Hej

Har köpt ett 1 1/2 planshus byggt -85 med direktverkande elradiatorer på bägge plan. Nyare på plan2. Orginal på bottenplan. Det sitter även en liten NIBE 200 FrånluftsVP ca 10 år gammal som tar hand om varmvattnet och en radiator som sitter under trappan.

Angiven driftskostnad är angiven till 26000:-

Lurar lite på om jag ska nöja mig med att installera Luft Luft VP eller om jag ska konvertera till Vattenburet och köpa större FrånluftsVP eller t.om en Luft-Vatten

Tips mottages varm.

mvh/Magnus
 
Mitt tips är att man skall bo in sig före man gör något.

Vi har vattenburen värme med en luft-vatten och vi gör av med hälften av energin som den tidigare ägaren gjorde av med på exakt samma system. Man lever olika.

Men om det kostar på kan du väl alltid sätta in en L/L det kostar väl inte så mycket. För att veta om L/L är bra måste man nästan se planlösningen.
 
Jugend skrev:
Kam bara hålla med.
 
Bifogar planlösningen, tar även gärna emot förslag på placering av ev. Luft-LuftVP

Hus nedre plan.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hus övre plan.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Inga värmepumpsnördar som kan dela med sig med lite visdom?
 
Ska du bo där länge finns ju bergvärme och konvertering.
 
Eftersom jag anser att llvp ska vara där den stör minst skulle jag sätta den ovanför ytterdörren. Vissa hustyper har för kort vägg ovanför. Vissa modeller får inte plats ovanför dörren. Effekten blir även lite begränsad. Eftersom du kan öka fläkthastigheten i stället för i vardagsrum där den kan uppfattas som störande så blir det inte så stor skillnad. Det är då även öppet rakt mot vardagsrummet. Har du för låg hastighet finns risk att mycket av värmen går upp till allrummet om trappan är öppen. De korta väggarna kan bromsa lite. Har du hög hastighet på fläkten bör värmen spridas även till vardagsrum och kök.

Är det en vanlig elradiator under trappan så kan du ställa den lågt? Vad för typ av frånluftsystem har du? Heter den Nibe fighter 200p så kan systemet byggas på olika sätt. Den kan ha vattenburen golvvärme efter ytterkanten, eller något vattenelement, eller tilluftsvärme via taket i några rum förutom dina elradiatorer. Llvp fungerar med ditt system och har du tilluftskanaler i vissa rum så hjälper det till att sprida värmen.
Nibe har ersättningssystem för sina äldre system som givetvis kostar mer. http://www.nibe.se/nibedocuments/12027/639149-2.pdf
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.