Sitter och tittar i Google Analytics. Vi surfar mer och mer från surfplattor och mobilen. Jämför en månad tillbaka (7 dec 2013 - 6 jan 2014) med samma period förra året.

Besök från surfplattor har ökat med hela 91,34 %.
Besök från mobiltelefoner har ökat med 76,98 %.
Besök från datorer har också ökat, men bara med 5,3 %.

Totalt har vi fått:

16,77 % fler besök
20,97 % fler unika besökare
26,75 % fler sidvisningar
8,54 % fler sidor/besök
10,63 % ökad genomsnittlig längd på besöken

Glädjande siffror tycker jag. Visst är det bra!?
 
  • Gilla
carra och 3 till
  • Laddar…
Glädjande siffror tycker jag. Visst är det bra!?
Ja, det är bra Per, och ett kvitto på att ni gör ett bra jobb (y)

Men jag känner mig inte som en "unik" besökare.
Tycker att jag är rätt vanlig faktiskt :|
 
Per Eskilsson skrev:
Sitter och tittar i Google Analytics. Vi surfar mer och mer från surfplattor och mobilen. Jämför en månad tillbaka (7 dec 2013 - 6 jan 2014) med samma period förra året.

Besök från surfplattor har ökat med hela 91,34 %.
Besök från mobiltelefoner har ökat med 76,98 %.
Besök från datorer har också ökat, men bara med 5,3 %.

Totalt har vi fått:

16,77 % fler besök
20,97 % fler unika besökare
26,75 % fler sidvisningar
8,54 % fler sidor/besök
10,63 % ökad genomsnittlig längd på besöken

Glädjande siffror tycker jag. Visst är det bra!?
Kan det till viss del bero på att många som tidigare gått in från datorn nu har fått nya prylar i julklapp?

Själv går jag in på byggahus.se från dator, telefon och 2 olika surfplattor.
 
Hur definieras en unik besökare?
 
Ja, det är ju superbra :) Bara att gratulera till en bra start på 2014! :)
 
Per Eskilsson skrev:
Enligt Google så är en unik besökare i Google Analytics-verktyget "antalet unika (icke-duplicerade) besökare på en webbplats under angiven tidsperiod".
[länk]
Hehe, tack för att du gjorde dig besväret, men det där blev ju bara snömos :)

Om jag besöker sidan från min dator och min telefon så förstår jag att det blir två användare. Men webb och app från samma telefon? Och gör det någon skillnad om man är inloggad elller ej? Och två browsers från samma dator? Eller två olika inloggade användare från samma dator? Om man besökt sidan, inloggad på en dator, hur lång tid tar det innan man blir en till unik användare? Kan man räknas som samma unika användare om man sitter och surfar runt oavbrutet i flera dygn?
 
Nyfniken skrev:
Hehe, tack för att du gjorde dig besväret, men det där blev ju bara snömos :)

Om jag besöker sidan från min dator och min telefon så förstår jag att det blir två användare. Men webb och app från samma telefon? Och gör det någon skillnad om man är inloggad elller ej? Och två browsers från samma dator? Eller två olika inloggade användare från samma dator? Om man besökt sidan, inloggad på en dator, hur lång tid tar det innan man blir en till unik användare? Kan man räknas som samma unika användare om man sitter och surfar runt oavbrutet i flera dygn?
Redan denna långa harang om detta ickeproblem sorterar in dig i kategorin "Unika besökare".

Fler frågor ;)
 
Man räknar unika webbläsare. Om du t ex surfar från Safari och Chrome på en och samma dator så räknas du som två unika. Om du är inloggad eller ej spelar ingen roll. Appen och webbläsaren redovisas separat, men inte dubbelt. Hoppas du blev klokare.
 
  • Gilla
Drömhus2012 och 1 till
  • Laddar…
Per Eskilsson skrev:
...Appen och webbläsaren redovisas separat, men inte dubbelt. Hoppas du blev klokare...
Jag tar mig friheten att svara i mina blyga medforumisters ställe:

Separat men inte dubbelt? Que?

Still confused, but on a higher level
som det heter
 
KnockOnWood skrev:
Separat men inte dubbelt? Que?
"Redan denna långa harang om detta ickeproblem sorterar in dig i kategorin 'Unika besökare'."

:p
 
KnockOnWood skrev:
Separat men inte dubbelt? Que?
Separat som i en helt annan lista som Per inte skrev om eller inkluderade siffror från i första inlägget. :)
 
Snarare är det väl så att antal unika besökare anges separat för app och webbläsare.

Det kan alltså vara så att antal unika besökare från webbsidor ökat med 22% och från appen med 20%, åsså blir snittet de angivna 21%, om det är snittet som angivits.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.