det handlar väl inte bara om att man kanske kan få bygga EN frigga på 25m2. I dag så gäller väl regeln att totalytan på samtliga friggar får vara som mest 15m2. Om man har utnyttjat detta så ska man väl kunna smälla upp ytterligare 10m2 friggeyta.
 
ullberg skrev:
Ja, altså jag menade inte att utpeka dig som en brottsling, ber om ursäkt om du upplevde det så. Det var väl just en sådan miss jag avsåg med mitt "tolkat reglerna lite vidlyftigt", och för mig verkar det väldigt osannolikt att det inte skulle gälla retroaktivt (enligt mitt inlägg ovan och som även jokomoko säger). Dock får vi väl se om ändringen verkligen går igenom, det är ju inte klart ännu.
hehe, tolkade det inte alls så!
Och nej, de kan knappast göra någon annan tolkning än att godkänna det ifall det kommer till en diskussion :)
 
Jag är positiv till detta, men funderar lite på om man inte nånstans behöver väga in tomtstorlek. Men det gör man kanske automatiskt om grannarna säger nej till placering närmre än 4.5 m.
Åker varje dag förbi ett nybyggt område med tomter på ca 400 kvm och tvåvåningshus på ca 150 kvm/plan och garage på tomten. De flesta har idag löst friggebodarna genom att ställa dem mot varandra med grannen, men om inte grannen går med på att ha den vid tomten låter det som det kan leda till konflikter. Samt att det blir väldigt mycket hus i dessa redan trånga områden, vad händer vid en brand?

Men jag är positiv, vi har 1200 kvm tomt och får enligt plan bygga 75 kvm (fast vi tjatat till oss 120) så det bli ett utomordentligt bra tillskott.

Lite OT, men jag undrar lite om det verkligen kommer påverka bostadsbristen, har bott i Gbg i 13 år och arbetat ihop med en som var engagerad i jagvillhabostad.nu. Han hade sökt lägenhet i 6 år och bott i andrahandskontrakt och det var otroooligt synd om honom. Tills jag började fråga ut honom och han bara sökt bostäder i majorna (ett väldigt attraktivt område för ungdomar). Aldrig sökt en lägenhet i Bergsjön eller Angered. När jag var tvungen att lämna min studentlägenhet sökte jag 2 år i lite finare delar av stan. Sen när det närmade sig panik sökte jag i en förort och fick den tredje jag sökte. Bostadsbristen är för många en fråga om att man vill bo på ett visst ställe. Att då lösa denna genom att man tror att ffa yngre ska flytta ut i ett villaområde (med kanske rätt dåliga kommunikationer och krav på bil för att handla) känns i mina ögon inte helt realistiskt.
Men jag kan ha fel och det kan ju vara helt annorlunda i t ex Stockholm eller Uppsala.

Edit; bostadsbrist är ju dock ett faktum för de med låga inkomster/socialbidrag. Men kommer villaägare svensson hyra ut till dessa grupper? Jag vet inte...
 
Redigerat:
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
1. Får byggnaden på 25 kvm stå helt skild från huvudbyggnaden? Förstår inte vad definitionen av "ansluten till" innebär.
2. Får byggnaden på 25 kvm inredas utan syfte att användas som permanent bostad? Vad är skillnaderna förresten? Vill kunna använda byggnaden som gäststuga endast i sov-syfte.
3. Får man alltså ha båda byggnaderna 20 kvm och 25 kvm samtidigt? Det blir ju totalt 45 kvm.
 
Har läst hela rapporten innan jag skrev här. Annars hade jag inte skrivit här. Det är efter att jag läste rapporten som jag fortfarande inte förstår.
 
