Hej!

Jag ska installera en diskmaskin, men innan dess ska jag byta blandare till en sådan som har avstängningskran. Jag vill bara kolla här så jag tänker rätt. Har aldrig gjort nåt sånt här innan.

Det övre röret (dagens blandarrör) har jag mätt upp till 10mm och det undre som kommer ifrån väggen är 12mm.

Jag antar att kopplingen är en konvertering 12 till 10.

Stämmer det att jag kan köpa en blandare (som har 10mm rör) och stänga av vattnet i huset och tömma kranen. Sedan hålla "mittendelen" med en rörtång och lossa övre muttern med en skiftnyckel.

när den lossnar så drar jag loss gamla blandaren och sätter dit den nya. När jag satt dit den så böjer jag rören något så det finns lite spel. Markerar med ett streck ca 10-15mm under "kragen" på den övre muttern (när den är fastskruvad igen).

Jag använder samma övre mutter men byter ut packningen och klämhylsan (konar röret innan jag sätter dit klämhylsa/packning/mutter).

Jag kommer som sagt att stänga av vattnet in till huset. Behöver jag stänga av varmvattenberedaren som står på nedervåningen? Köket är på övervåningen. Kan vattentrycket trycka upp vattnet till övervåningen?

Bild på ett av de 2st kopparrören från blandaren.(bilden är rättvänd.)

unnamed.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack för råd/tips/hjälp från vänliga människor.!
 
Du behöver en ny vatette kona 10mm samt stödhylsa 10x0,8mm om den nya blandaren har mjuka koppar rör. Men om blandaren har stålomspunna flexslangar med rörända så behövs endast konan.
Inga rörtänger på kopplingarna använd skiftnycklar alt fasta nycklar.
Montering av nya blandaren är det viktigt att rören bottnar i kopplingen.



Mvh
 
Redigerat:
Behövs ingen förminskning då kopplingen i detta fallet är en 10-12 koppling. Behövs endast nya klämringar och ev stödhylsor.
 
Tack för bra svar! Nån som har nån tanke angående varmvattenberedaren på nedervåningen?
 
Redigerat:
http://www.sigro.se/sv/klaemringskoppling/vatette-klaemring-10-mm.php

Bäst att köpa klämmring av samma märke, stödhylsan du länkade stämmer. Stänger du vattnet vid mätaren så stängs vvb samtidigt, öppna både kv vv i källarn och släpp ut trycket i systemet, öppnar man kökskranen på övervåningen samtidigt blir det baksug och rören tömmer sig. Vill man så kan man knöka dit ett gammalt badlakan i skåpet medans man arbetar som tar ev. söl.

Mvh
 
Tack för er hjälp!

Det blev en Mora kran med flexibla slangar och då behövdes endast klämringar. Det jag reagerade på var att jag har läst på olika ställen att man hör ett klick när klämringen kläms ihop? Hörde inget sånt. Körde inte heller någon gängtejp. Men det verkar vara tätt i alla fall.
 
Krilleman
Det ska absolut inte höras något klick från en klämring. På en sådan drar du bara åt efter monteringsanvisning! Det är på förminskningar som "klicket" ska höras, vilket du inte har.

Och gängtape på en klämringskoppling ska man absolut inte använda!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.