Detta i synnerhet om det är ett timmerhus med tunga väggar. Det tar mycket längre tid att värma upp husets stomme än att värma luften. Är inte stommen varm så kallnar luften fort.

Om du däremot eldar och håller varmt hela lördagen så kan det vara drägligt på söndagsmorgonen. I alla fall om det inte är kallare än 0 grader ute.
 
Om man tänker isolera väggarna på utsidan finns det väl knappast någon större orsak att bygga ett timmerhus. Timmerhus bygger man väl för utseendets skull. Vill man ha "timmerkänsla" inne finns det ju mycket naturtrogen panel att använda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.