Vi håller på och planera renoveringen i ett hus vi precis köpt. Vi skulle gärna vilja ha en bastu i badrummet och blev lockade av de relativt billiga priserna som Luxway har. Såg också att de ha multibastu dvs en IR bastu med vanligt bastuaggregat och det verkar ju bra att få både och. Såg att Tylö också hade multibastu och där tror jag priset bar det dubbla. Där gör man på motsatt sätt, att man tar en vanlig bastu och sätter in extra IR-paneler. Är det någon som har erfarenhet av de här multibastus?
Funderar också på att det kanske inte är så bra att sätta in ett färdigbyggt basturum i ett badrum. Antar att värme och fukt kanske kan påverka golvet under basturummet eller väggen bakom? Detta är ju färdiga rum / kabiner man bara ska sätta in.
Sen undrar jag också hur man vet vad det är för kvalite på den typen av IR som används?
 
Capri skrev:
Vi håller på och planera renoveringen i ett hus vi precis köpt. Vi skulle gärna vilja ha en bastu i badrummet och blev lockade av de relativt billiga priserna som Luxway har. Såg också att de ha multibastu dvs en IR bastu med vanligt bastuaggregat och det verkar ju bra att få både och. Såg att Tylö också hade multibastu och där tror jag priset bar det dubbla. Där gör man på motsatt sätt, att man tar en vanlig bastu och sätter in extra IR-paneler. Är det någon som har erfarenhet av de här multibastus?
Funderar också på att det kanske inte är så bra att sätta in ett färdigbyggt basturum i ett badrum. Antar att värme och fukt kanske kan påverka golvet under basturummet eller väggen bakom? Detta är ju färdiga rum / kabiner man bara ska sätta in.
Sen undrar jag också hur man vet vad det är för kvalite på den typen av IR som används?

Tittade också på Luxways multibastu men fegade ur i sista minuten och köpte en konventionell bastu på 150x120 cm från Saunax istället. Tylö och Harvia var dubbelt så dyra och kanske lite snyggare.

Att ställa in ett basturum i badrummet är nog den säkraste bastuinstallationen du kan göra. Värmen och fukten hålls inne i bastun som inte har kontakt med badrummets väggar. Nere vid golvet är det inte heller särskilt varmt och medan bastun värms upp och svalnar kommer den att torka ut badrummet snarare än fukta det. En lång dusch frestar nog på badrummet mer än ett bastubad.

Det som gjorde att jag avstod från Luxways kombinationsbastu var flera saker; Hela basturummet kändes konstruerat för infrabastu med ett vanligt aggregat monterat i efterhand. Det fanns exempelvis bara en bänk, inte någon övre och undre som i en normal bastu. Man undrar hur mycket värme den inbyggda ljudanläggningen tål där den sitter monterad högt upp ovanför aggregatet. Främre väggen var av glas och bakväggen av typ fasadsten. Sten och glas gör rummet mycket trögare att värma upp än med träväggar, och om man skulle luta sig mot en uppvärmd stenvägg bränner man sig. Det här är inga problem i en infrabastu, men i en varm bastu är jag tveksam.
Notera dock att detta bara är mina farhågor och funderingar, inte fakta eller erfarenhet. De kanske funkar utmärkt, vad vet jag?
 
Tack för ditt svar! Är du nöjd med den bastun du köpte? Fungerar den bra? Var den lätt att montera? Hur mycket kostade elinstallationerna?
 
Min Saunax är bara halvt ihopskruvad och väntar på elektrikern.
 
Någon mer som har erfarenhet av Saunax, Luxway eller annat basturum?
Tror ni att det går att sätta in IR i efterhand i en traditionell Saunax-bastu med vanligt bastuaggregat?
 
Hej, Köpte ni någon multibastu? Och hur fungerar det i så fall såhär några år senare?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.