Jag skall spika upp ny fasad av fjällpanel. Tänktee måla den på backen först med
matt rödfärg från Cuprinol. Synpunkter på den färgen, bra eller dålig?
Och den viktigaste frågan, skall jag måla baksidan när jag ändå har chansen?
 
Ja det låter vettigt, (för det tänker jag också göra ;D) Men var nu försiktig när Du jobbar med fjällpanelen, för det är en ganska dålig panelbräda som har viljan att svänga sig som den vill, innan den blir uppspikad (använd kamspik).
Försök att hålla panelen buntad så länge som möjligt, och när du målat så lava dem igen på samma sätt som på brädgården. Gör momenten under kort tid. Kanske lämpligt att såga upp bitarna, måla baksidan och kanten och ändarna, spika upp och låt panelen torka ut innan fasaden målas.
 
Ok, så jag målar baksidan en gång och framsidan två :)
Tänkte ta hem brädpaketet till helgen och börja måla.
Snickaren kommer inte förrens v 34.

Kan det vara ideé att vänta med målningen?
Blir det mindre krokigt om man målar och förvarar allt i garaget?

Någon som har synpunkter på matt rödfärg ifrån cuprinol?

Mycket frågor blir det :-?
 
  • Gilla
NoOne2k
  • Laddar…
Bump :)

Mera svar kanske.
 
Om Du skall ha en snickare till att sätta upp panelen, då blir det nog lugnast om du målar nu, så att det hinner torka ordentligt. Kan nog bli en del svordomar om verktyg och annat blir nedkletat. Det är bra om du kan hålla panelen på en skuggig plats. Rödfärgen från Cuprinol, håller nog samma kvalitet som övrig färg från de stora tillverkarna.
 
Nu är det målat :D
140 kvm började i fredags kväll, och har målat allt 2 ggr.

Ryggen är röd, dock ej av rödfärgen ::)
 
saturnus2 skrev:
Ja det låter vettigt, (för det tänker jag också göra ;D) Men var nu försiktig när Du jobbar med fjällpanelen, för det är en ganska dålig panelbräda som har viljan att svänga sig som den vill, innan den blir uppspikad (använd kamspik).
Försök att hålla panelen buntad så länge som möjligt, och när du målat så lava dem igen på samma sätt som på brädgården. Gör momenten under kort tid. Kanske lämpligt att såga upp bitarna, måla baksidan och kanten och ändarna, spika upp och låt panelen torka ut innan fasaden målas.
Jag funderar på samma sak, men här gäller det lockpanel. Köpte färdiggrundad panel, men den är ju då bara grundad på yttersidan. Har nu oljat och grundat ändträt och funderar om det är bra eller dåligt att måla insidan. Kan det inte bli så att man stänger in ev fukt om man målar insidan?? Panelen komer att vara ventilerad på baksidan.

M & A
 
Personligt tror jag inte att man tjänar livslängd på att måla hela baksidan. Viktigaste är att det är ventilerat.
Jag har enbart grundoljat baksidan 15-20 cm från ändarna.
 
  • Gilla
sesanor
  • Laddar…
W
Varför måla baksidan???. Har panel som är långt över 100 år och den har inte blivit målad på baksidan och är helt frisk. Det är ju endast om något är fel med fasaden som det skulle behövas målas på baksidan och då förvärrar man ju endast problemet genom att det hinner ruttna mer inne i väggen innan det syns på panelen. Tycker inte det är en bra ide alls faktiskt.
 
  • Gilla
sesanor
  • Laddar…
Måla "INTE" baksidan. Om du målar baksidan och träet inte är riktigt torrt, har fukten ingenstans att vandra ut och du kommer att få rötskador... Linnex har rätt, måla ändträet men inget mer...
 
Man kan tänka sig att 100 år gammal panel är av bättre virke än dagens.
Jag hade målat båda sidorna, men inte använt en modern tät färg.

Ändträet skall helst "bada" i träolja före målning. Ställ dem på hökant i ett kar med olja, om du har tid och möjlighet.

 
Det var nog så viktigt att tillägga att konseptet gäller oljefärg/produkter, som Inger.P är inne på.
Det har också stor betydelse var byggnaden är belägen, om det nu skall vara någon vits med skydda virket. Själv bygger jag i skogen och i en fuktig miljö, och där trivs många konstiga smådjur som gillar nytt timmer. Då jag har ett gammalt lager av färgprodukter, så kostar det mig inget, mer än jobbet, för att göra tillvaron för baggar och andra skadeinsekter på avstånd. För jag tror nog att djuren hellre väljer grannens träddoftande kåk, framför min som doftar färgfabrik ;D
Även taket har fått sig en omgång, men inte insidan.
takmlning.jpg
 
Det blir nog svårt att omvända mig och min uppfattning om färger med 45år inom området. Men virke som tar skada av oljefärg, kan jag inte påminna mig att jag sett. Däremot när akrylat (vattenbaserade) färger gjorde sitt intåg på 60-talet, då uppstod det rötskador på virket. När rallarna var igång med järnvägsbyggen, högg man träd till slipersar efter hand, impregnerade dessa efter hand och lät dem ligga på backen. Detsamma med alla växthusanläggningar som byggdes, timmret målades med oljefärg omgående, en del finns kvar än idag, 50--70år gamla. När det gäller byggnader i norra delen, så har man ett torra klimat där, hus kan stå omålade i hundra år, utan nämvärd skada. osv.
 
Jag målade ju panelen på baksidan, jaja med cuprinols matt rödfärg.
Den påminner en hel del om faluröd så jag är inte orolig för att det
inte skall "andas" om det är fukt i panelen.

Bifogar före bild i detta inlägg där panelen är målad med en gammal akrylat färg

 
  • PICT2099.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här kommer en bild på huset när den nya panelen sitter på plats.
Snyggt värre tycker jag :D
 
  • PICT2658.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.