Så luftigt och kanske det räcker med öppet i båda ändar av friggan, likt när nock ventilation?
 
Var/hur förvarar ni höet idag/tidigare?
 
I svärföräldrarnas gamla vedbod. Klassisk på plint med jordgolv. Förvara balarna på eu pall.

Det fungerar som oftast, men finns det fukt i höet så får vi ju plocka bort möglet.

Skall jag nu bygga något för ändamålet så vill jag ju få det så bra som möjligt från början.
 
Jag misstänker att det enda riktigt säkra är att bygga tätt, med lite isolering, och köra en avfuktare kopplad till hygrometer så RH kan hållas under 70%.
Hästarna är ju enormt känsliga för mögel har jag förstått.
Och så slipper du råttor, möss och fåglar.

Hur mycket el drar en liten avfuktare?
Den ger ju värme också.

Hur är det förresten med en sån där luftsolvärmare som det annonseras om i annonsbladen?
http://www.solarventi.se/
Är det mest skräp?
 
Skulle tro att jordgolvet kan vara en del av boven i dramat, med lite ofördelaktig väderlek/dränering så kan det nog komma in en del fukt den vägen.


/ATW
 
ArneTW skrev:
Skulle tro att jordgolvet kan vara en del av boven i dramat, med lite ofördelaktig väderlek/dränering så kan det nog komma in en del fukt den vägen.
Tror jag också. Jag har själv en sådan klassisk vedbod, med grus i botten. Marken blir fuktig lite beroende på årstid och väder. Jag har lagt in begagnade/trasiga lågprispresenningar på marken därinne. Ovanpå presenningarna är det torrt.

Bortsett från markfukten så är en vedbod precis som en klassisk höskulle. Täcker ni höet med halm (löshalm) så bör ni inte ha några problem med mögel. (Under förutsättning att höet är torrt från början.)
 
Det var någon skrev att det kommer värme från laduården som på något sätt torkar höet om jag uppfattade rätt. Det är direkt olämpligt eftersom stalluft i en isolerad ladugård alltid har hög RF. För att minska risken för bla detta ventilerar man stallar med undertrycksventilation.

Rådet är därför att köpa torrt hö och förvara det som någon skrev under halm. Det glesa golvet används vid torkning/luftning men också för att minska risken för fukt som ev kommer genom skullgolvet. Man har även använt salt för att förbättra lagringen. Risken med press. torde vara att man även stänger in eventuell fukt i partiet med hö.
 
Så en friggebod med tätt golv och ventilation i var ände. Var höet placeras med luftspringa mellan golv och hö. Inte förr tätt mot ytterväggar och tak.
Oisolerad.
 
Precis!
Men det viktigaste torde vara att köpa bra kvalitet redan från början. Begär full analys på det foder du köper.
Alternativt köper du hösilage i små plastbalar. Minst tio lager med plast eftersom det handlar om lufttät lagring samt att längre vassa strån lätt sticker hål i plasten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.