Ärade forumdeltagare

Ni som läst mina tidigare inlägg vet att jag är nybliven och stolt ägare till ett gammalt timmerhus från 1800-talets början. Nu väntar en omfattande renovering för att göra kåken beboelig enligt moderna livsvillkor.

Golvet i huset består av mycket breda kilsågade furuplankor, som dessutom håller en ansenlig tjocklek (32-38mm).

Jag kommer att gjuta en platta invändigt innanför befintlig sockel och hade planerat att värma upp huset med bergvärme/golvvärme + kakelugn . Nu har jag dock från flera håll (bl.a av forumgurun Karl XII) blivit avrådd från detta, dels på grund av den dåliga värmegenomsläppligheten i ett massivt trägolv, dels med hänsyn till de uråldriga gamla plankorna.

Kan någon ge mig tips om hur jag ska värma upp mitt hus? Helst vill jag slippa alla fula radiatorer.. :p

/Magnus
 
Är det kanske tillräckliga springor mellan plankorna för att släppa upp värmen om du isolerar grunden och sätter radiatorerna nere i grunden?

Annars kan du ju sprida värmen med varmluft om du bygger kanaler under golvet och gör hål för tilluftdon (galler) i golvet nedanför fönstren.
 
Aha! Här kan man spåna fritt..:)

Fläktradiatorer kanske, undanstoppade och inbyggt lite osynligt sådär...
....kopplade till varmvattensystem som värms av bergvärme eller pellets/ved...
...kombinerat med en värmeväxlare typ Heru eller Villavent vilken ger tillbaks en massa energi och samtidigt ser till att ventilera det gamla huset med varm, torr och ren luft. Många äldre hus är ju principiellt byggda för självdrag och har en förmåga att storkna när man moderniserar. En värmeväxlare tar ju också reda på enorma mängder energi från kakelugnen. Problemet kan kanske vara att skohorna in alla ventrör för frånluft och tilluft.

Det kan faktiskt tänkas att bergvärme är overkill för en sån här lösning, men som sagt, elen blir ju inte billigare.
Och i Norrland går det ju åt en del.. Det beror lite på vad du satsar på fönster och isoleringstjocklek.
 
Ahaa.. :D

Fläktradiatorer, har jag inte tänkt på men det skulle ju kunna vara ett alternativ! Jag vill minnas att dagens fläktradiatorer är ganska tysta och smidiga, eller hur?! Dessutom lär det ju krävas betydligt färre jämfört med om man använt konventionella radiatorer.

Jag tänker faktiskt inte tilläggsisolera husets väggar, utan bara i golv och tak. Vad gäller fönster kommer jag att renovera befintliga gamla 2-glas, så nog kommer det att löna sig med bergvärme alltid..

Tack för tipset XII, nu känns det lite roligare igen! Har du förresten något förslag på tillverkare av fläktradiatorer?

/Magnus
 
Helin skrev:
Ahaa.. :D

Fläktradiatorer, har jag inte tänkt på men det skulle ju kunna vara ett alternativ! Jag vill minnas att dagens fläktradiatorer är ganska tysta och smidiga, eller hur?! Dessutom lär det ju krävas betydligt färre jämfört med om man använt konventionella radiatorer.

Jag tänker faktiskt inte tilläggsisolera husets väggar, utan bara i golv och tak. Vad gäller fönster kommer jag att renovera befintliga gamla 2-glas, så nog kommer det att löna sig med bergvärme alltid..

/Magnus
Risken är att du får rejäla kallras vid dina fönster, men kanske kan fixa sig om du byter innerglasen mot energiglas..
 
Precis, jag skulle absolut ha satt i en isolerglaskassett i innerbågen - där finns otroligt mycket fördelar i form av pengar och komfort..

Tyvärr, jag har ingen pejl på bra fläktradiatorer....
Sök lite på Google så hittar du säkert en drös tillverkare.
 
Hej.
http://www.aircoil.se/ har fläktradiatorer. De kostar runt 4.000:- styck. De finns från 1,7 till 3,7 kW (vid 50 gradigt vatten).
Om du drar rören själv blir det en bra och ekonomisk lösning.
Dessutom får du AC om du kör in brainet (kylmediet från borrhålet) i radiatorerna men då behöver du förståss bergvärmen
 
Det låter ju väldigt intressant. luftkonditionering på sommaren är ju verkligen inte dumt, jag har förra sommarens värmeslag färskt i minnet. Man sover inte särskilt gott när det är 35 grader varmt i lägenheten... :p

Installationskostnaden för fläktradiatorer blir billigare än golvvärmeslingor, så jag kan utnyttja de överskjutande slantarna och använda dem till isolerglasinsatser till mina 2-glasfönster.

