Hej alla ni på detta jättebra och informativa forum.
Jag håller på med ett Ex-jobb där jag studerar om det är lönsamt att renovera sin villa innan en försäljning. Vad tror ni? Vi har inriktat oss på att titta på byte av kök, badrum, golv, samt lättare uppfräschningar. Vi har utgått från att detta ändå behövs göras. Vi har också tittat på det "nya" fenomenet med att anlita en inredningsarkitekt innan försäljning för att få så högt pris som möjligt vid försäljningen. Vad tror ni om detta?
Tacksam för svar :D
 
Jag tror att en opartisk mäklare (om det nu existerar sådana) skulle vara utmärkta intervjuoffer för ditt ex-jobb.

Jag har inte sålt så många fastigheter/bostadsrätter att jag skulle kunna göra en sådan bedömning.

Dock är jag väldigt intresserad av resultatet.

Jag vet att det gick ett program på TV4+ eller om det var femman om just detta fenomenet. En inredningsarkitekt fick komma dit och fräscha upp huset med billiga medel. Enligt detta programmet gick det tydligen mycket enklare att sälja.
 
Ja vi har hört med en massa mäklare om deras syn på det hela och fått mycket bra svar. Det jag skulle vilja höra lite åsikter om är hur man som privatperson upplever det hela. :D
 
sök på forumet, det var inte länge sedan det var en tråd om detta......var det inte Hemmakatten som startade den ?

/aja
 
Tack för tipset :)
 
Ja absolut!

Vi har redan börjat så smått med alla smärre detaljer som man själv skulle reta sig på. Om man genom att sätta nytt fönsterkitt på alla gamla fönster och betalar 1500 kr kan höja värdet med 50 000 så visst är det värt. Den som inte "dress up the bride" innan en försäljning för att man inte orkar eller har tid är korkad.
 
Tack för ditt svar. Verkligen intressant. :D
MVH Susanne
 
Vi har precis köpt hus och sålt lägenhet.

Vi hade tur med huset, för fasadfärgen är gräslig, det är nydränerat, men inte färdigt (ska bara läggas igen, och grus och allt finns), det finns ingen farstubro och köksgolvet (furuplank) var lackat med grått pigment i = det som var slitet syntes väldigt väl. Allt detta skrämde nog bort ganska många spekulanter, och det var svårt att få igång någon budgivning för mäklaren. De har dessutom rökt inomhus, hua.
För oss var det dock enkelt - huset var välhållet, tomten rakt i söderläge och planlösningen bra. Det som är dyrt/omöjligt att ändra på mao.
Hade de fixat klart dräneringen, sågat till en farstubro och fräschat upp insidan lite hade huset antagligen gått för flera 100' till. Trevligt för oss. :)

Vår lägenhet jobbade vi mycket med, målade över skavanker, städade ur skåp, plockade bort möbler, tvättade fönster, gömde undan ofräscha växter, osv. Är helt övertygad om att det drog upp priset. Vi har kanske lagt ner 15' i lägenheten under de 2½ år vi har bott i den, och fick ut 530' mer än vi gav...

// Kristina
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.