Är det OK att ha väggreglar och takstolar oskyddade från regn och sol under vintern ifall man inte hinner göra färdigt taket, eller kommer reglarna ta skada av fukt, ev mögelangrepp.

Det tar tid att färdigställa ett garage när man bara har helger och ett par timmar på kvällarna innan det blir mörkt ute. Funderar på att överge garage projektet och ta nya tag till våren. Det finns ju projekt att ta tag i på insidan boningshuset också.
/CC
 
Så lång tid tar det ju inte att göra vindtätt?
Har du alltså reglat upp stommen och har takstolar på?
Asfaboard satte jag på mitt garage som är 7x8meter på inte allt för lång tid, takstolarna kom i Fredags och monterades, jag hann spika spont i nån timme efter, sen i går spikade jag och farsan klart halva taket på 4½ timme.
Asfan borde du ju hinna sätta i en vecka då, och sen spika tak på en/två helger beroende på hur stort osv...
 
Nä jag har inte ens börjat med reglarna ännu. Jag står i valet kvalet att dra igång eller vänta till våren. Skulle vara skönt att inte behöva stressa färdigt, utan kunna lita på att reglar inte blir skadade om man tröttnar innan det blir skyddat av taket.
/CC
 
Om du inte har börjat alls men verkligen vill så kan du ju alltid iallafall såga till alla reglar i rätt längd osv men strunta i att spika upp det... Eller bygga liggandes väggar och sen täcka över med lite ventilation.

Vet iofs inte om virket rent krasst tar stryk så det blir dåligt av att stå oskyddat så länge, men det blir ju fuktigt osv, och vissa spillbitar jag har liggandes här och där utomhus ser inte så trevliga ut fast dom inte legat länge...
Men då ligger dom iofs direkt på backen också...
 
chris47 skrev:
Nä jag har inte ens börjat med reglarna ännu. Jag står i valet kvalet att dra igång eller vänta till våren. Skulle vara skönt att inte behöva stressa färdigt, utan kunna lita på att reglar inte blir skadade om man tröttnar innan det blir skyddat av taket.
/CC
Om inte motivationen är på topp tycker jag att du ska vänta! Inte kul att behöva spika i ur & skur för att få till det där sista som bara måste göras...

Se till att skydda virket från fukt (både under/över -ifrån) under vintern och använd tiden till att fila på boningshuset istället!
 
ByggaNytt skrev:
Om inte motivationen är på topp tycker jag att du ska vänta! Inte kul att behöva spika i ur & skur för att få till det där sista som bara måste göras...

Se till att skydda virket från fukt (både under/över -ifrån) under vintern och använd tiden till att fila på boningshuset istället!
Kan inte annat än hålla med.
 
Tack! Precis den ursäkten jag behövde för att avvakta till våren. Dags att börja fokusera på innesysslorna helt enkelt. Trappräcke, Badrum, sovrum, ...
/CC
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.