/M.
 
Jag pratade just med en bekant som har installerat jordvärme i kombination med fläktradiatorer i sitt hus. Han rekommenderade INTE luftburen uppvärmning och hänvisade bland annat till damm och irriterande buller.

Rådet jag fick av honom var värmepump och vanliga hederliga radiatorer med vattenburen värme. Just nu kastas jag mellan hopp och förtvivlan och det känns som om jag är tillbaka där jag började... :-[

Finns det någon därute som gjort en sån här renovering och har erfarenheter? De riktiga byggnadsvårdarna förespråkar ju uppvärmning medelst kakelugnar samt tilläggsisolering endast i form av fleecejacka, vantar och yllestrumpor, men det vore trevligt med åtminstone lite modern komfort utan att för den skull behöva våldföra sig på husets själ..

 
När du renoverar fönstren: Tänk på att använda maskindraget (ojämnt) glas åtminstone i ytterbågen. Det är jättefult med de "svarta hål" som uppstår när man sätter float-glas i gamla bågar, (och kanske t.o.m. blandar float och maskindraget i samma båge.)

Det finns både gammalt glas att köpa och även nytt maskindraget som är tillverkat i östeuropa eller Ryssland.

Eventuellt energiglas kan man sätta i innerbågen där det stör mindre utseendemässigt. Vänd glasen rätt bara... annars får de motsatt effekt mot vad du väntar dig. ;D
 
Som sagt, här spånar vi vilt. :)

Det är ju ett hyfsat stort och kostsamt projekt att bygga ett radiatorsystem, därför tänkte jag att fläktradiatorer kanske skulle funka bättre - speciellt som de inte behöver synas.

Kolla om det finns tystare modeller än din bekant har.

Damm? Varför skulle det bli mer damm egentligen?
 
Tack för tipset Eld. I ytterbågarna sitter original gammalt glas som går utmärkt att använda. Det är bara ett par rutor som gått sönder och måste ersättas, men det verkar finnas möjlighet att köpa gammalt ersättningsglas t. ex. genom Gysinge.

Innerbågarna däremot är nyare, så dem har jag inga betänkligheter mot att byta mot modernt isolerglas.
 
Karl XII,

Jag tar tacksamt emot alla tips, så spåna på bara! Det är bara lite besvärligt för mig att ställa om mig mentalt mellan de olika tänkbara varianterna och väga deras respektive för- och nackdelar mot varandra. Därav min förtvivlan..!

Vad gäller fläktkonvektorer och damm, tror jag att min bekant menade att det helt enkelt var mer luft i rörelse med ett sådant system, så att befintliga partiklar och damm lättare sprids i huset. Givetvis blir det inte dammigare, men det kanske uppfattas så om dammet lägger sig synligt på möbler och inredning istället för att ligga och gömma sig på golvet och i hörnen.

 
Hej Helin.
Kolla in konvektorerna lite noggrannare.
De har ett inbyggt filter som gör halva dammsugningen. Du får alltså dessutom "städat" samtidigt du får värme eller kyla, inte alls så dumt.
Jag har träffat flera personer som har dessa installerade och de är mycket nöjda.
Vad gäller jordvärme/bergvärme så är det ingen större skillnad. 50 meter jordslang eller 20 meter hål i berget per kW avgiven effekt. Det brukar dock vara väsentligt billigare att gräva om man har tillräckligt stor tomt.
 
Jo, det ska jag helt klart göra. Jag har absolut inte avfärdat idén med konvektorer. Precis som Karl XII säger har de ju den klara fördelen mot konventionella radiatorer att man kan bygga in dem och gömma bort dem.

Vad gäller ljudnivån vore det intressant att hälsa på någon med ett sådant system och lyssna hur det låter. Jag är helt klart beredd att ta lite susande för att slippa element längs väggen, men det finns ju gränser för vad man upplever som störande.

Min tomt är 3150 kvm, så det bör gå bra att få plats med jordvärmeslangar. Däremot visar den geologiska rapporten att marken är mycket tjälfarlig och det kanske inte är de bästa förutsättningarna för ett jordvärmesystem?! Jag har dock ingen uppgift om hur djupt man behöver borra för att komma ner till berggrund så det är ju också lite osäkert om bergvärme är ett ekonomiskt försvarbart alternativ... :-/

/Magnus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.