Vårt Myresjöhus levererades på långtradare i måndags och det gick snabbt att montera de olika blocken. Alla ytterväggar är monterade utom ett glasparti (burspråk).

Sedan var byggjobbarna som bortblåsta tis, ons och tors. Någon snickrade lite i morse och endast en 10:del av taket ligger på plats.

Vi har förstås ringt vår byggledare och han säger att om det börjar regna så ska huset plastas in!?

Mår nästan illa av nervositet inför vädret och kan inte tänka mig att taket ligger där det ska innan helgen. Huset har gipsskivor som innerväggar och även ytterväggar eftersom det senare ska putsas. Mycket isolering där glaspartiet (burspråket) skall vara är "blottat". Vad kan vi kräva imorgon? Plast? Att det jobbas dag och natt?

Känner oss som "mesiga" och vet inte vad vi kan kräva och är därför tacksamma för alla svar.

 
Jobba dag/natt lär inte behövas. Två erfarna snickare kommar lätt att få taket tätt på en normal arbetsdag. Jag antar då att de använder board/plast + läkt, sedan tar teglet ytterligare 1 dag att få ut.
Ja, all isolering skall självklart täckas!
 
Hej, tur att vädret ska vara bra i helgen!

Mvh Iram
 
Fortfarande inget tak på vårt hus, på åtta dygn!!!! >:( Som tur är har vädret varit bra men nu är regnet i antågande och trots otaliga telefonsamtal till vår byggledare så händer inget. Snickarna är upptagna av andra uppdrag av Myresjöhus. ???

Kommer regnet så blir det krig.......! >:(
 
Inte kul att ha ett fuktskadat hus innan det ens är färdigbyggt...
 
Det finns ett hus i vårt kommande område som stått utan tak i över en månad och det har ju trots allt kommit lite regn. Men det sägs att det ska tåla det och att det gäller att det får torka ur innan takpannorna läggs på. Men jag håller med om att det känns lite konstigt. Jag kommer också att vara på och tjata om taket när vår stomme kommer 26/10.
 
Board, o plast? Använder dom sig inte av råspont?
Hoppas Gudrun inte kommer till baka med blåst o regn... :surprised: :'(
 
Nu är halva taket lagt och det är råspont. Regnet kommer troligtvis inatt och då är det presenning på resten av taket. Snickarna säger att "det inte är någon fara" och att huset ska torkas ut med byggfläktar oavsett fukt eller ej.

Ju blötare hus, desto fler fläktar = dyr byggel som vi får betala....
 
Hur har det gått med bygget?? Vi förhandlar bl a med Myresjöhus just nu och det skulle vara väldigt spännande att höra hur ert bygge har fortskridit. Hoppas att det har gått bra med takläggning osv. Skriv gärna och rapportera!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.