Jag läste igenom det mesta förutom lagförändringstexterna och som jag förstod det så är det är det alltså en utredning av två olika förslag varav endast ett om något kommer att genomföras. I det ena förslaget utökas storleken på friggeboden från dagens 15 till 20 kvm. I det andra förslaget behålls nuvarande friggebodsregler och man tillåts även att bygga en permanentbostad 25 kvm, då skulle man alltså få bygga 25 + 15 = 40 kvm utan bygglov.

Som jag tolkar det så är det så här:

peterwesterlund skrev:
1. Får byggnaden på 25 kvm stå helt skild från huvudbyggnaden? Förstår inte vad definitionen av "ansluten till" innebär.
Det ska vara en fristående byggnad.

peterwesterlund skrev:
2. Får byggnaden på 25 kvm inredas utan syfte att användas som permanent bostad? Vad är skillnaderna förresten? Vill kunna använda byggnaden som gäststuga endast i sov-syfte.
Det är en intressant fråga som jag inte tror rapporten eller regeringens uppdragsbeskrivning tar upp. Om tanken är att det ska bidra till fler bostäder så är det väl inte otänkbart att det kommer bli krav på att det ska finnas kök, dusch, toalett osv.

peterwesterlund skrev:
3. Får man alltså ha båda byggnaderna 20 kvm och 25 kvm samtidigt? Det blir ju totalt 45 kvm.
Nej, totalt 25 + 15 = 40 kvm.
 
Tack, det svaret är jag nöjd med!

En annan fråga som egentligen inte har riktigt med denna tråd att göra men. Vi funderar på att bygga en friggebod med bastu. Frågan är bara vad som egentligen gäller med dusch. Har även i detta fall försökt läsa mig till information men inte hittat något rakt svar. Kan man ha dusch inne i friggeboden med avlopp rakt ut i skogen. Eller måste man ha reningsverk till detta?

Annars får vi ha duschen utanför. Då undrar jag om man får ha varmvattenberedare inne i friggeboden och då vattnet går tillbaka utomhus igen till duschen?
 
De där 25kvm är väl utbyggnad av befintligt hus, alltså att man inte kommer nekas utöka sitt hus med 25 km. Nån sorts samråd etc lär ju behövas. Dvs man kan inte använda dessa 25kvm till fristående garage/friggebod?
 
Nej, Boverkets förslag gäller en fristående byggnad om 25 kvm med permanentboendestandard, i tillägg till den befintliga friggeboden. Från sida 45 i rapporten:

Bygglovsbefrielse för byggnader upp till 25 m2 som uppförs i anslutning till en- och tvåbostadshus och som, till skillnad från friggebodar, även kan användas som självständiga bostäder
Se även "Alternativet 25 kvadratmeters tillbyggnad" på sidan 51.
 
På sidan 45 kan man också läsa följande, som är relaterat till peterwesterlunds fråga 2 ovan:

Byggnaden ska dock inte användas till annat än boende eller komplementbyggnad eftersom det då handlar om helt andra konsekvenser för omgivningen.
Det tyder på att man alltså får använda den både som boende och komplementbyggnad. I komplementbyggnad måste väl förråd eller gäststuga vara inkluderat.
 
Jag antar att det även är så att byggnaderna får vara max 15 repektive 25 kvm. Man lär väl inte få göra en på 10 och andra på 30 kvm? Eller fyra 10 kvm stugor.
 
Jag skulle tro att det är en byggnad på upp till 25 kvm + så många byggnader du vill som sammanlagt inte överstiger 15 kvm, i enlighet med nuvarande friggebodsregler som gäller. Dvs du får inte tillgodoräkna dig yta som du inte utnyttjar i 25 kvm-byggnaden.
 
andeol skrev:
På sidan 45 kan man också läsa följande, som är relaterat till peterwesterlunds fråga 2 ovan:



Det tyder på att man alltså får använda den både som boende och komplementbyggnad. I komplementbyggnad måste väl förråd eller gäststuga vara inkluderat.
Jag hoppas carport kvalar in som komplementbyggnad :( iofs kan man ju se det som ett. Förråd...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.