Vi har tänk att ha liggande köksskåp som sittbänkar i vårat kök enligt bild på medfäöljande länk (Bild 2).

http://www.viivilla.se/Gor-det-sjalv/Forvaring1/5-smarta-forvaringsideer-65014

Jag är dock osäker på hur bra det håller. Min tanke är att lägga en regel inmot väggen som skåpen får vila emot. Sen som det står i texten några vinkeljärn i varje skåp för att förstärka upp det hela, och en skiva över för att fördela vikten.

Men det jag känner oro för är att det brakar ändå och bakstycker sitter kvar på väggen, medans skåpsidor och luckor faller framåt.

Som som provat och/eller kan komma med förslag?

Mvh Erik
 
Vi har 330 djupa skåp som sittbänk i vår hall. En stadig toppskiva styvar upp rejält men jag skulle tycka det vore obehagligt utan stödben i framkant. Vi har vårt skåp (800 mm brett) monterat på regel, samt fäst i bakkant men när man sätter sig långt ut tror jag rätt så mycket tyngd hamnat fördelat över våra tre "sockelben".
 
Har inte provat, och vill inte göra det. Istället har jag ett förslag:

Varför inte göra en enkel sockel som skåpen står/ligger på.
Så slipper du dessutom städa och leta efter borttappade saker under dem :)
 
Använd överskåp till kyl / frys. Det är nog ingen risk att backstycket sitter kvar om det brakar, för skåpen brukar skruvas med vinkel som sitter i sidostyckena. :)
Sen hade jag valt att använda ben och sockel för att slippa städningen därunder.
Hoppa upp på din nuvarande köksbänk och provsitt så kommer du nog också på varför ben är bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.