Hejsan

Bor i ett enplanshus med källare från 1946 med bristfällig isolering på vinden. Idag ligger ca 10 cm kutterspån och min tanke är att isolera, antingen med lösull eller skivor. Ytan är ca 100 m2 och rekommendationerna är mellan 400-500 mm isolering. Min fråga är dock: gäller detta även äldre hus? Eller ju mer isolering=Ju bättre?
Har plastat alla innertak då alla väggar + tak är gipsade & renoverade 2012.
Mina farhågor ligger i att göra ett äldre hus tätt. Ibland kan detta göra det värre & mögel/fuktproblem uppstår.

Tacksam för hjälp!
 
Det bör inte vara några problem om du monterat diffusionsspärr och tätat genomföringarna. Vad jag förstått av frågan handlar det dessutom om taket.
 
Hade jag varit som du hade jag gjort lite i taget, och väntat ett år för att se om klimatet på vinden blir för kallt. Är dock inte expert inom området, så avvakta gärna fler tips och råd :) Har du någon eldstad som gör att murstock ändå håller ett bra klimat på vinden?
 
MSjöström skrev:
Hade jag varit som du hade jag gjort lite i taget, och väntat ett år för att se om klimatet på vinden blir för kallt. Är dock inte expert inom området, så avvakta gärna fler tips och råd :) Har du någon eldstad som gör att murstock ändå håller ett bra klimat på vinden?
Tack för svaret!
Ja, murstock har vi som går igenom vindsbjälklaget & ut genom vinden.
Tycker du vi ska mäta temperaturen eller bara känna oss fram om vi tycker det blir för varmt/kallt på vinden och isåfall öka isoleringen?
 
C
Och är den murstocken varm "hela året" eller bara när du elder en trivselbrasa ? M.a.o. är den varm "alltid" för att du elder med ved,pellets eller olja etc?
 
S
hur ser takfoten ut nu(inuti vinden)?
 
carra skrev:
Och är den murstocken varm "hela året" eller bara när du elder en trivselbrasa ? M.a.o. är den varm "alltid" för att du elder med ved,pellets eller olja etc?
Bara när jag eldar trivselbrasa. Har luft/vatten som uppvärmning av huset
 
seniorkonsult skrev:
Det bör inte vara några problem om du monterat diffusionsspärr och tätat genomföringarna. Vad jag förstått av frågan handlar det dessutom om taket.
Tack för svar!
Nej, egentligen bör det inte vara några problem men man vill ju inte brassa på med isolering och få ev problem med kondens etc.
Man har läst lite olika vad som gäller & givetvis är rätt ventilerat utrymme en klar fördel.
 
Är diffspärren korrekt och bad-/dusch/-tvättventilation ok så är det inte så viktigt med luftspalten. Det väsentliga är att fuktig luft inte tränger upp/sugs upppå vinden och kondenserar.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
S
seniorkonsult skrev:
Är diffspärren korrekt och bad-/dusch/-tvättventilation ok så är det inte så viktigt med luftspalten. Det väsentliga är att fuktig luft inte tränger upp/sugs upppå vinden och kondenserar.
förklara hur du menar att luft spalt ej är viktigt?
kan komma fukt från ytertaket också
 
C
Danishman: På detta forum har skrivits massor om isolering av vindar, tilläggsisolering,fuktspärrar,ångspärrar,vilken form av isolering du bör välja, om du skall ha ventilation eller inte o I såfall om du skall ha den I takfot,nock eller mögelsstopper eller vad,om du har varm skorstenstock(därav min fråga)?. Jag tror att du skall läsa igenom de inlägg som gjort under isolering,tilläggsisolering av tak. etc. Då ser du hur komplicerat detta är o får förhoppningsvis en god hjälp på vägen eller I alla fall insikt hur svårt det är att välja"rätt lösning" vad nu detta är. Jag skulle I varje fall välja en naturlig isolering alltså inte gullfiber,rockwool eller parocksisolering
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
SBH skrev:
hur ser takfoten ut nu(inuti vinden)?
Ingen vindavledare. Spån hela vägen ut & stängd upp till råspont. Tänkte öppna upp 20 mm för luftning samt sätta vindavledare, såsom på nya hus.
 
carra skrev:
Danishman: På detta forum har skrivits massor om isolering av vindar, tilläggsisolering,fuktspärrar,ångspärrar,vilken form av isolering du bör välja, om du skall ha ventilation eller inte o I såfall om du skall ha den I takfot,nock eller mögelsstopper eller vad,om du har varm skorstenstock(därav min fråga)?. Jag tror att du skall läsa igenom de inlägg som gjort under isolering,tilläggsisolering av tak. etc. Då ser du hur komplicerat detta är o får förhoppningsvis en god hjälp på vägen eller I alla fall insikt hur svårt det är att välja"rätt lösning" vad nu detta är. Jag skulle I varje fall välja en naturlig isolering alltså inte gullfiber,rockwool eller parocksisolering
Tackar för svar & hjälp!
 
SBH skrev:
förklara hur du menar att luft spalt ej är viktigt?
kan komma fukt från ytertaket också
På grund av prover som uförts på ett antal hus i Umeå med resp utan luftspalt i en stor utredning. Dessutom är ju pappen på yttertaket tät så det skall inte komma n fukt utifrån. Stoppa fukten inne!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.