Ska ytbehandla en ektrappa (ny) och tänker använda Osmo Hårdvaxolja.
Enligt instruktion för vaxoljan så behöver man två strykningar.

Jag har emellertid hört någon snickare som förordar att man börjar med en behandling med kokt linolja och därefter lägger på Osmo Hårdvaxolja (en eller två gånger?).

Är det någon som provat detta?
 
Kokt linolja är att jämföra med klarlack. (Linoljefärg utan pigment.)
Kokt linolja härdar.
Okokt linolja är lämpligt att smörja in trä med, typ bänkskivor etc.
Okokt linolja härdar inte.

Vet tyvärr inte vad som funkar med ek och hårdvaxolja dock.
 
Kolla med Osmo först. Jag hade laserat en skiva och då löste sen hårdvaxet upp färgen. Vill du inte ha en annan pigmentering skulle jag köra två gånger med Osmo bara.
En lackstrykare (sån skumgummi pensel) är oslagbar för hårdvaxoljan! :)
 
Har precis börjat stryka ett antal bänkskivor av ek med OSMO hårdvaxolja. Några obehandlade och några tidigare oljade med paraffinolja. Än så länge ser resultatet lovande ut oavsett tidigare behandling.

Tröttnade ganska snabbt på att tvätta penseln mellan varje gång och har de sista gångerna använt Torky papper istället. Luddar inte, bara att blöta ner och slänga efter varje strykning.

Vad jag däremot inte lyckats med är att hälla ut lagom mängd olja ur burken utan att hela burken blir kladdig...
 
Observera att Osmo oljan är glashal bra länge innan ytan blivit lite sliten. Jag har den på parkettgolv och det var skridskobana i ett ½ år där man går.
 
  • Gilla
cireh75
  • Laddar…
PelleSnickare skrev:
Ska ytbehandla en ektrappa (ny) och tänker använda Osmo Hårdvaxolja.
Jag har behandlat ett askgolv med Osmo och det blev väldigt halt. Till en trappa skulle jag nog hellre välja en ultramatt lack eller Bona naturale. Men det kanske finns nåt att hälla i hårdvaxolja för att ytan ska bli mindre hal?
 
Jag upplever inte vår golv som SÅ halt, dock har vi Osmos matta vax, kanske det är skillnad?
 
Jag har oljat med Osmo matt vax och det blev inte halt alls. Det står varningar på burken att det blir halt om man lägger för tjockt... För mig gick det åt klart mindre än vad bruken anger, så lägg tunnt så går det bra. Som tidigare sagts, skumpensel är lysande för detta, ha så lite vax i penseln att man måste dra flera gånger på samma fläck för att det ska väta så blir det tunnt och bra.
 
Pelle,
Att olja en trappa kan se snyggt ut - men ett oljeskikt är utomordentligt tunt (och tvåskikt är fortfarande nästan inget) och i en trappa sätter alla ned sina fötter på ungefär samma ställe. Om trappan är svängd, så vrids foten dessutom. Effekten är att Du snabbt får slitage och ett underhållsbehov! Om Du inte sköter detta på ett förebyggande sätt, så kommer det inte att se trevligt ut.
En annan sak är att hårdvaxoljan är ganska hal - inte idealisk i en trappa!

Själv har jag Bona Naturale i min trappa och är nöjd med utseende och friktion - jah håller alltså med Pära.

NEP
 
Jag har osmo hårdvax silkes matt i min trappa, den är inte hal och det är i princip omöjligt att slita ut osmo vaxet, det ser som nytt ut fortfarande även ifall det var 2 år sedan sista varningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.