Hej jag har en inbyggnads ugn 1,1kw och en häll med värmeelement på totalt 6,5kw som skall installeras. Om jag räknar på att P=U*I (som används för DC) så blir ju strömmen 33ampere. Hur ska jag tänka här, är det möjligt att det blir så många ampere? Jag hade 3 fas 20ampere per fas till gamla spisen, betyder det att det är 60 ampere till gamla spisen? För att rekapitulera som jag tror det är: hällen kan kopplas enfas eller trefas, i praktiken så går inte enfas då 6,5kW är för mycket för enfas. Om låter elektrikern dra fram 3 fas kan jag då koppla ugnen 1,1kW mellan en av faserna och nollan?
tack för tips
 
Om du har trefas fram till spisuttaget så kan du köra denna häll och ugn utan problem (förutsatt att båda vill ha 230 V) på 16 A säkringar. Strömmen blir då, om den teoretiskt fördelas jämnt mellan de tre faserna, (1100+6500)/(230*3) = 11 A.

Så frågan är hur det egentligen ser ut hos dig? Trefas och 20 A går inte ihop. Antingen har en enfasmatning och 20 A, eller trefas och 10-16 A. Har du verkligen tre st 20 A säkringar till spisen idag?
 
Det är en vanlig lösning att man har trefas till gamla spisen. Och nu då delar upp så att en av faserna får driva ugnen och de två andra får driva hällen.

Det är väl några saker att tänka på. Dels så behöver uppdelningen (helst?) ske i en kopplingsdosa, alltså inte bara dra ut en kabel med en fas från ett trefas perilex uttag. Utan en dosa med en kabel ut till uttaget för hällen och ett uttag ut till ugnen.

Dels måste hela gruppen säkras ned till 16A, efterssom ett normalt enfasuttag till ugnen inte får säkras högre än 16A. Då skall de övriga två faserna också vara säkrade 16A.

Man måste också kontrollera att det verkligen finns nolla fram till den bef. spisen. Om det är en lite äldre dragning, och spisen går på trefas 400V, så är det ganska vanligt att nollan saknas, en 400V spis behöver inte nolla.

Om där sitter ett trefas perilexuttag nu (som iofs bara får säkras 16A) så skall det finnas nolla, men det har fuskats en del med det i installationer där spisen från början var fast installerad, utan uttag.
 
Säkringslådan var omärkt och det var 3x16A och 3x20A säkringar så det måste vara de 3x16A som går till perilexuttaget. Nu är det så att vi inte ska ha spisen på samma plats som tidigare. Hur brukar man göra en inkoppling av typen om att dela på 3-fasen. Använder man 5st FK 2,5mm i ett 16 vp-rör/ flexslang och sätter en dosa med plint som man drar en koppling till ett perilexuttag till och en till ett vanligt uttag. Om ja så gör man perilexuttaget med alla faser eller tar man bort den fasen som man använder för ugnen? Får man dra 5st FK 2,5mm2 till en trefas i ett 16 rör/slang? Många frågor... :)
 
  • Gilla
Sigurdh90
  • Laddar…
Man sätter en kopplingsdosa och delar upp matningen, från dosan drar man fas,nolla och jord till ugn samt dom två andra faserna nollan och jord till hällen. Kopplingsdosan ska vara åtkomlig, 16 mm slang räcker för 4 st 2,5mm2 hällen ansluter du då fast (kopplingsdosa och Wago222). Vill du ha ett perelexuttag till hällen drar du fram alla faserna använder 20 slang.
 
  • Gilla
poppe12
  • Laddar…
Om man ska använda 5-ledare 2,5mm2 och man både vill ha utanpåliggande och inbyggd i vägg inomhus vad för kabel ska man använda? Räknas under diskbänksstomme som vått utrymme?
 
Inget här räknas som vått utrymme så du kan i princip välja vilken kabel som helst, EKK, EKLK och dess halogenfria alternativ, dock inte EKRK som inte får vara dold.
 
  • Gilla
poppe12
  • Laddar…
Tack för svar :)
Nu när jag kollade vad propparna i proppskåpet gick märkte jag att belysning under ena sidan av överkåpet samt diskmaskinen är kopplat på en 16A säkringarna som går till nuvarande perilexuttag. Det måste väl vara lite galet?
Det är väl bättre att köra belysning och diskmaskin på en 10A säkring och låta 16A vara dedikerade till häll och ugn?
En annan fråga... Går det att sätta jordfelsbrytare till gammalt proppskåp med porslinssäkringar. Skulle vilja ha utan att investera i nya säkringar eller är det lika dyrt att byta proppskåpet. Vad skulle ni rekomendera att man hade till varje jordfelsbrytare? Hur många milliampre tycker ni man ska ha på jordfelsbrytarna?
 
En annan fråga till er elkillar: Jag funderar på att sätta en tyst kanalfläkt (http://thermex.se/upload/File/Produktark_SE/TD-SILENT-800-VAGG-FLAKT-M-800.pdf) på vinden istället för den befintliga bullriga fläkten som sitter i spiskåpan. Spiskåpan har 3 hastighets reglage för fläkten som är inbyggda kåpan men den fläkten som jag tänkte sätta in har endast 2 hastigheter. Går det att använda elektroniken för motorstyrning för den inbyggda fläkten till den som ska vara på vinden?
Om inte finns det generiska motorstyrningar som man kan sätta fixa värden på så att man kan utnyttja knapparna på fläkten (det är 3 knappar för de olika hastigheterna)?
 
Ja, nu börjar det bli rörigt som föranleder att du går igenom din anläggning. Man bör inte nalla ström från spisgruppen till annat. Antagligen är det gjort pga svårigheter att dra fram en ny grupp, men allt går bara man vill. DM bör ha en helt egen grupp, så du behöver minst två nya grupper till köket.

Det går utmärkt att komplettera en gammal diazedcentral med en JFB i en egen kapsling bredvid. Det kan vara olika mycket jobbigt bara beroende på storlek och ålder på din befintliga central. Så visst kan du behålla din central om den är i gott skick.

Fläktfrågan finns det andra som kan svara på.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.