mj22pk skrev:
Vi ska lägga om vårt tak och just nu har vi takpannor som är ganska gamla och virket under är gammalt och tyngs av taket. Vi måste välja mellan plåt och tegel men har svårt att se för och nackdelar själva. Finns det någon med erfarenhet som kan rekommendera den bästa lösningen`?
Ska du ha ett tak som ser ut som tegel, välj tegel. Vill du ha ett tak som ska se ut som plåt, välj plåt.

Har själv lite svårt för material som ska likna andra såsom plåtpannor, laminat saker och marmorimmitationer.
Om valet står mellan tegelpannor och bandtäckt tak så får du posta bild på hur huset ser ut då bandtäckning inte passar på alla typer av hus. (tyvärr :))
 
Jag pratade med Ekonomistål om flagning, för det vill man givetvis inte ha. Han sa att de numera anväder polyesterfärg som inte flagar, men som däremot är repkänslig.
 
Vi bor i en 50 tals sockerbit - funkis villa. Det är just underhåll av tegeltak som vi är mest rädda för. Just nu får vi gå och plocka takpannor efter varje mindre vindpust...men spekerök säger att det borde vara rätt så lugnt om man lägger om och allt är nytt. Av allt jag har läst så är det väl tegel att föredra fast jag tycker att Bödde:s tak ser fint ut trots att det är plåt. Svårt att vara klok:) men jag tackar för all input!
 
Jag vet tyvärr inte vad bandtäckning är för något...
 
Du ska nog tänka efter vilken taklutning det gäller. Tegeltak har sin begränsning vid låga taklutningar. Vet inte vad som gäller för plåt, men undersök innan du tar ett beslut.
 
mj22pk skrev:
Vi bor i en 50 tals sockerbit - funkis villa. Det är just underhåll av tegeltak som vi är mest rädda för. Just nu får vi gå och plocka takpannor efter varje mindre vindpust...men spekerök säger att det borde vara rätt så lugnt om man lägger om och allt är nytt. Av allt jag har läst så är det väl tegel att föredra fast jag tycker att Bödde:s tak ser fint ut trots att det är plåt. Svårt att vara klok:) men jag tackar för all input!
På en "sockerbit" hade jag valt bandteckning. Taklutningen på dessa tak brukar vara ganska låg, och då är nog plåt ditt bästa alternativ :)
Bandtäcking är så som Bödde's bild - passar bra på en "sockerbit" :)
 
  • Gilla
mj22pk
  • Laddar…
Slår ett ska för bandtäckt plåt. Haft det på ett hus och vi behövde inte höja tvn. Mkt snyggt o underhållsfritt.
 
Jag skulle välja bandtäckt tak...eller ännu hellre skivtäckt....försöker tänka ut på vilken hustyp det inte skulle passa på men kan inte komma på någon direkt....
 
Enk Projektet skrev:
Jag skulle välja bandtäckt tak...eller ännu hellre skivtäckt....försöker tänka ut på vilken hustyp det inte skulle passa på men kan inte komma på någon direkt....
Växthus...
:)
 
  • Gilla
oceanis och 2 till
  • Laddar…
Lägg gärna upp en bild på ditt hus så blir det kanske enklare att rekommendera. Som sagts tidigare är plåt att föredra framför tegel eller betongpannor om lutningen är liten som det kan tänkas vara på din hustyp.
 
undine
Wow, bedårande vackert! :surprised:
 
Snyggt! Tack för tipset!
 
Jag får göra det när jag är hemma igen, veckopendlar till jobbet och nu har tyvärr min vanliga jobbvecka påbörjat efter all julledighet men det blir spännande att se vad ni tycker när jag har fotat huset. Och när jag tänker efter så är det kanske inte en typisk sockerbit eftersom huset har ganska stor lutning på taket, jag tror det kallas för funkis villa. Tanken med renoveringen är att göra den lite roligare. lättare att underhåll och höja värdet på huset så klart.
 
Ytterligare ett bidrag på bandtäckt tak. Vårt hus, och uthus, blev såhär.
Huset baksida sept13.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bure och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.