Jag håller på att bygga ny arbetsbänk i källaren. Ett vanligt skruvstäd för metallarbete ser jag som en nödvändig pryl, men samtidigt är det skönt att ha hela bänkytan fri när man jobbar med stora arbetsstycken. Från min skoltid minns jag att hyvelbänkarna hade ett skruvstäd fäst undertill som man kunde fälla upp genom att vika upp bakre halvan av bänkskivan (lite svårt att förklara, men skruvstädet hängde alltså på undersidan av bänkskivan när det inte användes)

Nu undrar jag om någon har fixat en snygg lösning på det här temat och vill dela med sig av lite bilder? Självklart kan man skruva loss städet när det inte behövs, men nu är det smarta tekniska lösningar som efterlyses!
 
Det finns en del amerikanska artiklar om att ha saker monterade som du beskriver. Vad kan de heta? Workbench fold down vise?
 
Många snygga lösningar på hitch mounts! Ibland känns det som att allt roligt finns i USA.
 
Ja visst är det rätt smart! Men att ha en grill på dragkroksfästet, är det praktiskt? :D http://tailgategrilling.com/take-grill-everywhere/

Jag har funderat på att sätta ett fyrkantsrör under min nya planerade bänk, och sen bygga flyttbara enheter. Typ skruvstycke, slipmaskin etc. På nuvarande bänk spänner jag fast skruvstycket som är monterat på en plankbit med tvingar, men det blir inte tillräckligt stadigt tycker jag. Ofta vill man ju ta ordentligt med just skruvstycket.
 
joegge skrev:
Det här kanske ger lite ideer:
[länk]
Den där var snygg!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.